جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
وحدت حوزه و دانشگاه

حوزه/ محقق حوزه علمیه مازندران، رسالت امروز حوزه و دانشگاه را حراست و پاسداری از کیان اسلام و انقلاب اسلامی دانست و گفت: حوزویان و دانشگاهیان باید ضمن تحکیم وحدت میان حوزه و دانشگاه تلاش کنند تا به اهداف متعالی اسلام و انقلاب دست پیدا کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مازندران، حجت الاسلام محمد ابراهیم پیشنمازی، مدیر مدرسه علمیه جعفریه رستمکلا بهشهر،  در همایش وحدت حوزه و دانشگاه در ساری، بر ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه به عنوان یک امر حیاتی در نظام اسلامی تأکید کرد و افزود: متأسفانه عده ای در کشور در مقابل وحدت حوزه و دانشگاه مانع ایجاد می کنند.

وی با بیان اینکه سیره زندگی انسان به گونه ای است که خیلی از چیزها در بستر زمان باید به سرانجام برسند، خاطرنشان کرد: وحدت حوزه و دانشگاه هم از این قاعده مستثنی نیست.

محقق حوزه علمیه مازندران ادامه داد: امام بزرگوار به عنوان رهبری دوراندیش در همان ماه های نخست انقلاب بحث وحدت حوزه و دانشگاه را طرح فرمودند تا حوزویان و دانشگاهیان را به همکاری و پیوستگی در مسیر تعالی کشور فرا بخوانند.

وی با اشاره به این که دشمنان برای طراحی و تفکیک بین دو قشر اندیشمند جامعه، دانشجو و روحانیت تلاش ها و سرمایه گذاری های بسیاری را انجام دادند، تصریح کرد: با دوراندیشی امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری و توصیه های اکید این دو بزرگوار مبنی بر اتحاد بین حوزه و دانشگاه راه های تحکیم و دوستی این دو قشراندیشمند تقویت شد.

حجت الاسلام پیشنمازی با بیان این که وحدت حوزه و دانشگاه مقوله ای راهبردی در تببین اندیشه های اسلام ناب است، یادآور شد: وحدت این دو نهاد ارزشمند به معنای یکی شدن بحث ها و درس ها نیست بلکه وحدت در راهبردها و استراتژی است تا الگویی نوین از جامعه اسلامی به بشریت ارائه کنند.

وی دشمنان وحدت حوزه و دانشگاه را دشمنان توسعه و تعالی کشور دانست و بیان داشت: دلسوزان مردم و نظام اسلامی و خیرخواهان کشور باید بیش از گذشته در جهت عملی شدن مطالبات بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و رهبری معظم انقلاب در زمنیه پیوند حوزه و دانشگاه گام بردارند و توجه به این مهم را محدود به ایام شهادت دکتر مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه نکنند.

وی، نقش دانشگاهیان اعم از استادان و دانشجویان در تحقق این اندیشه را بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: آغوش حوزه های علمیه استان برای همگرایی، همدلی و پیوند بیشتر با دانشگاه ها باز است و از هر ایده و اندیشه نو در این خصوص استقبال خواهد کرد.

حجت الاسلام پیشنمازی با اشاره به این که برای تحقق وحدت عملی میان حوزویان و دانشگاهیان نباید منتظر فرا رسیدن هفته وحدت باشیم، گفت: متأسفانه اقداماتی که امروز برای وحدت حوزه و دانشگاه انجام می گیرد با رهنمودهای امام و رهبری فاصله دارد.

حجت الاسلام پیشنمازی با بیان این که وحدت حوزه و دانشگاه  یعنی حوزویان و دانشگاهیان نظرات و دیدگاه های یکدیگر را بشناسند و مبانی فکری هم آشنا شوند، تصریح کرد: این دیدگاه برای تحقق وحدت عملی میان حوزه و دانشگاه لازم است، اما کافی نیست.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که دانشجویان باید با ورود به حوزه های علمیه با مبانی فکری و اعتقادی حوزویان به خوبی آشنا شوند، خاطرنشان کرد: متأسفانه علیرغم اقدامات صورت گرفته در این خصوص طی سال های اخیر اما دغدغه های امام راحل و مقام معظم رهبری در مسأله وحدت حوزه و دانشگاه محقق نشده است.

مدیر مدرسه علمیه رستمکلا بهشهر با بیان این که امروز با پیشرفت علم و تکلنولوژی، هجمه ها و توطئه های دشمنان علیه اسلام و ارزش های دینی گسترش خاصی یافته است، ادامه داد: امروز دیگر جامعه ما از این خطرات فرهنگی در امان نیست و نسل جوان جامعه مورد هدف دشمنان هستند.

وی، رسالت امروز حوزه و دانشگاه را حراست و پاسداری از کیان اسلام و انقلاب اسلامی دانست و یادآورشد: حوزویان و دانشگاهیان باید ضمن تحکیم وحدت میان حوزه و دانشگاه تلاش کنند تا به اهداف متعالی اسلام و انقلاب دست پیدا کنند.

حجت الاسلام پیشنمازی با تأکید براین که امروز مسائل دینی و اعتقادی در دانشگاه ها نباید تنها در حد یک واحد درسی باشد، بیان داشت: باید با نگاه بلند و هدفمند در حوزه و دانشگاه قدم برداریم تا شاهد تقویت و گسترش روز افزون این مراکز مهم دینی در جامعه باشیم.   
    

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha