جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
دکتر جان فریمن

اختصاصی حوزه/ دکتر جان فریمن گفت: آنچه در بحرین در حال وقوع می‌باشد نقض کامل حقوق بین الملل است و من شاهدم که این نقض حقوق، چه در رابطه با حق حاکمیت مردم بحرین و چه نقض حقوق اولیه انسانی آنان در جریان است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، در حالی به روزهای پایانی سال نزدیک می شویم که روز به روز، بر ظلم های آشکار آل خلیفه بر مردم بحرین افزوده می شود و مباد که حال و هوای عیدانه ، ما را از این ظلم آشکار که در فاصله ای نه چندان دور از ما انجام می شود، غافل بدارد.

دستگیری زنان و نوجوانان، اعدام جوانان و سلب تابعیت از شهروندان بحرینی تنها بخشی از ظلم های آل خلیفه است که با حمایت کامل سعودی ها و سکوت خفت بار جهانی انجام می شود. موضوع سلب تابعیت آیت الله شیخ عیسی قاسم، رهبر دینی و فقیه بحرینی نیز که از ماه ها قبل رقم خورد، برگ دیگری از جنایات آل خلیفه را رو کرده است و البته مردمی که در تمام این ۲۶۰ روز جانانه پای رهبر دینی خود ایستاده اند و اعلام کرده اند که تا پای جان از ایشان دفاع خواهند کرد.

بحرینی ها حقوق اولیه خود را به صورت مسالمت آمیز مطالبه می کنند

در رابطه با اوضاع بحرین با دکتر جان فریمن به گفت و گو پرداختیم. «فریمن» یک وکیل بلژیکی است که در شبکه پیشرفت وکلا فعالیت دارد. وی معاون دبیرکل انجمن بین المل وکلای دموکراتیک بوده و در بروکسل پایتخت بلژیک سکونت دارد.

این وکیل بین المللی به خبرگزاری حوزه گفت:‌ مردم بحرین با شیوه‌ای مسالمت آمیز و صلح طلبانه خواستار احترام گذاشتن حاکمیت این کشور به حقوق اولیه و طبیعی شان هستند. و در مقابل با سرکوب بی‌رحمانه و دخالت خارجی روبرو شده‌اند که هر دو برخلاف قوانین بین المللی هستند.

حضور نیروهای عربستانی در بحرین، غیر قانونی است

وی افزود:‌فرستادن نیروهای نظامی از عربستان و جاهای دیگر برای سرکوب تظاهرات مسالمت آمیز مردمی که به زیر پا گذاشتن حقوق اولیه‌شان اعتراض دارند، غیرمشروع و غیرقانونی است و من معتقدم مشکل دوبرابری اینجا وجود دارد. به علاوه دخالت خارجی نیز باید سریعا متوقف شده و مردم این کشور حق حاکمیت خود را به دست بیاورند.

انتقاد از حکومت بحرین در فضای بین الملل رو به افزایش است
دکتر فریمن در پاسخ به سوال خبرنگار حوزه در خصوص سکوت رسانه‌های بین المللی درباره انقلاب بحرین گفت: من فکر می‌کنم بخشی از مشکل، ناشناخته بودن وضعیت بحرین در فضای بین المللی است و اطلاعات عمومی در این رابطه محدود است. از سوی دیگر من فکر می‌کنم مهم است بدانیم که اگرچه رسانه ها در این زمینه سکوت کرده اند اما به تدریج بخشی از جامعه بین الملل دارند با حقیقتِ ماجرا آشنا می شوند و اگر دقت کنیم، متوجه می شویم که انتقاد از رژیم بحرین، دخالت عربستان سعودی در منطقه، حمله عربستان به بحرین و یمن، تلاش این رژیم برای گسترش وهابیت و حمایت عربستان از گروه‌های تروریسم روز به روز بیشتر می‌شود.

وی با بیان اینکه افکار عمومی جهان، اندیشه وهابی گری را بر نمی تابد گفت: ترویج وهابیت در اجتماعات مسلمانان در اروپا و تلاش‌های عربستان برای نفوذ در جوامع مسلمانان اروپایی انتقادات زیادی در بر داشته است از همین رو می توانیم امیدوار باشیم که جنبش عمومی و مطالبه گری بین المللی درخصوص اوضاع بحرین، بهتر از قبل شود.
این وکیل بلژیکی در خصوص اینکه خودش به عنوان یک فعال بین المللی، در خصوص بحرین چه اقداماتی داشته است گفت:‌ بله من در کنفرانس ژنو بوده‌ام و در نشست‌ها و جلسات به نفع مردم بحرین صحبت داشته‌ام. زیرا برای من کاملا آشکار است آنچه در بحرین در حال وقوع می‌باشد نقض کامل حقوق بین الملل است و من شاهدم که این نقض حقوق، چه در رابطه با حق حاکمیت مردم بحرین و چه نقض حقوق اولیه انسانی آنان در جریان است؛ حقوقی که پایه و اساس معاهدات سازمان ملل می‌باشند.

 

#باهم_بسوي_شهادت
#نه_به_ظلم_واشغال

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha