پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ افتتاح دومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی

حوزه/ عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: حوزه باید در علوم شناختی، هوش مصنوعی و ... پیشتاز باشد؛ چراکه تأثیرات عمیقی در حوزه های اجتماعی به جای گذاشته و تحولات بزرگی را رقم خواهد زد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله اعرافی امروز در مراسم افتتاحیه دومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم که در سالن غدیر برگزار شد، ضمن تبریک ایام  ربیع الاول و هفته پژوهش، اظهار داشت: از مدیران و مسئولان دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و همچنین تمام افرادی که در تولید فکر، اندیشه و آثار تلاش کرده و در این راه همکاری داشتند، تقدیر داشته و از عزیزانی که در پایه ریزی این نهاد مهم سهم داشتند، تشکر داریم.

وی با اشاره به حوزه پژوهش در قلمرو علوم اسلامی با محوریت حوزه، ابراز داشت:  با مروری به دستاوردهای علمی و پژوهشی دفتر و نهادهای حوزوی، ارزیابی مثبتی داشته و محورهای بسیاری می توان برای این ارزیابی مثبت بشمریم.

مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: پژوهش های این مرکز و مجموعه نهادهای وابسته به آن دستاوردهای زیادی داشته که یکی از این دستاوردها، زنده تر شدن و پرداختن به مسائل نو و مورد ابتلا از سوی کاروان پژوهش حوزه است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه تصریح کرد: حوزه در تولیدات علمی به سمت تنوع زبانی حرکت کرده و از حیطه زبان فارسی خارج شده که از افتخارات بزرگ حوزه علمیه به شمار می آید.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان داشت: «تنوع در رسانه های پژوهشی حوزه و به کارگیری رسانه های گوناگون برای بازتابی محصولات و گسترش آن»، «مناسب بودن حجم تولیدات»، «تعدد مراکز و نهادها»، «افزایش پژوهشگران با بهره مندی از حد نصاب دانش پژوهشگری»، «تعدد مجلات و مقالات»، «تنوع قلمرو تحقیق و پژوهش و دامنه دانشی تولیدات»، «اتصال پژوهش با رشته ها و گرایش های آموزشی»، «به کارگیری روش های تحقیق نوین در کنار روش های کهن و اصیل»، «رشد حرکت هایی همچون رساله و پایان نامه نویسی»، «برگزاری جشنواره ها و مسابقات علمی و پژوهشی متعدد در قالب های گوناگون» و ... از جمله شاخص ها و دستاوردهای مناسب می باشد.

امام جمعه قم با اشاره به دستاوردهای ویژه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، اظهار داشت: «اقدام بر مطالعات تمدنی و تاریخی مربوط به حوزه و روحانیت»، «اقدام بر مطالعات اجتماعی و مردم شناسی»، «اقدام بر مطالعات مسائل مربوط به حکمت و مسائل عقلی»، «اقدام بر موسوعه نگاری و فرهنگ نامه»، «توجه به خدمات پژوهشی» و ... از دستاوردهای ویژه دفتر تبلیغات می باشد.

*تأکید رهبر معظم انقلاب بر اهتمام علوم عقلی

آیت الله اعرافی یادآور شد:پس از تصدی مدیریت حوزه های علمیه، سه یا چهار مرتبه خدمت رهبر معظم انقلاب رسیدم که ایشان بر توان علوم عقلی و حکمی و بر امتداد حکمت و فلسفه در قلمروهای جدید و فلسفه های مضاف تأکید داشتند که خوشبختانه در این زمینه کارهای مناسبی در دفتر تبلیغات اسلامی انجام شده، دستاوردهای مذکور نشان دهنده حرکت نو  کاروان فعال و بانشاط  حوزه بیش از دریافتی بودجه ای است.

*امروز ریخت و پاش بودجه ای در حوزه وجود ندارد

مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: امروز مجموعه ورودی های بودجه ای حوزه به خروجی های باارزش مبدل می شود که از منظر کلان، ریخت و پاشی در حوزه وجود ندارد، نظام آموزشی حوزه باید پژوهش محورتر شود و نیازمند کار بیشتری است؛ امروز در قم بیش از 15 هزار نفر در سطوح عالی و قریب به 10 هزار نفر در سطوح مقدماتی مشغول به تحصیل می باشند و این مجموعه اگر پژوهش محورتر شود، یقینا تولیدات حوزه نیز بیشتر خواهد شد.

وی بیان داشت: ریشه دارتر شدن تحقیقات حوزه در اجتهاد به معنای جامع، نیازمند گام بیشتر و جدی تری است؛ عمقی که در فلسفه،  کلام و اصول ما شکل گرفته؛ نیازمند آن است که ادامه پیدا کرده و همان دستگاه با تحقیقات جدید ارتقاء پیدا کند و امروز شاهد فاصله میان آن هستیم؛ باید عمق اجتهادی اصولی، فقهی، کلامی و فلسفی حوزه، بیشتر و از گذشته درس بیشتری بگیرد.

آیت الله اعرافی ابراز داشت: ما نیازمند به نقشه جامع علمی و مدیریت پژوهش در کلان حوزه هستیم که ضرورتی است که بیش از گذشته حس و باید بیشتر به آن پرداخته شود.

وی خاطرنشان ساخت: غنی سازی حوزه فناوری های جدید در علوم اسلامی از دیگر ضرورت هاست که کارهای مناسبی انجام شده و قم پیشتاز است؛ اما باید بیشتر در آن ورود کرد که تأثیرگذاری بالایی خواهد داشت.

*حوزه باید در علوم شناختی و هوش مصنوعی پیشتاز باشد

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: حوزه باید در علوم شناختی، هوش مصنوعی و ... پیشتاز باشد؛ چراکه تأثیرات عمیقی در حوزه های اجتماعی به جای گذاشته و تحولات بزرگی را رقم خواهد زد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه بیان داشت: ما در فناوری اطلاعات نیازمند به منظومه ای هستیم که متأسفانه هنوز به آن جایگاه نرسیده و باید تلاش بیشتری انجام دهیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: موضوع شناسی قوی و شبکه سازی تحقیقات جدید از ضروریات است که در آن مشکل داریم؛ امروز 600 درس خارج در قم وجود دارد که شبکه سازی قوی برای آن انجام نشده است و اساتید از محتوای دروس دیگر اساتید آنچنان مطلع نیستند.

امام جمعه قم ابراز داشت: بازسازی حوزه در فضای مجازی یکی از منشورات حوزه های علمیه است که نیازمند به زیرساخت ها بوده و در آن وارد شده ایم.

آیت الله اعرافی خاطرنشان ساخت: مطالعات راهبردی مربوط به حوزه و روحانیت از دیگر ضروریات است؛ چراکه از دل این نهاد مهم انقلاب بزرگ و امام راحل(ره) برخواسته که دیگران بر روی شناخت آن سرمایه گذاری کرده و ما نیز حتما باید ورود کنیم.

*سیاست گذاری علم علوم اسلامی از ضروریات است

وی سیاستگذاری علم علوم اسلامی را از ضروریات دانست و گفت: راهبری علوم و دانش های علوم اسلامی در قلمروهای گوناگون برای قبض، بسط و گسترش از مباحث قابل توجه و مورد نیاز است.

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: بین المللی شدن تحقیقات حوزه از مباحث مهم است که دفتر تبلیغات اسلامی در این موضوع، ورود کرده و أمر مبارکی است.

عضو شورای عالی حوزه بیان داشت: قم باید برای صاحبان ادیان توحیدی و تمام بشر تولید داشته باشد و فقط به مسلمانان نپردازد؛ پس تحقیقات مقارن جایگاه مهمی در این موضوع پیدا می کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha