جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام محمد عمومی

حوزه/ باید خود را همواره در معرض نسیم انقلاب نگه داشت تا هدف وسوسه گران و خناسان در انحراف از آرمان امام(ره) قرار نگیریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین محمد عمومی در مراسم بزرگداشت ایام دهه فجر انقلاب اسلامی ایران که با حضور استادان و طلاب مدرسه عالی فقه دارالهدی در سالن همایش این مدرسه برگزار گردید، با اشاره به اهمیت تفکر و تأمل در ریشه های انقلاب اسلامی ایران، اظهار کرد: طلاب حوزه های علمیه وظیفه دارند که با اندیشه در ریشه های انقلاب، از آن پاسداری کنند. نباید جشن پیروزی انقلاب، به روزمرگی دچار گردد و تنها با نام و یاد دهه فجر و پیروزی نگریسته و از آن، بدون محتوا گذر کرد.

وی، با اشاره به مهمترین دستاوردهای انقلاب، افزود: مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی ایران، برپایی حکومت دینی در میان مسلمانان است. همان اصلی که در روایات بسیاری همانند این روایت از امام محمد باقر(ع) وارد شده است: و عنه عن هشام بن سالم عن حبیب السجستانی عن ابی جعفر ع قال: قَالَ اَللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى لَأُعَذِّبَنَّ کُلَّ رَعِیَّهٍ فِی‏ اَلْإِسْلاَمِ‏ دَانَتْ بِوَلاَیَهِ کُلِّ إِمَامٍ جَائِرٍ لَیْسَ مِنَ اَللَّهِ وَ إِنْ کَانَتِ اَلرَّعِیَّهُ فِی أَعْمَالِهَا بَرَّهً تَقِیَّهً وَ لَأَعْفُوَنَّ عَنْ کُلِّ رَعِیَّهٍ فِی‏ اَلْإِسْلاَمِ‏ دَانَتْ بِوَلاَیَهِ کُلِّ إِمَامٍ عَادِلٍ مِنَ اَللَّهِ وَ إِنْ کَانَتِ اَلرَّعِیَّهُ فِی أَنْفُسِهَا ظَالِمَهً مُسِیئَهً،امام باقر علیه السلام فرمود: خداى تبارک و تعالى فرموده است: هر آینه عذاب می کنم هر رعیتى را که در اسلام با پیروى از امام ستمگرى که از جانب خدا نیست دیندارى کند، اگر چه آن رعیت نسبت به اعمال خود نیکوکار و پرهیزگار باشد و هر آینه در می گذرم از هر رعیتى که در اسلام با پیروى از امام عادل از جانب خدا دیندارى کند، اگر چه آن رعیت نسبت به خود ستمگر و بدکردار باشد. (اصول کافی ترجمه مصطفوی، جلد ۲، ص۲۰۶(

مدیر مدرسه عالی فقه دارالهدی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) که ملاک پذیرفته شدن اعمال را حکومت اسلامی می داند، اضافه نمود:قال عبدالله بن أبی یعفور: سألت أبا عبدالله الصادق علیه السلام: ماالعله أن لا دین لهؤلاء وما عتب لهؤلاء؟ قال: لان سیئات الامام الجائر تغمز حسنات أولیائه وحسنات الامام العادل تغمز سیئات أولیائه،عبدالله بن ابی یعفور می گوید، از امام صادق(ع) پرسیدم که چرا پیروان امام جائر، دین ندارند و پیروان امام عادل، سرزنش نمی شوند، فرمودند: چون سیئات امام جائر، حسنات دوستدارانش را از بین می برد و حسنات امام عادل هم سیئات دوستدارانش را نابود می کند. (مستدرک سفینه البحار، الجزء ۳، صفحه ۴۰۶(

حجت­ الاسلام والمسلمین عمومی با بیان این که امام خمینی نیز رهرو نیک آرمان و اندیشه اجداد طاهرین خویش بود، ادامه داد: امام راحل، نخستین بیانیه سیاسی خویش را دو سال پس از اخراج رضاخان از ایران، در ۱۱ جمادی الاول ۱۳۶۳ قمری، مصادف با پانزدهم اردیبهشت ماه ۱۳۲۳ شمسی در سن ۴۲ سالگی خود نگاشت. این بیانیه، پس از انقلاب یافته شد و بعدها در “صحیفه نور” امام به انتشار رسید.

وی خاطرنشان کرد: این بیانیه سیاسی، ابتدای حرکت سیاسی ایشان بود که نشان از درک موقعیت سیاسی حاکم پس از برکناری رضاشاه و لزوم قیام مردم برای برون رفت از ظلم و جور حکومت پهلوی داشت.

مدیر مدرسه عالی فقه دارالهدی، با اشاره به بندهایی از محتوای این بیانیه، ابراز کرد: امام خمینی(ره) در این بیانیه مرقوم نمودند "خودخواهی و ترک قیام برای خدا ما را به این روزگار سیاه رسانده و همه جهانیان را بر ما چیره کرده و کشورهای اسلامی را زیر نفوذ دیگران درآورده… قیام برای منافع شخصی است که روح وحدت و برادری را در ملت اسلامی خفه کرده… قیام برای نفس است که چادر عفت را از سر زنهای عفیف مسلمان برداشت… هان ای روحانیین اسلامی! ای علمای ربانی! ای دانشمندان دیندار… امروز روزی است که نسیم روحانی الهی وزیدن گرفته و برای قیام اصلاحی بهترین روز است، اگر مجال را از دست بدهید و قیام برای خدا نکنید و مراسم دینی را عودت ندهید، فرداست که مشتی هرزه گرد شهوت‌ران بر شما چیره شوند و تمام آیین و شرف شما را دستخوش اغراض باطله خود کنند… شماها که به حق مشروع خود قیام نکردید، خیره‌سران بی‌دین از جای برخاستند و در هر گوشه زمزمه بی‌دینی را آغاز کردند و به همین زودی بر شما تفرقه زده‌ها چنان چیره شوند که از زمان رضا خان روزگارتان سخت تر شود."

وی عنوان کرد: در اشراف امام راحل بر اوضاع سیاسی معاصر خود همین بس که پیش بینی ایشان “اگر فرصت از دست برود، کشور بدتر از زمان رضاخان می شود”، محقق گردید و مردم ۳۴ سال پس از این بیانیه نیز در فلاکت و بدبختی به سر بردند تا انقلاب اسلامی ایران به سرانجام رسید.

مدیر مدرسه عالی فقه دارالهدی اضافه نمود: همین که در حکومت اسلامی دعوت رسمی و علنی مردم به فساد و گناه نمی شود، بزرگترین دستاورد و حسن برای آن به شمار می رود.

وی بیان کرد: امام راحل همواره تأکید می کردند که توجه و تمرکز دشمنان انقلاب اسلامی ایران بر آن است که اگر توان تغییر نام و ساختار ظاهری این انقلاب را ندارند، بتوانند درون و مبانی آن را تغییر و تحریف کنند تا امیال و خواسته های آنها را برآورده سازد.

حجت­ الاسلام والمسلمین عمومی مسیر پیش روی انقلاب را بسیار حساس ارزیابی و تأکید نمود: باید خود را همواره در معرض نسیم انقلاب نگه داشت تا هدف وسوسه گران و خناسان در انحراف از آرمان امام(ره) قرار نگیریم.

وی، در پایان، ابراز کرد: سرانجام بسیاری از کشورهای اسلامی منطقه و جهان، این عبرت را می آموزد که تنها در صورتی آینده هر انقلابی روشن و تضمین شده است که افراد جامعه به درستی به وظایف خود عمل کنند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha