جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ مراسم افتتاحیه دبیرخانه کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی ـ حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی

حوزه/ دبیر کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی از برگزاری این کنگره در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی صبح امروز در مراسم افتتاحیه دبیرخانه کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی که در مدرسه امام کاظم(ع) برگزار شد، با بیان اینکه سوره کوثر دارای ابعاد جسمانی، معنوی و علمی است، اظهار داشت: این کنگره به دنبال ارائه جلوه علمی کوثر در قالب علوم اهل بیت(ع) است؛ همچنین یکی دیگر از اهداف ما نشان دادن نقش اهل بیت(ع) و علمای شیعه در طول تاریخ در گسترش و پیدایش علوم اسلامی است.
وی با بیان اینکه علوم در جهان اسلام به طور مختلف طبقه بندی شده است، تصریح کرد: علوم گاهی از غیرمسلمانان جذب شده و گاهی در دامن اسلام تاسیس شده  و برخی نیز در عصر حاضر، نوپدید هستند.
وی با اشاره به علومی که از غیرمسلمانان جذب شد، گفت: نقش علما و دانشمندان شیعه در رشد این علوم نظیر نجوم، طب، ریاضیات، فلسفه و منطق بسیار برجسته است؛ جهان تشیع دانشمندان بزرگی معرفی و آثار ارزشمندی را در این زمینه عرضه کرد.  
دبیر علمی کنگره نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی با اشاره به علومی که در دل فرهنگ اسلامی شکل گرفت، گفت: علوم مرتبط با قرآن، فقه القرآن، تفسیر، قرائت، علوم حدیث، فقه و علوم مرتبط، کلام و عقائد، علوم ادبی و تاریخ اسلام از مصادیق علومی بود که در جهان اسلام تاسیس شد و نقش اهلبیت(ع) و علمای شیعه در تاسیس و گسترش آنها بسیار برجسته است.
وی با اشاره به شکل گیری علوم نوپدید در عصر حاضر، تصریح کرد: امروز سهم عظیم رشته هایی نظیر فلسفه مضاف، علوم اسلامی انسانی مبتنی بر قرآن و حدیث، کلام جدید و میان رشته ای های تازه تاسیس شده مربوط به حوزه علمیه شیعه است.  
رئیس مدرسه عالی قرآن و کریم افزود: همچنین دانشمندان شیعه در حوزه علوم طبیعی مثل طب و نجوم از پیشگامان این علوم محسوب می شوند.
حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی تصریح کرد: در جهان اسلام بعد از قرآن، مرجعیت علمی با اهلبیت(ع) و محوریت عالمان و دانشمندان شیعه بوده است و ما دنبال اثبات این مسئله در جهان اسلام هستیم.
وی در ادامه با اشاره به اینکه 110 روز از آغاز فعالیت های غیر رسمی دبیرخانه می گذرد، گفت: در حوزه های مختلف علمی، کمیته 14 گانه تشکیل شده و بیش از 100 نفر از اساتید حوزه در این کمیته ها فعالیت دارند و تاکنون بیش از 130 جلسه تا شب گذشته در مورد این کنگره برگزار شده که بیش از 110 جلسه آن، علمی بوده است.
دبیر علمی کنگره نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی با اشاره به قلمرو علوم مورد نظر در کنگره، تصریح کرد: قرآن، حدیث، فقه و اصول، کلام و عقاید، علوم ادبی، علوم عقلی، اخلاق، تربیت و عرفان، تاریخ و جغرافیا، علوم انسانی دیگر و علوم طبیعی از قلمروهای علوم مورد نظر در این کنگره می باشند.
حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی با اشاره به اینکه قلمرو کنگره جهانی است، گفت: قلمرو منطقه ای کنگره شامل شبه جزیره عربستان، شبه قاره هند، لبنان، عراق، شمال آفریقا و سوریه می شود.
رئیس مدرسه عالی قرآن و کریم با اشاره به تدوین منشور علمی کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی، گفت: حدود هزار ساعت کار علمی عالمانه در تدوین این منشور انجام شده است.
دبیر علمی کنگره نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی با اشاره به اهداف برگزاری این کنگره، خاطرنشان کرد: "اثبات مرجعیت علمی اهلبیت(ع) در جهان اسلام"، "تبیین نقش اهلبیت(ع) و پیروان آنها در پیدایش و گسترش علوم"، "تبیین نقش دانشمندان شیعه در پیدایش و گسترش علوم" و "تبیین نقش علمای شیعه در شکوفایی تمدن اسلامی" از اهداف برگزاری این کنگره است.
حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی در ادامه با اشاره به اینکه آثار و نتایج کنگره هدف گذاری شده است، اظهار داشت: آثار مکتوب و مجازی شامل 30 جلد موسوعه موضوعی، نگارش بیش از 150 مقاله علمی در حوزه علوم اسلامی، تدوین 10 جلد مجموعه مقالات، تحقیق و انتشار 10 جلد کتب خطی ارزشمند شیعه در علوم اسلامی، منبع شناسی علوم شیعه در زبان فارسی و غرب، ترجمه آثار کنگره حداقل به سه زبان عربی، اردو و انگلیسی، خبرنامه های کنگره، ترجمه منشور کنگره به چند زبان، راه اندازی سایت کنگره به چهار زبان و نرم افزار آثار کنگره از جمله دستاوردهایی خواهد بود که در پایان همایش به آن خواهیم رسید.       
وی با بیان اینکه بیش از 25 پیش نشست علمی در داخل و خارج کشور برگزار می شود، ابراز داشت: زمان ارسال چکیده مقالات تا اردیبهشت و اصل مقالات تا شهریورماه سال آینده است و این کنگره در اردیبهشت ماه سال 1397 مقارن با ایام نیمه شعبان در قم برگزار خواهد شد.
وی افزود: نخستین کسی که مقاله خود را به دبیرخانه کنگره ارسال کردند، حضرت آیت الله سبحانی است که این مسئله نشان دهنده لطف و بزرگواری ایشان می باشد.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha