جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
نقض دائمی حقوق تبعه سیاه و لاتین توسط پلیس شیکاگو

حوزه/وزارت دادگستری آمریکا طی انتشار گزارشی اعلام کرد پلیس شیکاگو به طور دائم حقوق مدنی تبعه سیاه و آمریکای لاتین را نقض کرده و به تعصب نژادی دامن می‌زند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از الجزیره، وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد پلیس شیکاگو به طور دائم حقوق مدنی شهروندان این کشور به ویژه سیاهپوستان و تبعه اسپانیایی‌ زبان را نقض کرده‌است.
با توجه به گزارش یک ساله منتشر شده توسط وزارت دادگستری ایالات متحده، اداره پلیس شیکاگو الگوی آشکار استفاده از نیروی فشار بیش از حد و نقض حقوق مدنی را نشان می‌دهد.
تحقیقات آشکار کرده که اداره پلیس شیکاگو سال‌ها حقوق قانونی ساکنان را نقض کرده، و اجازه تعصب نژادی علیه سیاه‌پوستان را می‌داده و کسانی را که هیچ تهدیدی محسوب نمی‌شده‌اند به قتل رسانده‌ است. 
وزارت دادگستری آمریکا در بیانیه‌ای همراه با انتشار گزارش 164 صفحه‌ای اعلام کرد: استفاده غیرمنطقی از زور و خشونت،‌غالبا در محله‌های سیاه‌پوست و لاتین انجام شده است. به علاوه ماموران پلیس برای جلوگیری از تحقیقات در این زمینه از «کد سکوت» استفاده کرده‌اند.
این تحقیقات زمانی آغاز شد که ویدئوی یکی از جنایات پلیس شیکاگو به طور عمومی منتشر شده و موجی از خشم مردم را برانگیخت. در این ویدئو دیده می‌شود که یک پلیس، لوگان مک دونالد را  که در حال فرار بوده، 16 بار مورد شلیک گلوله قرار می‌دهد.
وانیتا گوپتا، سرپرست بخش حقوق مدنی و معاون ارشد دستیار دادستان کل آمریکا گفت: ناکامی‌هایی که در تحقیقات‌مان به آن‌ها برخوردیم عمیقا منجر به فرسایش اعتماد جامعه شده است.
افسران پلیس شیکاگو کسانی را که هیچ تهدید فوری محسوب نمی‌شده‌اند به ضرب گلوله به قتل رسانده و بی‌دلیل با تفنگ بی‌حس کننده به افراد  شلیک کرده‌اند.
دادستان کل لورتا لینچ نیز گفت: نیروهای پلیس شیکاگو آموزش مناسب ندارند و دادستانی نیز به اندازه کافی افسران نیروی پلیس را مورد نظارت قرار نمی‌دهد. همه این مشکلات برگرفته از عدم نظارت نیروهای ارشد است که سبب پایین آمدن اخلاقیات در پلیس شده است. 
وزارت دادگستری در مسیر تحقیقاتش با مسئولان شهرداری، مقامات پلیس، افسران و ساکنان مصاحبه کرده است و نشان داده شد که افسران پلیس در بیش از 170 درگیری اقدام به تیراندازی کرده‌اند. شیکاگو در سال‌های اخیر با مشکل فزاینده خشونت مواجه بوده است. در سال گذشته نیز 750 مورد قتل در این ایالت اتفاق افتاده و بیش از 3500 تیراندازی تنها در 10 سال اخیر در شیکاگو اتفاق افتاده‌ است.
این درحالی است که رئیس جمهور منتخب  آمریکا در اظهارات خود از خشونت پلیس حمایت کرده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha