جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام والمسلمین محمد هادی رحیمی صادق-مدیر حوزه علمیه تهران

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمی صادق از تدوین برنامه جامع ۵ ساله حوزه تهران خبر داد و گفت: چنانچه بخواهیم حوزه تهران رسالت تاریخی و مهم خود را انجام دهد و اهداف بلندی که برای آن ترسیم شده و مورد توقع مقام معظم رهبری نیز می‌باشد، تحقق یابد، باید این برنامه تدوین و اجرایی شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدهادی رحیمی صادق در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران با بیان این که تدوین یک برنامه جامع و راهبردی برای پیشبرد اهداف حوزه علمیه تهران در اولویت کاری مدیریت حوزه تهران قرار دارد، اظهار داشت: در مدتی که بنده به عنوان قائم مقام در حوزه علمیه تهران حضور داشتم، جلسات و نشست‌هایی با کارمندان و معاونین مدیریت استان، طلاب و اساتید مدارس علمیه انجام دادم . همچنین در این مدت همایش مدیران مدارس و اجلاسیه مسئولان مدارس را برگزار نموده و از نظرات و دیدگاه‌های این عزیزان مطلع شدیم.

وی ادامه داد: در مجموع این دیدارها و گفتگوها به این نتیجه رسیدیم که بعضی از این مطالب، از نیازهای آینده‌ی حوزه علمیه استان تهران است. از این رو سعی داریم این مطالب و نکات را در برنامه جامع و راهبردی حوزه‌ علمیه تهران مد نظر قرار داده و لحاظ کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمی صادق با بیان این که بحث تدوین برنامه‌ 5 ساله در اولویت کاری مدیریت حوزه تهران خواهد بود، گفت: چنانچه بخواهیم حوزه تهران رسالت تاریخی و مهم خود را به نحو مطلوب انجام دهد، و اهداف بلندی که برای حوزه ترسیم شده و مورد توقع مقام معظم رهبری نیز می‌باشد، تحقق پیدا کند، باید این برنامه جامع را تدوین و اجرایی کنیم.

وی افزود: در همین رابطه مجموعه‌ شورای عالی و مدیریت حوزه‌های علمیه هم با توجه ظرفیت‌های استان تهران، توقع دارند، این حوزه بازویی قوی برای پیشبرد مسائل کلان و راهبردی حوزه‌های علمیه باشد.

مدیر حوزه علمیه استان تهران ادامه داد: چنانچه بخواهیم این اهداف بلند را محقق کنیم چاره‌ای نداریم جز این که با برنامه‌ریزی درست و اصولی پیش برویم. و این که برای هر سال تحصیلی یک برنامه‌ای را اجرا کنیم، این با اهداف کلان و مهم حوزه علمیه تهران خیلی سازگار نیست. مضاف بر این که مدیریت حوزه‌های علمیه در نشست اخیرشان با مدیران استانی، تاکیدشان بر این بود که تدوین برنامه‌ریزی‌های طولانی مدت و 5 ساله در دستور کار مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه قرار دارد، و مدیران استانی را هم مکلف کردند تا نسبت به تدوین برنامه‌ای جامع و چشم‌اندازهای طولانی مدت اقدام کنند.

وی اضافه کرد: در همین راستا و بر اساس سابقه‌ی درخشان حوزه علمیه تهران، و با توجه به ظرفیت‌های موجود اعم از علمی، پژوهشی، سیاسی و اجتماعی، و بر اساس توقعاتی که در آینده از حوزه علمیه تهران وجود دارد، باید یک برنامه بلند مدتی را تدوین و آماده کنیم و حرکت مرکز مدیریت و حوزه‌های علمیه تهران را بر اساس آن ترسیم و تنظیم کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین رحیمی صادق افزود: إن‌شاء‌الله بنا داریم اولین برنامه جامع 5 ساله حوزه علمیه استان تهران را با همیاری و همکاری همه‌ کسانی که در مسائل حوزوی آمادگی دارند و اهل نظر و فکر هستند، اعم از طلاب، اساتید، فضلا، مدیران، مسئولین، و بزرگان حوزه چه آن عزیزانی که در تهران حضور دارند و یا فضلای و علمای بزرگوار اهل تهران که در قم حضور دارند، و مشغول خدمت به حوزه‌های علمیه هستند و حتی مراجع بزرگوار تقلید که نسبت به حوزه قم و تهران نگاه جدی دارند، مجموعه‌ی این نظرها و دیدگاه‌ها را در یک برنامه فشرده و مفصل ظرف چند ماه آینده جمع آوری نموده و یک برنامه جامع و مدوّنی را آماده کنیم.

وی ادامه داد: طبیعتاً این برنامه جامع در شورای راهبردی مطرح شده و در شورای استانی هم باید به تصویب برسد و سعی می‌کنیم از سال تحصیلی آینده در مدارس علمیه اجرائی کنیم. و پیشرفت کمّی و کیفی مدارس، طبق برنامه جامع 5 ساله پیگیری و دنبال شود.

مدیر حوزه علمیه استان تهران یادآور شد: در صورت تحقق این اهداف، امیدواریم حوزه تهران وارد یک خیزش و جهش جدی در مسائل حوزوی بشود. در این برنامه جامع ما به خروجی‌های فرا تهرانی هم توجه ویژه داریم؛ یعنی حوزه تهران در کنار حوزه قم، بتواند دیگر حوزه‌های علمیه را پشتیبانی فکری و علمی دهد.

وی تاکید کرد: حضور فعال در مسائل جهان اسلام و هدایت فکری همه افرادی که در جهان امروز به دنبال معارف دینی و اسلامی هستند از دیگر اولویت‌های حوزه تهران است، و همه این اهداف با تدوین یک برنامه جامع و دقیق محقق می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمی صادق با بیان این که تعاملات حوزه تهران در سطح استانی باید بسیار بهتر از تعاملات فعلی باشد، گفت: این تعامل اولاً باید در مجموعه کارمندان و معاونین مدیریت حوزه تهران وجود داشته باشد. و ثانیاً تعامل مدیریت -به عنوان مجموعه واحد مدارس علمیه- با مراکز فرهنگی و حوزوی مثل دفتر تبلیغات، امور مساجد، بسیج طلاب، مرکز خدمات حوزه، جامعه المصطفی، حوزه خواهران و دیگر نهادهای انقلابی و فرهنگی باید تقویت و ارتقاء یابد.

وی اظهار کرد: تعامل جدی و پایدار با طلاب، و ارتباط با این عزیزان یکی از اهداف و برنامه‌های اصلی مدیریت حوزه علمیه تهران است. هر چند که هم اکنون این ارتباط از طریق مدیران و مسئولین مدارس وجود دارد، ولی به نظر می‌آید ضمن حفظ این ارتباط، باید فصل جدیدی از تعاملات و ارتباط مستقیم با بدنه‌ مدارس علمیه یعنی طلاب باز شود.

مدیر حوزه علمیه استان تهران با اشاره به این که فضای خدمت به طلاب، باید یک فضای دوستانه و برادرانه باشد، بیان داشت: البته تا الان نیز همین گونه بوده است، ولی این میزان باید ارتقاء یابد. زیرا تنها شأنی که ما باید داشته باشیم، شأن خدمت به طلاب و نوکری این عزیزان به عنوان سربازان حضرت ولیعصر(عج) است.

وی، رشد کمی و کیفی حوزه علمیه استان تهران را از دیگر اولویت‌های مدیریت در برنامه جامع 5 ساله عنوان کرد و گفت: مثلاً از نظر ارتقاء سطح مدیریتی و تکمیل کادر مدارس و با توجه به شرایط و امکانات موجود، این رشد باید اتفاق بیافتد. همچنین در مورد رشد علمی و مهارتی اساتید نیز باید آموزش‌های ضمن خدمت به صورت حضوری و غیر حضور برگزار شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمی صادق با اشاره به برگزاری مسابقه یادداشت نویسی "طلبه عصر انقلاب"، اظهار داشت: این طرح در راستای تقویت ارتباط با بدنه حوزه یعنی طلاب اجرا می‌شود و این عزیزان باید نگاه‌شان را درباره طلبه‌ی تراز انقلاب و طلبه‌ای که حوزه تهران باید پرورش و تربیت بدهد، در قالب مقالات کوتاه ارائه کنند.

مدیر حوزه علمیه تهران افزود: علاوه بر این تقویت کرسی‌های آزاد اندیشی که از خواسته‌های مقام معظم رهبری است، از دیگر اولویت‌های ما در مدارس علمیه خواهد بود و تصمیم داریم کرسی‌های آزاد اندیشی در مباحث علمی، انقلابی، حوزوی و... با محوریت مدارس و با نظارت معاونت پژوهش حوزه تهران، را در مدارس بصورت مستمر برگزار شود و احساس ما این است که هر چقدر این تعاملات پررنگ تر باشد، در موفقیت حوزه علمیه استان اثرگذار خواهد بود.

42/313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha