جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام والمسلمین عاملی-رونمایی از سامانه مشابه یاب متون

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین عاملی گفت: با توجه به اینکه امروزه نیازسنجی در همه سطوح بین المللی حرف اول را می زند، اگر بخواهیم پاسخگوی تمام سئوالات باشیم، باید نیازهای جامعه و نظام اسلامی را کشف کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سیدمصباح عاملی، امروز در مراسم رونمایی از "سامانه مشابه یاب آثار پژوهشی و کتابخانه دیجیتال" در هفدهمین نمایشگاه پژوهش و فناوری خراسان رضوی با اشاره به حضور حوزه علمیه خراسان در این نمایشگاه، بیان داشت: این رویدادها بستر توسعه و ارتقای پژوهش های هدفمند است که با توجه به مقتضیات جامعه آثار جدید را خلق می کند.

وی با بیان این که حوزه علمیه خراسان یک حوزه پاسخ گو به نیازهای جامعه و نیازمندی های نظام است، مطرح کرد: اساسی ترین فعالیت در این راستا فعالیت های پژوهشی هستند که در راستای پاسخ گویی به نیازهای جامعه و نظام اسلامی صورت می گیرد.

مدیر حوزه علمیه خراسان بیان داشت: این حوزه با پیگیری برنامه های جامع و کامل پژوهشی در رسیدن به اهداف مطلوب و مطالبات رهبر معظم انقلاب، شاهد تعداد زیادی از نظریه پردازان و محققان در بخش های مختلف است.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی در ادامه فرایندهای مورد نظر پژوهش را به چهاردسته تقسیم کرد و گفت: نیازسنجی کار بسیار اساسی است که در همه فعالیت ها حرف اول را می زند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه امروزه نیازسنجی در همه سطوح بین المللی حرف اول را می زند و اگر بخواهیم پاسخگوی تمام سئوالات باشیم، باید نیازهای جامعه و نظام اسلامی را کشف کنیم.

مدیر حوزه علمیه خراسان تاکید کرد: باید در زمینه های مختلف آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و تربیتی نیاز سنجی انجام شود تا پاسخ های مورد نظر صورت گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی، جهت گیری را دومین گام موثر در فرایندهای پژوهشی برشمرد و ادامه داد: موضوعات متناسب با نیازسنجی و جهت گیری ها باید در نظر گرفته شود و در یک مجموعه منسجم در اختیار پژوهشگران قرار گیرد.

وی اضافه کرد: شناسایی نظریه پردازان و محققانی که درون حوزه وجود دارند به عنوان آخرین گام فرایندهای مورد نظر پژوهش است که اگر شناسایی همراه با سطح بندی صورت گیرد و زمینه فعالیت های آنان مشخص شود، کار اثر گذارتری انجام می شود.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه کار شناسایی نخبگان و نظریه پردازان در این حوزه آغاز شده است، گفت: با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در تلاش هستیم تا به نیازهای جامعه و نظام اسلامی پاسخ گو بوده و با استفاده از استعدادهای حوزه و حرکت های گروهی جهت دار و با موضوعات مشخص، در خدمت پژوهشگران و جامعه باشیم.

گفتنی است، نخستین سامانه مشابه یاب آثار پژوهشی برای تولید آثار علمی جدید و کتابخانه دیجیتال در راستای سهولت به دسترسی کتاب های مرجع و تالیفات حوزیان رونمایی شد.

انتهای پیام

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha