پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
کد خبر: 402292
۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۴
خانم سعيده سادات غروی

حوزه/معاون پژوهشی جامعه الزهرا(س) گفت: جامعه الزهراء در یک ساله اخیر ۱۲ کارگاه تخصصی ویژه اساتید، پژوهشگران و دانش‌پژوهان در ۹۸ ساعت و برای ۷۲۰ نفر برگزار کرده است، که این کارگاه­ها از جهت کیفی(رویکرد تخصصی) برای اولین ­بار برنامه ریزی و اجرا شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، سعيده سادات غروی امروز در نشست خبری که به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد، به تشریح فعالیت های پژوهشی جامعه الزهرا (س)،در یک سال اخیر پرداخت و گفت: معاونت پژوهش جامعه الزهراء با هدف حرکت به سمت استانداردسازی سطح پژوهش­ در جامعه الزهرا س و زمینه سازی مناسب جهت نگارش کتب­ پژوهشی و  مقالات علمی پژوهشی توسط اساتید و دانش پژوهان، در این یک ساله اخیر 12 کارگاه تخصصی ویژه اساتید، پژوهشگران و دانش‌پژوهان در 98 ساعت و برای 720 نفر برگزار کرده است، که این کارگاه­ها از جهت کیفی(رویکرد تخصصی) برای اولین ­بار برنامه ریزی و اجرا شده است.

معاون پژوهشی جامعه الزهرا(س) افزود:مخاطبین کارگاه 290 نفر از طلاب سطح 3 و 4 و دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری و مدت کارگاه نیز  8 ساعت بوده است.

*برگزاري نشست­ های­ تخصصي

غروی سلسله نشست های تخصصی تاریخ کلام امامیه در عصر حضور ائمه اطهار(ع) توسط حجت‌الاسلام و المسلمین محمدتقی سبحانی را از دیگر برنامه ها دانست و گفت: مخاطبین این نشست تخصصی جمعی از پژوهشگران و اساتید گروه تاریخ و فلسفه ­و­ کلام  به مدت 40 ساعت بوده است.

*برگزاري نشست ­هاي علمي پژوهشي

معاون پژوهشی جامعه الزهراء در تبیین یکی از مهمترین فعالیت های معاونت پژوهش این مرکز گفت: برنامه­ ریزی در جهت برگزاری نشست­ های علمی ­پژوهشی از موفق ترین کارها بوده است؛ برنامه ریزی در این عرصه بنابر شناسایی نیازهای پژوهشگران و دانش پژوهان به تفکیک گرایش­ها و با مشورت مدیر گروه های پژوهشی و با اولویت بندی دفتر نشست های علمی پژوهشی انجام شده است.

وی افزود: از آغاز مهرماه 1394 تا آذرماه 1395 دفتر نشست ها 19 نشست علمی پژوهشی برای 979 دانش پژوه، استاد و پژوهشگر برگزار کرده است.

*تأسيس و راه ­اندازی انجمن­ هاي علمي-پژوهشي طلاب

 غروی  تاکید کرد: دفتر انجمن‌های علمی- پژوهشی، با هدف شناسایی و ساماندهی استعدادها و ذخایر علمی جامعه الزهرا سلام الله علیها در رشته ‏های مختلف، ايجاد زمينه‌هاي مناسب براي شكوفايي استعدادها، برانگيختن خلاقيت علمي ‏ـ ‏پژوهشی دانش‌پژوهان از آذرماه 1394  فعالیت خود را آغاز کرد. بیش از 300 نفر از علاقمندان به فعالیت‌های پژوهشی در انجمن­ های تفسیر و علوم قرآن، فلسفه و کلام، تعلیم و تربیت اسلامی، فقه و اصول و مطالعات زن و خانواده ثبت‌نام کردند.

وی همچنین خاطر نشان ساخت: دفتر انجمن­ها در راستای دست یابی به اهداف پیش گفته، در نیم سال اول تحصیلی 96-95 برنامه های دفتر را در قالب 3کارگاه، 2نشست­ و 2بازدیدهای پژوهشی برگزار کرده است.

*برگزاری جشنواره پژوهشی بین المللی جامعه الزهراء

معاون پژوهشی جامعه الزهراء گفت: شناسایی پژوهشگران علوم دینی و بازنگری آثار پژوهشی ایشان، حرکتی است که برنامه‌ریزی در جهت تولید دانش دینی و ایجاد و توسعه نظریه‌های اسلامی در زمینه‌های گوناگون بر اساس نیازها و انتظارات روز را به دنبال دارد.

وی با اشاره به انگیزه برگزاری جشنواره  پژوهشی بین المللی جامعه الزهراء توسط این مرکز گفت: ضرورت این نگرش و نیز عدم وجود سازمانی که متکفل بررسی آثار بانوان پژوهشگر در عرصه مسائل و علوم دینی باشد، انگیزه برگزاری جشنواره پژوهشی بین‌المللی بانو امین گردید. این جشنواره در جهت سامان‌بخشی به آثار بانوان پژوهشگر در گرایش‌های «اخلاق و تربیت»، «تفسیر و علوم قرآن و حدیث»، «تاریخ اسلام»، «فقه و حقوق»، «فلسفه و کلام» و «مطالعات زن و خانواده» و نیز علوم انسانی با رویکرد اسلامی و از اردیبهشت 94 فعالیت رسمی خود را از آغاز کرد وهم زمان با بعثت پیامبر خاتم (ص) روز 15/02/95 این جشنواره برگزار شد.

* اجرای طرح دستیار پژوهش

غروی در پایان خاطر نشان ساخت: دستیار پژوهش (تربیت پژوهشگر) از بهمن ماه  1394 با هدف شناسایی طلاب سطح 3 و 4 مستعد پژوهشگری، به برگزاری دوره‌های علمی پژوهشی تربیت پژوهشگر در 6 گروه «اخلاق و تربیت اسلامی»، «تاریخ و سیره اهل بیت»، «تفسیر و علوم قرآنی»، «مطالعات زن و خانواده»، «فقه و اصول» و «فلسفه و کلام اسلامی» اقدام نموده است. به منظور ارتقابخشی و استانداردسازی پژوهش‌های طلاب، از مجموع 222 نفر عضو متقاضی، 33 نفر تحت هدایت و راهبری اساتید گروه‌های تخصصی قرار گرفته‌اند. 27 تحقیق و مقاله ترویجی و علمی پژوهشی دستیاران در مرحله تدوین است؛ نشر آثار پژوهشی دستیاران و به فعلیت رساندن استعدادهای برتر برای جذب در پژوهشگاه الزهرا(سلام الله علیها) از مهم‌ترین اهداف این طرح در سال 1396 است.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha