جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کرسی  آزاد اندیشی

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه خواهران حضرت آمنه(س) فریدون کنار گفت: مدرنیته با آزادی بی حد و حصر برای زن و نگاه ابزاری به آنان و شعار تساوی حقوق زن و مرد ،کرامت زن را نادیده می گیرد .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مازندران، کرسی آزاد اندیشی "زن از منظر اسلام و مدرنیته (تهدید یا فرصت )"، در مدرسه علمیه الزهرا (س) بابل برگزار شد.

خانم کامرانی، مدیر مدرسه علمیه خواهران حضرت آمنه(س) فریدون کنار به عنوان تبیین کننده بحث"زن از منظر اسلام و مدرنیته (تهدید یا فرصت )"، بیان کرد: واژه کرامت معانی متعددی دارد که یکی از آنها شرافت انسانی و نفسانی است، و هر زمان انسان از بعد طبیعت خارج شود، به مقام کرامت می رسد.

وی افزود: اسلام هم برای زن و هم برای مرد و خصوصا برای زن کرامت قائل است، در حالی که مدرنیته با آزادی بی حد و حصر برای زن و نگاه ابزاری به آنان و شعار تساوی حقوق زن و مرد، کرامت زن را نادیده می گیرد .

استاد حوزه خواهران مازندران اعلام کرد: اسلام برای حفظ کرامت زن، حضور زن در اجتماع را محدود کرده است، البته در هنگام ضرورت با حضور آنان در محافل اجتماعی، نظامی، سیاسی و اقتصادی موافق است.

وی تصریح کرد: کرامت زن این نمی باشد که دوشادوش مردان در اجتماع به فعالیت بپردازد، بلکه کرامت زن در این است که در خوب همسرداری کرده و فرزندان خوبی را تربیت نماید؛ آنچنان که مادرانی نظیر مادران شهدا، مادران بزرگانی چون امام خمینی با تربیت چنین فرزندان صالح، سرنوشت جامعه و ملتی را تغییر دادند.

مدرنیته نگاه ابزاری به زن دارد

بنت الهدی جعفر زاده، معاون پژوهش مدرسه علمیه الزهرا (س) بابل نیز به عنوان منتقد بحث در این کرسی گفت: اگر زنان را محدود به خانه نشینی کنیم در این صورت با کرامت زن مخالفت کرده و او تمکن مالی و موقعیت اجتماعی خود را از دست می دهد.

وی تاکید کرد: مدرنیته نگاه ابزاری به زن دارد، ولی به نظر می رسد در حق زنان لطف کرده و عرصه رقابتی بین زن و مرد را به وجود آورده است؛ در حالی که با  مشخص کردن اختیارات زن و مرد، زن را محدود می کنیم.

اهداف و مبانی اسلام و مدرنیته کاملا متضاد هم می باشد

زهرا شرف الدین، استاد حوزه خواهران  هم به عنوان داور این کرسی اظهار داشت: در جهان غرب، مدرنیته در راستای مقابله با دین و کلیسا به وجود آمد و نوگرایی و تجدد را رواج داده است.

وی گفت: مولفه ها و مبانی مدرنیته، انسان گرایی، من گرایی و آزادی گری و قائل به حاکمیت علم و قدرت بوده و حاکمیت الهی را نفی می کند؛ همچنین لذت و رفاه انسانی افق دید مدرنیته، ولی تقرب و تقوا، افق دید اسلام می باشد.لذا اهداف و مبانی اسلام و مدرنیته کاملا متضاد هم می باشد و نمی توان مبانی مدرنیته را در جامعه اسلامی پیاده کرد.

استاد حوزه خواهران مازندران خاطر نشان کرد: راه و رسم اسلام در زندگی فردی و اجتماعی براساس وحی و قرآن و اساس و شیوه زندگی مدرنیته تجربه و دانش و عقل گرایی است،در حالیکه عقول انسانی کامل نبوده، بلکه با رسالت انبیاء کامل می گردد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha