شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام صادقی واعظ

حوزه/ خطیب حوزه با بیان اینکه اهل کوفه یک عمر به اسلام اموی عمل کرده بودند و قادر به عمل کردن به مبانی اسلام حسینی نبودند، تصریح کرد: اسلام اموی می گفت نماز و روزه را داشته باشید، هرکاری هم خواستید انجام دهید و مسلمانی زبانی کافی است.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»حجت الاسلام علیرضا صادقی واعظ شامگاه جمعه در مراسم سوگواری «هیئت عزاداری طویریج» که در شهرک امام خمینی(ره) قم برگزار شد، با اشاره به مفهوم کلمه فقیه در زمان گذشته، اظهار داشت: انسانی که دارای قدرت تشخیص باشد و در سخت ترین شرایط، وظیفه خود را تشخیص و قادر به تمایز حق و باطل باشد، فقیه است.  

وی با اشاره به اینکه امام حسین(ع) در مسیر کوفه و کربلا با افراد زیادی مکاتبه و ملاقات داشتند، اظهار داشت: این ملاقات ها و مکاتبه ها براساس ظرفیت پذیرش و درک افراد طولانی و مختصر بوده است.   

این خطیب حوزه با اشاره به نامه بسیار مختصر سیدالشهدا(ع) به حبیب بن مظاهر مبنی بر اینکه «جان خود را از ما دریغ نکن»، ابراز داشت: این صحابی حضرت سیدالشهدا(ع) براساس بصیرت و تشخیص وظیفه، به همراه مسلم بن عوسجه به سوی کربلا رهسپار می شوند.  

حجت الاسلام صادقی واعظ با بیان اینکه امام حسین(ع) برای هدایت عمربن سعد تلاش زیادی کردند، اظهار داشت: عمربن سعد با وجود اینکه به حقانیت حضرت سیدالشهدا(ع) ایمان داشت، وظیفه خود را تشخیص نداد و دین را به دنیا فروخت.     

وی تصریح کرد: افراد بسیاری در تاریخ براساس تشخیص دقیق به درجات والایی رسیدند و برخی افراد نیز به دلیل عدم تشخیص وظیفه سقوط کردند.

*مردم در انتخاب علی(ع) برای خلافت به درد عدم تشخیص وظیفه مبتلا شدند

این محقق و پژوهشگر حوزه با اشاره به اینکه بعد از رحلت نبی مکرم اسلام، همه مردم  با حضرت علی(ع) عناد نداشتند، گفت: مردم آن زمان مدینه به درد عدم تشخیص وظیفه مبتلا شدند چرا که از سویی خاندان رسالت و از سوی دیگر اصحاب رسول خدا بودند و به رغم سفارش های رسول خدا نتوانستند تشخیص دهند که در مسیر ولایت علی(ع) گام بردارند.     

حجت الاسلام  صادقی واعظ افزود: در جنگ جمل نیز که برای نخستین بار مسلمان در مقابل مسلمان قرار گرفت، در یک سوی میدان امیرالمومنین(ع) و در سوی دیگر اصحاب فتنه حضور داشتند و بعضی افراد نتوانستند وظیفه خود را تشخیص دهند.     

وی با بیان اینکه لشکر عمربن سعد در روز عاشورا به دلیل عدم تشخیص نتوانست حق و باطل را تشخیص دهد، ابراز داشت: برخی از لشکریان عمربن سعد خیال می کردند با قتل امام حسین(ع) به بهشت می روند!    

*راه رسیدن به ظهور از عاشورا می گذرد                                  

این خطیب حوزه با تاکید بر اینکه راه رسیدن به امام زمان(ع) از مسیر عاشورا می گذرد، اظهار داشت: باید عاشورا برای ما سبب عبرت باشد تا موجب یاری امام زمان(عج) شود.

حجت الاسلام  صادقی واعظ یکی از مهم ترین ویژگی های یاران امام حسین(ع) را قدرت تشخیص وظیفه عنوان کرد و ابراز داشت: این ویژگی همچنین یکی از شاخصه های یاران امام زمان(عج) است؛ آیا با صرف دعا کردن و جمکران رفتن وظیفه ما نسبت به حجت خدا انجام می شود؟  

*ظاهر متدین با درد دین داشتن تفاوت دارد

وی با اشاره به حدیثی از امام کاظم(ع) مبنی بر لزوم مراقبت از دین در دوران غیبت، تصریح کرد: اولویت های زندگی از کلیات تا جزئیات باید بر اساس دین باشد؛ ظاهر متدیّن داشتن با درد دین داشتن متفاوت است.   

این خطیب حوزه با طرح این پرسش که آیا امروز در بازار و معاملات به احکام دین توجه می کنیم، افزود: آیا به میزانی که برای از دست دادن مشاهده یک برنامه شخصی دچار افسوس می شویم برای قضا شدن نماز صبح خود ناراحت می شویم؟

*به اسم دین سر از تن صاحب دین جدا کردند

حجت الاسلام  صادقی واعظ با بیان اینکه در کربلا به اسم دین سر از تن صاحب دین جدا کردند، اظهار داشت: لشکریان عمربن سعد دین ظاهری و زبانی داشتند و برای رسیدن به دنیا، سر از تن صاحب دین جدا کردند و خاندان اهلبیت(ع) را به بند اسارت کشیدند و خیمه ها را غارت کردند.    

*تمرین دینداری کنیم

وی، مهم ترین ویژگی حکومت امام زمان(عج) را اجرای مبانی دینی عنوان کرد و گفت: حضرت مهدی(عج) احکام دین را به طور کامل اجرایی می کنند و بر این اساس باید همواره تمرین دینداری کنیم تا زمانی که حضرت ظهور می کنند، در اجرای وظایف خود کوتاهی نکنیم.  

*عبرت تاریخی   

این پژوهشگر حوزه با اشاره به اینکه «زبیر» تا پیش از دوران خلافت حضرت علی(ع)، یک عمر در همه شرایط در مسیر ولایتمداری امیرالمومنین(ع) گام برداشت، ابراز داشت: «زبیر» در دورانی که امیرالمومنین(ع) از حکومت ظاهری به دور بودند، دم از حضرت علی(ع) می زد و در شورای شش نفره نیز به سوی حضرت کنار کشید و در زمان بیعت، نخستین فردی است که دست در دست علی(ع) می گذارد اما هنگامی که امیرالمومنین(ع) به حکومت رسید مقابل ایشان ایستاد.

این خطیب حوزه افزود: «زبیر» به دینی که برای خود درست کرده بود عمل کرد و وقتی عدالت اسلام علوی را مشاهده کرد نتوانست کنار بیاید و از مسیر ولایت خارج شد.  

حجت الاسلام  صادقی واعظ تصریح کرد: در کربلا نیز شمشیر بعضی افرادی که قرار بود در یاری حضرت سیدالشهدا(ع) باشد، به روی حضرت کشیده شد.

*تفاوت اسلام اموی و اسلام حسینی

وی با بیان اینکه اهل کوفه یک عمر به اسلام اموی عمل کرده بودند و قادر به عمل کردن به مبانی اسلام حسینی نبودند، ابراز داشت: اسلام اموی می گفت نماز و روزه را داشته باشید، هرکاری هم خواستید انجام دهید و مسلمانی زبانی کافی است.

*اسلام حسینی بر پایه اخلاق مداری است

این خطیب حوزه افزود: اسلام حسینی اگر تاکید به انجام واجبات می کند، بر لزوم کسب حلال، اخلاق مداری، خدا باوری و محبت به مردم هم تاکید می کند.  

حجت الاسلام  صادقی واعظ تصریح کرد: هنگامی که امام زمان(عج) ظهور می کند، بسیاری از افرادی که دعا برای ظهور می کردند پشیمان می شوند و مقابل حضرت می ایستند.  

وی بر لزوم آمادگی شخصی و اجتماعی برای زمان ظهور حضرت مهدی(عج) تاکید کرد و گفت: باید به وظایف دینی خود عمل کنیم تا منتظر واقعی باشیم.       

این خطیب حوزه در پایان خاطرنشان کرد: با خداوند عهد کنیم هرروز از انجام یک گناه و خطا پرهیز کنیم تا به عنوان منتظران واقعی شایسته یاری امام زمان(عج) باشیم.   

انتهای پیام/313/33

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha