جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کد خبر: 410687
۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۲
اخلاق اسلامی

حوزه/ استاد دانشگاه بر لزوم تدوین و تنظیم دقیق ابواب فقهی و اخلاقی پیرامون علوم مختلف تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، دکتر نجفعلی حبیبی، امروز در پیش همایش کنگره بینالمللی «اخلاق درعلوم و فناوری» در دانشگاه مفید با اشاره گونه های مختلف بی اخلاقی در علوم گفت: رفتارهای خلاف اخلاق، گاهی از غرورناشی میشود و به همین دلیل برخی گمان میکنند به دلیل اینکه برخی ویژگی‏ها را دارا هستند دیگر نیاز ندارند که وارد باب رعایت دقیق اخلاقیات و شرعیات شوند و همین مساله، باب فساد را برای آنها باز میکند.

وی افزود: ضوابط اخلاقی در زمینه تحصیل، تدریس، تحقیق، بیان مطالب علمی، تحقیقات آزمایشگاهی، درمان، دفاع رسالههای علمی و.. باید به شکل دقیق تدوین شود.

حبیبی اظهارکرد: مغالطه از مشکلاتی بوده است که از دیرباز در تمام محافل علمی دونفره یا چند نفره و گروهی وجود داشته است، اگر بپذیریم که می‎‌توان مغالطه را به عنوان یکی از بابهای بداخلاقی در علم بدانیم میتوانیم به برداشت از صور مختلف علمی بپردازیم.

استاددانشگاه علامه طباطبایی بیان کرد: اگر بخواهیم نوعی از خطا یا ضد اخلاق در علم را به تدریس علم برگردانیم باید به صور مختلفی از جمله استدلال غیر منطقی، کم کاری بیان مطالب، بیان بدون علم و... توجه داشته باشیم.

وی گفت: تنها پیروز شدن در گفتگوهای علمی کافی نیست، بلکه مهم این است که تا چه حدی توانستهایم اخلاق را در بیان مطالب و استدلالات علمی رعایت کنیم.

حبیبی اظهارکرد: یکی از صور مهم غیر اخلاقی در حوزه علم، در عرصه پژوهشهای علمی است؛ یعنی گاهی اوقات محققان مطالب دیگران را بدون ارجاع و معرفی نویسنده اصلی به نام خود درج میکنند که قطعا عملی غیر اخلاقی است.

وی گفت: از دیگر صور بی اخلاقی علمی میتوان به فعالیتهای آزمایشی علمی غیر اخلاقی اشاره کرد که در این آزمایشات بسیاری از مردم جهان در سالهای گذشته و حال در کشورهای فقیر بخاطر آزمایش برخی داروها و مواد شیمیایی دچار عارضه شدهاند.

حبیبی اظهارکرد: در مباحث دینی و بیان علوم دینی نیز باید به رعایت اخلاق الزام جدی داشت و دین ما نیز به شت با بی اخلاقی در این حوزه مقابله میکند؛ از جمله اینکه کسی نباید مطلبی در منابر و تبلیغ بیان کند که به آن علم ندارد و یا نسبت دروغ به خدا و بزرگان دین بزند.

استاد دانشگاه گفت: دین مبین اسلام ما را از علم لاینفع بازداشته است؛ امروزه بیش از هر روز دیگری نسبت به تدوین ضوابط اخلاقی در عرصههای مختلف علوم نیازمند هستیم؛ امروزه کارهای خوبی در این عرصه انجام شده است ولی کافی نیست و به همین خاطر باید یک نظام جدی مدون در این زمینه تولید و ارایه شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha