پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام مهدی مسائلی

حوزه/ محقق و پژوهشگر جریان های سیاسی و اعتقادی گفت: امروز دشمنان اسلام به دنبال جریان تفکر تشیع انگلیسی هستند و سیاست های خود را در افکار و اندیشه های این جریان پرورش و دنبال می کنند.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام مهدی مسائلی در نشست علمی بررسی و نقد نو غالیان سیاسی شیعه که با محوریت کتاب «مرجعیت موروثی و تشیع انگلیسی»  در قم برگزار شداظهارداشت: از جمله امتیازات برجسته و ممتاز این اثر آنست که در حوزه ای ورود کرده که بسیاری از افراد عالم و محافظه کار نسبت به این جریان وتفکر سکوت کرده و موضع گیری ندارند.

این نویسنده و محقق حوزه علمیه افزود: عده ای که رفتار و اقدامات این جریان تشیع انگیسی را می بینند و نسبت به آن آگاهند تنها به جهت آنکه موقعیت شان خدشه برندارد نسبت به این مساله سخن نمی گویند.

حجت الاسلام  مسائلی ادامه داد: افراطی گرایی مذهبی امروز در درون تشیع در حال توسعه و نشر است و لازم است برخی مواقع مقابل آن ایستاد و حتی برخورد کرد نسبت به این موضوع بسیاری از علما و شخصیت های برجسته ای که جلساتی با آنان داشته ام نسبت به این مساله تاکید کرده اند و ضرورت آگاه بخشی در سطح عموم جامعه را سفارش کرده اند.

وی بیان داشت: به هر حال تالیف و تدوین این کتاب بسیار ارزشمند است و لذا اگر بخواهیم نقدی وارد کنیم نسبت به ساختار آن می توان صحبت کرد.

وی گفت: ارائه مطالب پراکنده، عدم سیر مشخص مطالب، مطالبی که پیرامون جریان شیرازی یا تشیع انگلیسی و یا شیعه انگلیسی مطرح شده است باید در شماره جدید کتاب به نکاتی توجه شود .

استاد حوزه علمیه اصفهان افزود: شیعه انگلیسی مزدور دشمن بوده و همگان نسبت به آن اتفاق نظر دارند و کسی مزدوری آنان را رد نمی کند، افرادی که هزینه های خود را از سیستم های جاسوسی انگلیسی تامین می کنند مانند فردی همچون یاسر الحبیب که به عنوان شیعه انگلیسی مطرح است.

وی ادامه داد: این در حالی است که تفکر تشیع انگلیسی در واقع مراد و خواسته دشمنان اسلام است، تفکری است که دشمنان از آن به بهترین نحو برای ضربه زدن به تشیع بهره می برند و سعی به انحراف کشیدن افراد دارد و یا آنان را در مقابل انقلاب اسلامی و یا گفتمان واقعی اهل بیت(ع) قرار دهند.

نویسنده کتاب « لعن های نا مقدس » اظهارداشت: آنچه مسلم است افرادی که در میدان تشیع انگلیسی قرار دارند شیعه انگلیسی نیستند، بعضا کسانی هستند که به جهت تعصبات مذهبی، جاه طلبی به این مسیر افتاده اند. به عنوان مثال آن فرد انتحاری که خودش را منفجر می کند در واقع مروجّ اسلام آمریکایی است ، اما  آیا از آمریکا مامور شده یا پول گرفته که این کار را انجام بدهد، یا پیاده نظام اسلام آمریکایی است که به واسطه اینکه در مسیر نادرست قرار گرفته به دام دشمن افتاده و از بین رفته است.

وی با بیان اینکه خطر جریان شیعه انگلیسی بیشتر از خطر شیوخ وهابی است، افزود: رفتارهای وحدت‌شكن و افراطی جريان موسوم به شيعه انگليسي در واقع اين جريان انحرافي وحدت اسلامي را به معنای وحدت مذهبي تعريف مي‌كند و آن را به شيعه نسبت مي‌دهد، اين گروه در عمل به دنبال وحدت مذهبي هستند و مي‌گويند از طرفداران داعش گرفته تا اهل تسنن و حتي همه شيعيان بايد به نحوی رفتار كنند كه آن‌ها درست می‌دانند.

نویسنده كتاب «پيشوايان شيعه، پيشگامان وحدت» ادامه داد: جريان شيعه انگليسي با نسبت دادن مسئله وحدت به برخي از شخصيت‌هايي كه راهشان از مسير انقلاب جدا شده، سعي دارد موضوع وحدت را در چشم دوستداران انقلاب، اشتباه جلوه دهد، اين در حالي است كه لزوم وحدت اسلامي از فرمايشات اهل بيت عليهم‌السلام گرفته مي‌شود.

اين پژوهشگر حوزه علمیه در ادامه به بيان دو معنای مهمی كه اهل بيت (ع) در موضوع وحدت به آن اشاره كرده‌اند، مسئله «وحدت اسلامی» را اولين اين موضوعات عنوان كرد و افزود: وحدت اسلامي يعني هركس توحيد و نبوت حضرت رسول(ص) را قبول داشته باشد و شهادتين را بر زبان آورد، مسلمان است، البته اخيرا برخي مي‌گويند ما وحدت را قبول داريم، اما به معنای وحدت سياسي، به اين معنا كه ما با اهل سنت دشمن هستيم و هيچ اشتراكي با هم نداريم، اما فعلا به خاطر وجود دشمن مشترک، اقدام به وحدت تاكتيكي مي‌كنيم!!

حجت الاسلام مسائلي با اشتباه خواندن چنين برداشتي از موضوع وحدت، اظهارداشت: پایه اصلی وحدت اسلامي بر اساس حقيقتي به نام اسلام است و اگر ما از اهل سنت دفاع مي‌كنيم، براي تقويت شيعه نيست، بلکه براي تقويت اسلام است، زيرا در اين صورت هم شيعه و هم سني قوي خواهند شد.

وی با تاکید بر این که وحدت ما وحدت حقيقی است، گفت: در وحدت استراتژيک تنها مصلحت شيعه در نظر گرفته مي‌شود، درصورتي كه در وحدت اسلامي مصلحت اسلام بر تمام فرق و مذاهب مي‌چربد، كما اينكه در سيره اميرالمؤمنين(ع) نيز در موارد متعدد شاهد اين امر هستيم كه هر كجا مصلحت اسلام در خطر است، با اينكه مصلحت شيعه گاه امر ديگري را اقتضا مي‌كند، حضرت به عمل مطابق مصلحت اسلام مي‌پردازند.

وی خاطرنشان کرد: معمولا در بيان ضررهای ناشي از بي احترامي به عقايد طرف مقابل به بحث خسارت جاني و اينكه خون شيعيان در نقاط مختلف با اين كارها ريخته مي‌شود، اشاره مي‌كنند، اما ضرر بالاتر اين است كه ما عده‌اي را از پذيرش عقايد شيعه محروم مي‌كنيم و آسیب اين خطر به مراتب بيشتر است.

حجت الاسلام مسائلی به مفهوم “سوء تبليغ” و “تبليغ سوء” اشاره کرد و افزود: براي مثال اگر يك شيخ وهابي چندين جلسه صحبت كند، اثرآن به مراتب از كمتر يك تبليغ نابه‌جای ما است، نكته جالب اين كه در روايات ائمه اطهار (ع) اين موضوع مورد توجه قرار گرفته و ايشان گناه اين رفتارها را بسيار سنگين‌تر از به ‌شهادت رساندن ائمه(ع)دانسته‌اند، چرا كه شمر و يزيد جان اهل بيت(ع) را گرفتند، اما نتوانستند خللی در تعاليم آن‌ها ايجاد كنند، اما كسی كه با تبليغ غلط و نابجا تعاليم آن‌ها را تخريب مي‌كند، كارش از امام كشي نيز بدتر است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه تفرقه بین شیعه و سنی از مهمترین فعالیت های شبکه های شیعه نماست، افرود: جریان داعش یک شبه به وجود نیامده است، سال ها این جریان در پیروان اهل سنت جریان داشته و اکنون به مرحله اجرا درآمده است.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha