پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
عاشورا

حوزه/ در سی و نهمین نشست تخصصی دین پژوهان کشور نشست علمی «عاشورا از دیدگاه اندیشوران مسیحی» با حضور دکتر علی الشیخ در سالن همایش های دبیرخانه دین پژوهان در قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در نشست علمی عاشورا از دیدگاه اندیشوران مسیحی که با همکاری انجمن ادیان و مذاهب حوزه علمیه قم و شورای دین پژوهان کشور برگزار شد، دکتر علی الشیخ محقق و اندیشمند شیعی دیدگاهها و نظرات اندیشوران مسیحی را در مورد سید الشهدا علیه السلام و نهضت عاشورا ارائه کرد.

وی با بیان اینکه گاهی برخی بزرگان ادیان دیگر در مورد ائمه(ع) و پیامبر مطالبی را از آیات انجیل نوشته‌اند اظهارداشت: کسی مانند آنتوان بارا کتابی در مورد امام حسین(ع) نوشته و تفسیری از آیات انجیل در مورد پیامبر(ص) و یا ائمه (ع) داشته که بیانگر عظمت شخصیت این امام است اگرچه برخی مطالب ارایه شده مورد قبول ما نیست؛ این کتاب با وجود ادبیات بسیار عالی از لحاظ علمی خیلی ضعیف است.

وی با بیان اینکه مکتب شیعه به خودی خود گویای حقانیت خویش است اظهار کرد: نیازی نداریم برخی آیات تورات و انجیل را در تایید مکتب اهل‌بیت(ع) با تفاسیر نادرست بیاوریم زیرا اهل‌بیت نیازی ندارند که ما از مسیحیت مطلبی برای تایید آنان استفاده کنیم.

استاد جامعه المصطفی با اشاره به بزرگداشت مراسم عاشورا از سوی مسیحیان اعم از علمای مسیحی و غیر آن ادامه داد: بسیاری از مسیحیان هستند که به زیارت امام حسین می‌روند و در اربعین حضور می‌یابند و احترام می‌گذارند؛ مسیحیان واقعا ارتباطشان با شیعه خیلی محکمتر از اهل سنت است و معتقدند که با شیعه می توان با عقل و منطق سخن گفت بنابراین در عزاداری امام حسین(ع) و به خصوص در عراق و لبنان، مسیحیان زیادی از روی احترام در مراسم شرکت می‌کنند و حتی در سالی به خاطر تقارن کریسمس با عاشورا از گرفتن جشن کریسمس خودداری کردند و در اربعین نیز هیئتی به نام مسیح بن مریم داریم و از مردم پذیرایی می‌کنند.

وی با تاکید بر ایجاد گفتمان اسلام و مسیحیت مبتنی بر مکتب اهل‌بیت(ع) افزود: ما وظیفه داریم بر مبنای این مکتب با دنیا سخن بگوییم و نیازی نیست بر مبنای اشتباهات دیگران بخواهیم از اسلام دفاع نادرستی داشته باشیم.

انتهای پیام 313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha