جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
پرچم جمهوری اسلامی ایران

حوزه/ هم اندیشی «سیر تکوین تمدنی جمهوری اسلامی ایران» عصر امروز به همت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در سالن کنفرانس تالار غدیر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین مجتبی عبدخدایی هم اندیشی «سیر تکوین تمدنی جمهوری اسلامی ایران» گفت: دو محور کلان کلی در بخش تمدنی وجود دارد.

وی افزود: این دو محور کلان شامل ضرورت تثبیت بنیان اجتماعی در شکل گیری حرکت تمدنی جمهوری اسلامی و بستر فقه در شکل گیری حکومت اسلامی است.

محقق حوزه بیان کرد: دو الزام کلان در محور اول وجود دارد؛ اگر قرار است دولت اسلامی در این حرکت شکل بگیرد حرکت فراسرزمینی نیز با دو الزام همراه است؛ اول ضرورت شکل گیری عقلانیت پایه است که موقف نخبگان اجتماعی است و تلاش بر این است که دولتی که بنا است تشکیل شود، نقطه اجماعش به لحاظ اجتماع سیاسی و رفتاری در حوزه های مختلف اجتماعی شکل بگیرد.

وی تصریح کرد: الزام دوم در خصوص عقلانیت عمومی است؛ نکته دیگر آن است که فرایند به کارگیری ظرفیت های عمومی در موقعیت های تصمیم گیری و سیاست گذاری های اجتماعی در شوراها و مجامع بریده از فضای عمومی جامعه رخ ندهد.

در ادامه این نشست حجت الاسلام والمسلمین رهدار بحث خود را پیرامون بحث الزامات تولید علم در تکوین تمدن جمهوری اسلامی آغاز کرد و گفت: فرایندهای تمدنی در عرصه های مختلف شکل می گیرند.

وی در ادامه به بحث پیرامون پروسه محور بودن و یا دفعی و آنی بودن فرایند تکمیل و تحول در آحاد و تجمیع مردم و آحاد مختلف پرداخت.

در ادامه این نشست حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله بابایی نیز در بحث خود به مباحث مختلفی در خصوص الزامات مناسبات با غرب در سیر تکوین تمدنی جمهوری اسلامی ایران پرداخت؛ وی در سخنان خود به مباحثی چون خلوص تمدنی در وضعیت پیچیده و نقش این وضعی در ببرون کردن زوائد تمدنی پرداخت.

دیگر سخنران این نشست علمی حجت الاسلام والمسلمین جمالی بود که در سخنان خود به الزامات تولید علم در تکوین تمدن جمهوری اسلامی پرداخت.

گفتنی است در این نشست شکل جالبی از بحث در میان میهمانان همایش و سخنرانان اصلی شکل گرفت؛ به این معنی که پس از ده دقیقه ارایه بحث اصلی، میهمانان اصلی و سخنران هر کدام یک سوال از ارایه دهنده بحث مطرح کردند؛ به همچنین حاضران در جلسه نیز سوالات خود را از ارایه دهندگان بحث پرسیدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha