جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آیت الله دری نجف ‌آبادی

حوزه/ نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت: بی تفاوتی نسبت به سرنوشت انقلاب بزرگترین گناه است و نخبگان نباید نسبت به انقلاب و آینده آن بی تفاوت باشند و یا در مورد آن نقد تخریبی داشته باشند.

آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی در گفت وگو با خبرگزاری «حوزه»، در خصوص وظایف و رسالت حوزه های علمیه در قبال ولایت فقیه، اظهارداشت: ولایت فقیه به عنوان یکی از مهمترین ارکان انقلاب باید مورد توجه حوزه های علمیه قرار گیرد، به طوری که حوزه های علمیه باید مبانی و اصول موجود پیرامون اصل مهم و مترقی ولایت فقیه را تبیین و به مردم معرفی کنند. در این راستا باید در حوزه های علمیه تحول مناسبی ایجاد شود و این تحول به جامعه منتقل گردد تا از این طریق با سرعت بیشتری و به شیوه های بدیع و سهل، مباحث مربوط به قرآن و دین و معارف الهی در جامعه تبیین و منتشر شود.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی افزود: حوزه های علمیه موتور محرکه انقلاب اسلامی هستند و از سال 42 به پیام امام خمینی(ره) لبیک گفتند و در پیروزی انقلاب اسلامی نقش بسیار مهمی داشتند و ما اگر می خواهیم این انقلاب حفظ شود، حوزه های علمیه باید هویت خود را مانند قبل حفظ کنند و انقلابی بمانند. البته این وظیفه تنها بر عهده خبرگان و حوزه های علمیه نیست؛ بلکه تمامی نخبگان در این ارتباط دارای نقش مهمی هستند.

امام جمعه اراک تصریح کرد: بی تفاوتی نسبت به سرنوشت انقلاب بزرگترین گناه است و نخبگان نباید نسبت به انقلاب و آینده آن بی تفاوت باشند و یا در مورد آن نقد تخریبی داشته باشند، برای رسیدن به این مهم، انقلابی بودن، انقلابی عمل کردن و انقلابی ماندن، یکی از مهمترین شاخصه ها است.

امام جمعه اراک ادامه داد: اولین و مهمترین وظیفه حوزه های علمیه در زمینه انقلابی ماندن، تربیت فقهایی شایسته، زمانشناس، موضوع شناس و حادثه شناس است، کسی که می تواند قدرت اسلام را نشان دهد، فقیه است؛ لذا باید سعی شود که در حوزه های علمیه فقهای بزرگ و دارای افکار بلند و با همت، شجاع و آگاه به زمان تربیت و پرورش یابند تا استوانه های علم، حکمت، معرفت و الگوی اخلاق و فضیلت باشند و مردم به آنها تأسی و از آنها پیروی کنند.

آیت الله دری نجف آبادی افزود: زمانی در تهران علمای بزرگ و بنامی همچون آیات عظام خوانساری، محمدتقی آملی، آشتیانی و شعرانی(رحمت الله علیه ) حضور داشتند، اما امروز در تهران، دیگر آن وضع را شاهد نیستیم؛ متأسفانه در بسیاری از شهرهای دیگر هم وضع به همین صورت است، و لذا حوزه های علمیه باید این افول را جبران نمایند.

عضو خبرگان رهبری بیان داشت: بدون تردید نقش فقها در هدایت امت اسلامی و تبیین معارف حقه و پاسداری از آرمانهای بلند اسلامی و دفاع از کیان امت اسلامی و پاسخگویی به نیازها و مسایل مستحدثه و سیاستگذاری برنامه برای اداره جامعه اسلامی، از اهم امور است که هرگونه غفلت و سهل انگاری و سرگرمی به مسایل فرعی و حاشیه ای موجب خسارات جبران ناپذیری بر پیکر امت اسلامی می شود؛ لذا تربیت فقهای زمانشناس، حادثه شناس، آگاه به زمان، مدیر و مدبر و دارای استقلال و شجاعت روحی و اخلاقی، از اهم اموری است که حوزه های مبارکه علمیه باید به عنوان قله اهداف خود دانسته و بسترهای لازم را برای این خدمت بزرگ و آینده امیدبخش و درخشان هموار نمایند.

وزیر سابق اطلاعات ادامه داد: مسئولیت مهم دیگر حوزه های علمیه، تأمین، تغذیه و تدبیر برای رشد و پویایی و تحول در تمامی تخصص های مورد نیاز جامعه و تلاش در راه ارتقای سطح علوم و فنون و معارف مربوطه است.

وی به کادرسازی برای نظام اسلامی و آینده نظام به عنوان رسالت دیگر حوزه های علمیه اشاره کرد و افزود: یکی از رسالت ها و مسئولیت های بزرگ حوزه های علمیه در انقلابی ماندن، کادرسازی برای نظام اسلامی و تربیت نیرو مانند تربیت مدرس و معلم برای تأمین نیازهای فراوان نهادهای کشور است، مانند مجلس خبرگان رهبری، مجلس شورای اسلامی، قوه قضائیه، قوه مجریه، نیروهای مسلح، دانشگاه ها و آموزش و پرورش، مراکز تبلیغی و ارشادی، اوقاف، امامت جمعه و جماعت از آن جمله می باشد.

دادستان سابق کل کشور بیان داشت: تربیت مبلغان زمانشناس و زباندان، اهل قلم و ادب و هنر برای تبلیغ معارف اسلامی نیز از مسایل بسیار مهم و ارزشمند حوزه های علمیه است که باید نسبت به آن اهتمام جدی داشته باشند.

آیت الله دری نجف آبادی  پاسخگویی به مسایل و شبهات روز جامعه را از دیگر وظایف حوزه های علمیه برشمرد و گفت: مقابله همه جانبه با تهاجم فکری، فرهنگی، اخلاقی و معرفتی بیگانگان و عمّال آنها؛ هوشیاری در برابر اندیشه های وارداتی، سلیقه ای، سیاسی، جناحی و خودباختگی و انفعال؛ و نیز هوشیاری در برابر نوآوری های سلیقه ای و به دور از ضوابط اسلامی، قرآنی و فقهی؛ حفظ و صیانت و تعمیق و گسترش متد فقاهتی مربوط به اساطین حوزه، عنایت ویژه به فلسفه، کلام و عرفان عمیق اسلامی؛ پرهیز از تحجر، جمود و انفعال و خودباختگی؛ مقابله با جهالت، سفاهت، دین سازی و دین تراشی؛ افشاگری علیه دشمنان اسلام و قرآن و اهلبیت(ع)؛ برپا داشتن پرچم عدالت و تواضع؛ الگوسازی و الگو بودن برای جوامع اسلامی؛ پاسداری از حریم امامت و ولایت؛ احیای دو فریضه بزرگ امر به معروف و نهی از منکر؛ احیا، تعمیق و گسترش فرهنگ جهاد و شهادت و دفاع از حق و ولایت و نظام اسلامی؛ تلاش در راه احیای فرهنگ و تمدن عمیق اسلامی؛ داشتن نقشه راه برای آینده؛ مهندسی فرهنگی جامعه اسلامی؛ تعمیق رابطهها در تمامی سطوح؛ آگاهی نسبت به فضای مجازی و توطئهها و تدبیر و مرزبانی و رصد آن؛ افشای چهره واقعی جنایتکاران و تروریستها؛ دفاع و پاسداری از آزادی های مشروع اسلامی؛ ارتباط بسیار تنگاتنگ و صمیمانه با نسل جوان و نوجوان؛ حضور فعال در مجامع علمی و دانشگاهی و بین المللی در دفاع از اسلام و حقوق مسلمانان و کیان نظام اسلامی و تلاش و مساعدت در راه تحقق و عملیاتی کردن مطالبات نظام و رهبری و آرمانهای امام راحل(ره) و شهدا از دیگر وظایف حوزه های علمیه می باشد.

آیت الله دری نجف آبادی اظهارداشت: حوزه علمیه می بایست رخنه ها و راههای نفوذ دشمنان را ببیند و بشناسد و رصد کند و برای مقابله با آنها تدبیر و چاره اندیشی داشته باشد و فریب جریانهای انحرافی و دسیسه های سازمان یافته دشمنان اسلام و قرآن را نخورد. حوزه باید مانع شکن باشد که در این راستا، اتکال به خداوند متعال همه موانع را برطرف می کند.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی ادامه داد: فقیه آگاه به زمان و شجاع، در راه حرکت جامعه اسلامی بنبستی نمی بیند، بلکه همواره در تلاش و تکاپو برای تحقق اهداف حکومت جهانی حضرت ولیعصر(عج) است و در این زمینه برنامه ریزی و اقدام می نماید و این هدف عالی و متعالی را آنی فراموش نمی کند و دست توسل به عنایات آن بزرگوار داشته و با حسن تدبیر بسترهای لازم را برای تهذیب نفوس و تربیت جامعه فراهم می سازد.

وی بیان داشت : ما روحانیون برای خدمت به اسلام و امام عصر(عج) لباس پوشیده ایم و اگر آبرو و شخصیتی داریم باید خرج و صرف اسلام و عظمت اسلام گردد و خود را برای اسلام بخواهیم.

آیت الله دری نجف آبادی افزود: سخن و سیره هر یک از ائمه هدی(ع) در میدان مبارزه با دشمن، بهترین و عالیترین حجت، دلیل، راهنماست و نمونه اعجاب انگیز آن، سیره امام مظلوم سیدساجدین حضرت علی بن الحسین(ع) است چه در حوادث کربلا و چه در بیش از سه دهه عمر شریف آن حضرت در سخت ترین شرایط دنیای اسلام قرار داشت.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: سیره علما و بزرگان نیز بسیار درس آموز و عبرت انگیز است و تاریخ و تجارب تاریخی بزرگان دین نیز گنجی پایان ناپذیر است که ما باید از این مسایل اطلاع و آگاهی داشته باشیم و از آن سرمشق بگیریم و قدرشناس باشیم.

آیت الله دری نجف آبادی ادامه داد: حوزه های علمیه و جریان روحانیت برای مقابله با نقشه های شوم دشمنان اسلام باید نقشه راه و برنامه های کوتاه مدت و میان مدت و دراز مدت و چشم انداز برای ده سال و بیست سال و پنجاه سال آینده داشته باشند. مخصوصاً برای مواجهه با جریان های انحرافی و تحریف شده و سازمان یافته و نیز مراکز جریان ساز و فتنه ساز برنامه ریزی و تدبیر خردمندانه و حکیمانه اندیشیده شود.

وی اظهارداشت: آنگونه که مردم در امور نظامی و امنیتی و انتظامی و اطلاعاتی مسئولیت مستقیمی ندارند بلکه مسئولیت مستقیم به دوش نهادهای مربوطه است و دستگاههای ذیربط باید وظیفه شان را به نحو احسن و مطلوب انجام دهند، در امور اعتقادی و معنوی و پاسداری از ارزشها و تعالی جامعه و حفظ و حراست و صیانت از مکتب، اخلاق، تربیت و تهذیب نفوس، مقابله با نفوذ و تخریب ارزشها و تهاجم و یورش دشمنان و شبیخون فرهنگی، سیاسی بیگانگان، مردم بار مسئولیت را به دوش حوزههای مقدسه علمیه و روحانیت معزز و نظام و مقام معظم رهبری و نهادهای ذیربط می بینند و انتظار دارند که نخبگان، فرهیختگان و دلسوزان و ناصحان امین و ارباب خشیت و خوف از خداوند و اهل ذکر و وارستگان امت اسلامی با همت های بلند و اراده های قوی و عزم های آهنین در برابر نقشه های شیطانی دشمنان بایستند و اجازه فتنه و خیانت و دغل کاری و تحریف و انحراف ندهند و در روز کارزار بهترین تصمیمات را بگیرند و بهترین نسخه ها را عمل کنند و به فرصت طلبان و عمال اجانب نیز اجازه آلوده کردن فضا را ندهند و بر امنیت روحی و اخلاقی و معنوی و اعتقادی و خانوادگی پای بفشرند و با همه وجود این رسالت بزرگ را انجام دهند و همواره آخرین آیه سوره مبارکه آل عمران در این رابطه را نصب العین و برنامه عملیاتی خود قرار دهند.

«یا أیها الذین آمنوا اصبروا و صابروا و رابطوا و اتقوا الله لعلکم تفلحون؛ ای کسانی که ایمان آورده اید، استقامت کنید و در برابر دشمنان (نیز)، پایدار باشید و از مرزهای خود، مراقبت کنید و از خدا بپرهیزید، شاید رستگار شوید.

انتهای پیام   313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha