پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
 حجت الاسلام و المسلمین مجتبی ملکی در نشست قطب ۴ کشوری

حوزه/ اعزام مبلغ بخشی ازظرفیت نهاد حوزه و آموزش و پرورش است، ولی باید برای همکاری بیشتر درسایر ظرفیتها، شناسایی مواردی مانند منابع انسانی، آموزش و برنامه درسی و پژوهشی نیز درآموزش و پرورش استانها صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین مجتبی ملکی، امروز در نشست قطب 4 کشوری که در ستاد همکاری ها در قم برگزارشد ضمن تبریک ایام ولادت امام یازدهم شیعیان امام حسن عسکری(ع) گفت: امام یازدهم فرمودند:  باید از  انسانهای که موضع گیری مستقل ندارد و به دنبال ریاست و سخن پراکنی می باشند  دوری کرد؛  زیرا هدف آنها رسیدن به مقاصد دنیوی است.

دبیر ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش با بیان اینکه ثبات در هدف، سیاست و راهبردها از مسائل وشرایط اساسی  اجرای مبانی تربیتی و اخلاقی در جامعه است عنوان کرد: اگر انسان دنبال ریاست باشد، قطعا ریاست طلبی مسائل مانند سخن چینی را هم به همراه خواهد داشت و همین مسئله مانع رسیدن به تربیت و ارزش های  اخلاقی می شود.

وی افزود: باید شاکر خدا بود که در نظامی قرار داریم  که تعامل همکاری نهاد حوزه و آموزش و پرورش وارد عرصه جدیدی شده است؛ اگر امروز شاهد دستآورد ارزشمند در آموزش و پرورش می باشیم به خاطر بیانات رهبر انقلاب در ارتباط با اهمیت همکاری دو نهاد است. بنابراین تعامل همکاری و گام برداشتن در مسیر تعالی تعلیم و تربیت در حال حاضر ضرورت است.

مشاور وزیر آموزش و پرورش ابراز داشت: اکنون فرصت برای دو طرف فراهم شده است و اگر حوزه می خواهد اهداف بلند فراگیر شدن  ارزشهای اخلاقی و تعلیم وتربیت را محقق کند، بهترین و کوتاه ترین راه آموزش و پرورش است.

حجت الاسلام و المسلمین ملکی به نقش تعلیم وتربیت و توجه به قشر نوجوان و جوان به روایتی از  امام صادق(ع) اشارکرد و گفت: حضرت در روایتی فرمودند«لازم است برای تربیت به سراغ نوجوانان رفت»؛ این سخن حضرت بیانگر اهمیت بحث تعلیم و تربیت در میان نوجوانان وجوانان  است.

وی عنوان کرد: برای تحقق مسئله تعلیم و تربیت در آموزش پرورش سندی به نام سند تحول ترسیم شده و مسیر حرکت  آموزش وپرورش معین و این نهاد را موظف به اجرای این سند که فصل مشترک حاکمیت نظام  مردم می باشد، کرده است.

دبیر ستاد همکاریها با بیان اینکه سند تحول در حقیقت فصل مشترک دو دو دستگاه است و آموزش وپرورش چون رویکرد آن تربیت اسلامی است برای اجرای  این فرایند چاره ای برای همکاری با حوزه ندارد، افزود: مشارکت دو نهاد ظرفیتی را  برای رسیدن به فهم مشترک مشخص کرده و زمانی می تواند مشارکت اثر بخش باشد که سند تحول به درستی تبیین شود.

وی افزود: باید مباحثی مانند رسالت دو دستگاه برای اجرای مباحث تربیتی، چگونگی دست یابی به راهکارهای حیات طیبه در مقاطع  مختلف تحصیلی آموزش وپرورش که در سند آمده به خوبی تبیین شود.

مشاور وزیر آموزش و پرورش ابراز داشت: در سند تحول براساس منویات رهبر انقلاب باید هر کسی که می خواهد در فرایند پیچیده ترویج تعلیم و تربیت همکاری داشته باشد جایگاه، رسالت و نقش خود را بداند.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی با بیان اینکه بسیاری از فعالیت ها و فعالان حقیقی و حقوقی در عرصه تعلیم و تربیت درطول و مکمل هم است  نه مزاحم، عنوان کرد: اگر فعالیتی در عرض هم باشد باز هم مکمل یکدیگر خواهد بود.

دبیر ستاد همکاریها عنوان کرد: اگراین نوع مسائل به درستی تبیین و محقق شود، می توانیم امیدوار باشیم که به سند ترسیم شده نزدیک شده ایم. بنابراین گام اول در تحقق سند، تبیین آن و اولویت بندی وظرفیت سنجی برنامه ها برای اجرای آن است.

وی با بیان اینکه مبانی نظری سند تحول مشخص شده ولازم است به دنبال اجرای راهکارهای عملی آن باشیم، گفت: سند تحول، تکلیف همگان را مشخص و آموزش پرورش را مأمور به اجرا آن  با رعایت حفظ استقلال کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی ابراز داشت: کمیته همکاری بستر مناسبی برای اجرای طرح ها،رفع موانع ومشکلات و پیدا کردن راهکارها  مناسب ساماندهی برای آموزش و اعزام مبلغین به آموزش وپرورش است.

دبیرستاد همکاریها با بیان اینکه فعالیت کمیته همکاری برنامه محور می باشد و نیاز و اعزام مبلغ را مشخص می کند، عنوان کرد: اعزام مبلغ بخشی ازظرفیت دو نهاد است، ولی باید برای همکاری بیشتر درسایر ظرفیتها، شناسایی مواردی مانند منابع انسانی، آموزش و برنامه درسی و پژوهشی نیز در استانها صورت گیرد.

مشاور وزیر آموزش و پرورش ابراز داشت: یکی دیگر از اولویت ها برای همکار اجرای بحث طرح امین است. همه تلاش ها بر این بود این طرح تبدیل به قانون شود، ولی به دلیل مشکلاتی این کار تا کنون صورت نگرفت.

حجت الاسلام و المسلمین ملکی گفت: یکی از موارد همکاری دو نهاد حضور مبلغان درمدارس معارف و علوم اسلامی و راه اندازی مدارس معارف علوم اسلامی در استانها است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha