جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
محمدرضا زیبایی نژاد

حوزه/ نسل جدید در حال رسیدن به هویتی سیار است، هویتی که در آن ثبات رفتاری و فکری در برخی از جوانان بسیار کم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا زیبایی نژاد در همایش سراسری هیئات مذهبی در قم اظهارداشت: امروز معضلی در جامعه وجود دارد به عنوان فضای مجازی اگر فضای مجازی را صرفا با آموزه‌های دینی پر کنیم چون نسل تربیت شده این فضا بی‌حوصله است و توان شنیدن سخن حق را ندارد؛ در فضاهایی همانند تلویزیون از جذابیت‌های حسی، بصری و سمعی استفاده می‌شود به همین علت شنیدن حرف حق بدون وجود این جذابیت‌ها امکان‌پذیر نیست.

نویسنده کتاب « خانواده، جنسیت و نظام تربیتی رسمی»، با بیان اینکه نسل جدید در حال رسیدن به هویت سیار است، افزود: ثبات رفتاری و فکری در برخی از جوانان بسیار کم است به همین علت در شرایط کنونی باید با استفاده از احساسات و قالب‌های جدید هنری آموزه‌های دینی را به جوانان انتقال دهیم.

این کارشناس مسائل خانواده با تاکید بر اینکه متن تربیت حضور در فضای ثابت هویت‌بخش همانند خانواده است، اظهارداشت: جوانان و طلاب به دنبال روش‌های حاشیه‌ای تربیت هستند در حالی که باید به دنبال هویت‌های ثابت باشند؛ فضای مجازی محل ظهور هویت‌های ثابت جدید است و این هویت‌ها به میزانی رسیده که جامعه نمی‌تواند نسبت به آنها بی‌توجه باشد.

وی افزود: اگر جوانان فقط در مساجد و هیأت‌های مذهبی حضور داشته باشند این فضاها بر رفتار و افکار آنها تاثیرگذار خواهند بود.

حجت الاسلام و المسلمین ‌زیبایی‌نژاد تکیه بر تربیت تلنگری را یکی از آسیب‌های تبلیغ طلاب دانست و تصریح کرد: طلاب به دنبال این هستند که در کوتاه‌ترین زمان یک تلنگری به افکار افراد ناآگاه بزنند در حالی که رسیدن به نتایج مورد نظر نیازمند ایجاد فضای ثابت هویت‌بخش است به همین علت طلاب باید ارزش‌های اخلاقی و آموزه‌های دینی را به شیوه مطلوب‌تری به مردم انتقال دهند.

وی با تاکید بر اینکه مسیحیان برای کودکان جامعه اسلامی برنامه‌ریزی کردند، گفت: باید این هشدارها را جدی گرفته و به دنبال رسیدن به روش‌های تربیتی جدید برای کودکان باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین زیبایی‌نژاد با اشاره به اینکه نسل مدرن با نصیحت مخالف است، بیان داشت: نسل جدید جامعه آمادگی ندارد که با نصیحت هدایت شود به همین علت طلاب باید در مسیر تعامل رویکرد برادری داشته باشند چراکه نفوذ علمی بعد از نفوذ روانی امکان‌پذیر خواهد بود.

وی با بیان اینکه جامعه از طلاب و افراد متدین غم‌خواری می‌خواهد، گفت: تبلیغ دینی یعنی اینکه مردم همدردی طلاب و افراد متدین را احساس کنند.

رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده اظهارداشت: در بستر حل مشکلات محلی اعتماد به دین رقم زده می‌شود و طلاب در بستر غم‌خواری مردم می‌توانند تاثیرگذار باشند.

نویسنده کتاب « کتاب تحلیلی بر مهم ترین مسائل زن و خانواده در ایران، » با بیان اینکه سبک زندگی مردم در حال تغییر است، افزود: تغییر الگوی مصرف و گسترش سبک زندگی غربی در میان مردم به خوبی قابل مشاهده است اما نسبت به این تغییرات مهم حساسیت‌های لازم وجود ندارد.

انتهای پیام   313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha