جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت‌الاسلام والمسلمین رضا اسکندری

حوزه / حجت‌الاسلام والمسلمین اسکندری گفت: طلبه باید برنامه سعادت‌بخش دین را استخراج و ابتدا برای خود و در مرحله بعد برای دیگران بیان و عمل کند و رسالت و وظیفه طلبگی ما است تا بشریت را در مسیر تقوا و عبودیت حرکت دهیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا اسکندری، معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران کشور،  در همایش یک روزه طلیعه حضور طلاب جدیدالورود استان اصفهان که در مجموعه فرهنگی شهید کاظمی نجف‌آباد برگزار شد، گفت: معرفت نسبت به فلسفه طلبگی یکی از معارفی است که هر طلبه قبل از ورود به حوزه باید به آن برسد.

وی در ادامه بیان داشت: یک طلبه برای رسیدن به معرفت نسبت به هدف از طلبگی باید چهار سؤال را جواب دهد که هدف از خلقت چیست، چه تفاوتی بین ما و سایر موجودات است، آیا خالق هستی برای ما برنامه‌ای ارائه داده و آن برنامه سعادت‌بخش چیست و با پاسخ به این چهار سؤال به هدف از طلبگی خواهیم رسید.

معرفت، مقدمه عبادت و بندگی است

حجت‌الاسلام والمسلمین اسکندری پایه عبادت که خداوند جن و انس را به خاطر آن خلق کرد، معرفت برشمرد و افزود: تا انسانی به مرحله معرفت نرسد، طبق روایت پیامبر اکرم(ص) در جاهلیت است و برای حرکت در مسیر عبودیت باید معرفت داشت.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: نتیجه بندگی، رسیدن به تقوا است و هر یک از عباداتی که خداوند برای انسان قرار داده، مقدمه رسیدن به تقوا الهی است که هر چقدر باتقواتر شویم به قرب الهی نزدیک‌تر خواهیم شد و تقوا یعنی آلوده نشدن در دنیا آلوده و حضور اجتماعی داشتن با پاک ماندن از آلودگی‌ها که بالاترین مفهوم تقوا در این عصر و زمان است.

رشد عقلی انسان، سبب درک عمیق از قرآن است

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران کشور، بالاترین و کامل‌ترین برنامه سعادت‌بخش بشر را قرآن کریم عنوان کرد و افزود: اینکه چرا خداوند قرآن را در دوران پیامبر اکرم(ص) نازل کرد، به خاطر عقل بشر بود تا عقل بشر به چنان رشدی برسد که بتواند آیات الهی را بفهمد و بشر تا قبل از پیامبر بعثت پیامبر اکرم(ص) تبلیغ انبیا با معجزات حسی بود.

وی در ادامه تصریح کرد: کامل‌ترین برنامه سعادت‌بخش بشر، مبنایش فهم عقلی است و قرآن کتابی است که با عقل بشر قابل فهم است و سبب درک عمیق از قرآن، رشد عقلی انسان است و در کنار این برنامه سعادت‌بخش، سیره پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار نیز برای ما حجت است.

رسالت طلبگی قرار دادن بشریت در مسیر تقوا و عبودیت است

حجت‌الاسلام والمسلمین اسکندری با توجه به این مقدمه، درباره فلسفه طلبگی بیان داشت: طلبه باید برنامه سعادت‌بخش دین را استخراج و ابتدا برای خود و در مرحله بعد برای دیگران بیان و عمل کند و رسالت و وظیفه طلبگی ما است تا بشریت را در مسیر تقوا و عبودیت حرکت دهیم.

وی با اشاره به حدیثی از امام صادق(ص) به سه رسالت طلبگی اشاره کرد و افزود: «مَن‏ تَعَلَّمَ‏ لِلَّهِ‏، وَ عَمِلَ‏ لِلَّهِ، وَ عَلَّمَ لِلَّه»، هر کس برای خدا علم بیاموزد و با خدا معامله کند، و برای خدا به دیگران بیاموزد و تبلیغش برای خدا باشد، خداوند این فرد را با عظمت در ملکوت یاد می‌کند.

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران کشور، درباره تفاوت میان علوم بشری و علم دین بیان کرد: ارزش و اهمیت دین اسلام به علم تا بدان جا که پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید «اطْلُبُوا الْعِلْمَ وَ لَوْ بِالصِّینِ» و هر یک از علوم بشری برای بشریت ارزشمند است و به بشر برای راحت‌تر زندگی کردن کمک می‌کند و برای بشر نافع است ولی چه تفاوتی میان علوم حوزوی با دیگر علوم است.

مسیر عبودیت و تقوا، گمشده بشریت است

حجت‌الاسلام والمسلمین اسکندری در ادامه تصریح کرد: علم دین برای فکر بشر، روح و سعادت واقعی و جامعه بشر در دنیا و آخرت ارائه شده و با آنکه می‌توانستند انبیای الهی وسایل و ابزار اختراع کنند ولی عقل بشر می‌توانست این کار را انجام دهد و آنچه بشر در مسیر زندگی گم کرده است و انبیا برای آن مبعوث شدند، مسیر عبودیت، مسیر سعادت دنیا و آخرت و مسیر نور و تقوا است.

وی در توضیح بیشتر درباره این تفاوت بیان داشت: یک طلبه برای شناخت این مسیر نورانی وارد حوزه می‌شود تا مردم دنیا و دانشمندان با این مسیر آشنا کند تا علم ابزاری به جای ظلم و ستم به انسان برای بشریت نافع باشد که اگر علم دین و دین‌داری و تقوا در بشریت تقویت شود، دیگر ظلم در بشر معنا پیدا نمی‌کند شما آمده‌اید تا بشریت را با علم دین آشنا کنید.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha