جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آیت الله احمد بهشتی

حوزه/ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: حوزه انقلابی می تواند از اصول انقلاب اسلامی به ویژه اصولی که از همیت بالایی برخوردار هستند صیانت و محافظت کند و حوزه علمیه علت محدثه انقلاب اسلامی بوده و می تواند و باید علت مبقیه آن باشد.

آیت الله احمد بهشتی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به شاخصه های حوزه انقلابی و کارکردهای آن اظهارداشت: هر کس در رفتار، گفتار و عقیده هماهنگ با انقلاب، نظام و رهبری نظام باشد، انقلابی است لذا ضابطه انقلابی بودن همین می باشد.

نماینده دوره اول و دوم مجلس شورای اسلامی افزود: حوزه مجموعه ای است از طلاب، محصلان، مرجعیت و مدیریت، اگر روح حاکم بر مجموعه مزبور، هماهنگ با انقلاب و نظام و رهبری باشد و آنهایی که از چنان روحیه ای برخوردار نیستند، تحت الشعاع قرار بگیرند و یا بی اثر و کم اثر باشند، حوزه انقلابی است.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: در گذشته انقلاب حوزه علمیه به رهبری و هدایت امام خمینی(ره) به عنوانی یکی از فرزندان حوزه علمیه امام صادق(ع) مردم را به صحنه آورد و اکنون نیز حوزه علمیه با تکیه به ولایت و رهبری می تواند مردم را در صحنه نگاه دارد و در مواقع لزوم مردم را به حرکت در آورد.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به کارکردهای حوزه انقلابی در عرصه های سیاسی اجتماعی، افزود: سیر تحولات اجتماعی بسیار تند است و احیاناً غیر قابل مهار، توقعات مردم از هر لحاظ بالا رفته و نسل جوان در معرض آسیب های بیشمار است، لذا حوزه نباید کندتر از آنچه دارد اتفاق می افتد، حرکت کند، حوزه باید نقش امامت داشته باشد و بدون تأثیر پذیری باید اثرگذار و بدون انفعال باید فعال باشد.

آیت الله بهشتی ادامه داد: انتظار همه دردمندان و دلسوزان اجتماع از حوزه انقلابی همین است و اگر خدای نکرده  در این زمینه کوتاهی شود، حوزه بلعیده خواهد شد.

وی با بیان اینکه ارتباط حوزه با مردم اصلی اصیل و رکنی وثیق می باشد، اظهارداشت:  ارتباط با مردم را نباید در سخنرانی و خطاب یک طرفه خلاصه کرد، باید مخاطبه باشد، باید به مردم میدان داد که دردها را بگویند و مشکلات ملموس را برملا سازند، حوزه باید با مردم در آمیزد و همراه مردم مشکلات را لمس کند، نه اینکه فقط از زبان مردم بشنود؛ «شنیدن کی بود مانند دیدن؟!»

استاد حوزه و دانشگاه به نقش حوزه انقلابی در عرصه جهان اسلام و بین الملل و مواجهه با چالشهای فکری و فرهنگی معاصر اشاره کرد و گفت: بیداری اسلامی هم به ضرر استکبار جهانی است و هم به ضرر آنهایی که جاه و مقام و نام و اعتبارشان را به خاطر خفتگی و خوابآ لودگی مردم مسلمان به دست آورده اند.

وی افزود: طبیعی است که اینها بیداری اسلامی را برنمی تابند؛ چرا که حیات منحوس خود را در خطر جدی می یابند، از این رو تحمیل جنگ های نیابتی و پر آب و تاب کردن ایده های تکفیری و مسلمان را به جان مسلمان انداختن و برادرکشی و...، اموری غیرمنتظره نیست، اینجاست که دو نهاد « رزمی» و « فرهنگی» باید جهاد کنند، هر چند که در این دو نهاد ممکن است، تداخل پیدا شود ولی به هر حال نهاد حوزه نهاد تبلیغ است و باید در سنگر تبلیغ، هم محافظ و هم مولد باشد.

آیت الله بهشتی تاکید کرد: حوزه است که باید در سنگر تبلیغ، مردم مملکت را در جبهه انقلاب نگاه دارد و در ابلاغ گفتمان های انقلاب در کشورهای اسلامی و غیر اسلامی بکوشد و صد البته که کارآمدی دولت اسلامی در حل مشکلات و معضلات و به نمایش گذاشتن مبارزه با بینظمی و فساد، پشتوانه گفتمان های انقلاب است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد:  حوزه باید دو نقش را به طور جدی ایفا کند: یکی تبیین و دیگری دفاع. پر واضح است که تبیین آسانتر از دفاع است بدین معنا که تبیین، بیان راه و رسم خداپرستی و دینداری و استکبارستیزی و مبارزه با ظلم است و کمتر انسانی پیدا می شود که بگوید من این مبنا را قبول ندارم. مگر ممکن است که انسان عاقل، طرفدار ظلم و یار و غمخوار استکبار و الحاد باشد؟

وی افزود: هنگامی که پای دفاع به میان می آید، حوزه با انبوهی از سؤال ها و ایرادهای نقادان دلسوز و شبهه پراکنی های دشمنان روبه رو می شود. اینجاست که حوزه باید پاسخگوی اشکالاتی باشد که خود، در پدید آوردن آنها و نیز در علاج عملی و رفع آنها نقش ندارد.

استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: موانعی که در مقابل نظام اسلامی صف آرایی کرده اند متعدداند، بطوریکه در جبهه فرهنگی موانع را باید دو دسته داخلی و خارجی تقسیم بندی کرد.

آیت الله بهشتی ابراز کرد: موانع داخلی ندانم کاریها و جهالت ها و رشد فزاینده توقعاتی است که خود نظام در بالا بردن آنها بی تأثیر نبوده است، بالا رفتن توقعات منجر به فساد می شود، مفاسد اخلاقی و اقتصادی و سیاسی به جبهه فرهنگی لطمه می زنند.

وی به موانع خارجی اشاره کرد و افزود: دول استکباری غیرمسلمان و دولت های به ظاهر اسلامی که دست ها را یکی کرده و می کوشند که این انقلاب را بی جان کنند.

عضو خبرگان رهبری یکی از کارهای مهمی که حوزه همواره عهده دار آن بوده و خواهد بود را تربیت مبلغان معتقد و وارسته و آگاه و اعزام آنها به داخل و خارج دانست و گفت: بحمدلله ماه های محرم، صفر و رمضان زمینه بسیار مساعدی جهت حضور مبلغان در داخل و احیاناً در خارج فراهم کرده است.

وی بیان داشت: در این ماه ها هیچ نقطه ای از کشور نباید بدون مبلغ بماند و صد البته که همانگونه که سنت دیرینه بوده، باید تبلیغ مردمی باشد و حتی الامکان هزینه ها را خود مردم تأمین کنند و نباید مردم را عادت داد به اینکه هزینه ها را دولت یا فلان نهاد می دهد و آنها نباید چیزی بدهند.

آیت الله بهشتی ادامه داد: متأسفانه احساس می شود که تبلیغات آرام آرام به این سو کشیده شده و برخی از طلاب می گویند مردم چیزی هم مطالبه می کنند.

انتهای پیام   313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha