جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام اشکوری/ دبیر انجمن کلام اسلامی حوزه

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین موسی اشکوری با اشاره به برپایی دهها نشست علمی، کرسی آزاداندیشی و نقد و بررسی علمی، فعالیتهای یکساله انجمن کلام اسلامی در سال ۹۵ را تشریح کرد.

دبیر انجمن کلام اسلامی «حوزه» در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، اظهارداشت: انجمن کلام اسلامی حوزه در سال 1383 تاسیس و فعالیت خود را در سال 87 رسما آغاز کرد.

استاد حوزه علمیه قم افزود: تعميق و توسعه مباحث تخصصی؛ ضرورت پاسخ گويي به شبهات حوزه عقايد ديني و تبيين و دفاع از اصول عقايد مذهب حقه جعفری(ع) از مهمترین وظایف و دستور کار انجمن است.

حجت الاسلام و المسلمین اشکوری به مهمترین اهداف تاسیس این انجمن اشاره کرد و گفت: تقويت و گسترش نظريه‌پردازی، پرسش گری، آزادانديشی، نقد و مناظره مبتنی بر آموزه‌های اسلامی، ارتقاء شأن و منزلت علمي و معنوي پژوهشگران و استادان، بهره‌برداري بهينه از ظرفيت‌ها و تخصص های موجود و نیز شناسايي استعدادها و ذخاير حوزه اشاره کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از 260 نفر از فرهیختگان حوزوی و متخصصین رشته کلام، با سه نوع عضویت پیوسته، وابسته و افتخاری با انجمن کلام اسلامی حوزه همکاری و ارتباط دارند.

دبیر انجمن کلام اسلامی اظهارداشت: انجمن در سال 95، تعداد 4  کرسی علمی نقد و مناظرهرا با همکاری دبیرخانه هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره با عناوین "نقد و بررسی نسبت عقل و دین در مدرسه معارفی خراسان"، "نقد و بررسی معرفت اضطراری در اندیشه امامیه تا نیمه قرن پنجم"، "تطورات کلام امامیه درمدرسه بغداد"،"جایگاه عقل درامامیه نخستین"را با مشارکت و سخنرانی حجج اسلام آقایان محمد جعفری، رضا برنجکار، محمدحسن مومنی، علی امیرخانی، محمدحسین منتظری، سیدعلی حسینی زاده، محمد جاودان، محمدجعفر رضایی ومحمدغفوری نژاد برگزار کرد.

وی اضافه کرد: همچنین اقدامات لازم در خصوص کرسی نظریه پردازی و نوآوری “الاهیات تعبیری” و "نظریه چتری ارزش اخلاق (حق گروی)"جهت برگزاری  در سال 96 انجام شده است.

وی افزود: برگزاری 7 نشست علمی با موضوعات "نیازشناسی حوزه مهدویت"، "جایگاه عقل و نقش امام در جامعه"، "بازخوانی نگاه اسلام به اهل کتاب (حقوق اجتماعی، احکام فقهی)"، "بررسی سیری در تطور دیدگاه علماء شیعه در باب کتابی بودن مندائیان"،"شکل گیری نخستین فرقه غالی"، "بازنمایی چهره مذهب تشیع در تحقیقات انگلیسی زبان"،"مابعدالطبیعه در فلسفه ارسطو و متفکران اسلامی" با همکاری مراکز علمی.

حجت الاسلام و المسلمین اشکوری از همکاری در برگزاری همایش و نکوداشت آیت الله محمدامین رضوی سلدوزیکه به همت دانشگاه آزاد اسلامی نقده و سایر نهادهای شهرستان نقده اشاره کرد و گفت: این همایش با محورهای؛ سیره عملی، اندیشه ها، افکار و روش شناسی ایشان در بهمن ماه 95 در سالن شهید علی علمی دانشگاه آزاد اسلامی نقده برگزار شد ودر پایان از نگارندگان مقالات برتر با اهدای تندیس آیت الله رضوی سولدوزی تجلیل گردید و سخنران ویژه این مراسم حجت الاسلام دکتر رضا برنجکار، رئیس انجمن کلام اسلامی حوزه بود.

این محقق و پژوهشگر علم کلام اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به برگزاری 6 میزگرد علمی در تابستان 95 اشاره کرد و گفت: با میزگردها با عناوین"نظریه امامت و ولایت"، "رابطه قرآن و امام"، "علم امام در قرآن"،"علم کلام و جایگاه عقل و اجتهاد"،"جریان شناسی وهابیت و سلفی گری"، "راهکارهای مقابله با جريان‌های انحرافی" با همکاری دفترانجمن دراصفهان، معاونت آموزش و پژوهش مرکز مدیریت حوزه های علمیه اصفهان، مرکزتحقیقات رایانه ای حوزه علمیه اصفهان، دانشگاه معارف قرآن و عترت اصفهان، مرکز تخصصی آخوند خراسانی و دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی.

حجت الاسلام والمسلمین  اشکوری افزود: از دیگر فعالیت های انجمن در سال 95  تدوین جلد اول کتاب "منبع شناسی کلام امامیه از آغاز تا پایان قرن سیزده"، تدوین کتاب درسی " تجرید الاعتقاد " و نیز  کتاب " کلام امامیه با رویکرد نقلی " می باشد. که تلاش می شود در سال 96 منتشر شود.

وی بیان داشت: انتشار شماره های 12، 13 و 14 فصل نامه علمی پژوهشی تحقیقات کلامی و نیز آماده نشر بودن شماره 15 آن، همچنین تولید نرم افزاری تحقیقات کلامی برای 1.اندروید 2.آیفون 3.ویندوز 4.ویندوز فون و غیره ... جهت عرضه، فروش در فرمت های  pdf ، java،apk، epub،ghm،ghb،exe ،txt ،ios، html.

وی از دیگر اقدامات این انجمن را برگزاری دوره های کارگاهی مدرسه تابستانه کلام امامیه اصفهان و مشهد در تابستان 95 یاد کرد و گفت: دوره کارگاهی مدرسه تابستانی کلام امامیه اصفهان با عناوین "نظریه های امامت محدثان و متکلمان امامیه"، "نظریه امامت و ولایت فیلسوفان و عارفان"، "نقد نظریه های امامت آکادمسین های معاصر"، "رابطه قرآن و امام در نظریه تفسیرقرآن به قرآن"، "رابطه قرآن و امام از دیدگاه احادیث و محدثان امامیه"، "رابطه قرآن و امام از دیدگاه اصولیان"، "علم امام در قرآن و حدیث"، "علم امام از منظر متکلمان و فیلسوفان" و "غلو و تقصیر در علم امام" با حضور حجج اسلام آقایان رضا برنجکار، محمدتقی سبحانی، عبدالحسین خسرو پناه، محمدحسن قدردان قراملکی، علی نصیری و سیدعلی طالقانی، نعمت اله صفری و کاظم قاضی زاده از 26 الی 28 مرداد 95 با شرکت بیش از 70 نفر از فارغ التحصیلان حوزوی و دانشگاهی تهران، اصفهان، فارس، زاهدان، آذربایجان غربی و... در اصفهان برگزار شد و در پایان دوره به شرکت کنندگان، گواهی معتبر علمی اعطاء شد. این برنامه به همت وتلاش انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه، دفترانجمن در اصفهان، معاونت آموزش و پژوهش مرکزمدیریت حوزه های علمیه اصفهان، مرکزتحقیقات رایانه ای حوزه علمیه اصفهان و دانشگاه معارف قرآن و عترت اصفهان برگزار شد.

دبیر انجمن کلام اسلامی حوزه ادامه داد: همچنین دوره کارگاهی مدرسه تابستانی کلام امامیه مشهد با عناوین "رسالت‌هاي متکلمان در زمانه ما "، "استنباط کلامي و جایگاه عقل و وحی در آن"، "اجتهاد و تقليد در عقايد"، "نقشة جامع جریان‌های سلفی معاصر و نقد مباني فکري سلفية جهادي"، "نقد مبانی کلامی وهابيت"، "چگونکی پیدایش و انتشار سلفی‌گری در شبه قاره"، "نقد معنویت‌گرایی سکولار"، "نقد آموزة تناسخ" و "آخرين وضعيت عرفان‌هاي نوظهور در کشور" با حضور حجج اسلام آقایان رضا برنجکار، محمدتقی سبحانی، عزالدین رضانژاد، سیدمهدی علیزاده موسوی، سیدعلی طالقانی، حمیدرضا مظاهری سیف، جعفر مرادی و علی موحدیان عطاراز 1 الی 3 شهریور 95 با شرکت بیش از 60  نفر از فارغ التحصیلان حوزوی و دانشگاهی در مجموعه فرهنگی هتل ولایت مشهد برگزار شد و در پایان دوره به شرکت کنندگان، گواهی معتبر علمی اعطاء شد. این برنامه به همت و تلاش انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه و مرکز تخصصی آخوند خراسانی و دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد.

وی اظهارداشت: همچنین کارگاه آموزشی " تحلیلی از ادعای یمانی معاصر" با محورهای: 1. یمانی موعود در روایات  2.تحلیل ادله روایی وقت ظهور 3. تحلیل برخی از ادله مدعی یمانی معاصربه همت انجمن کلام اسلامی حوزه و با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر عزالدین رضانژاد در تاریخ 17 اسفند 95 با حضور80 نفر در سالن همایش های انجمن کلام اسلامی حوزه برگزار گردید.

حجت الاسلام و المسلمین اشکوری یادآور شد: انجمن کلام اسلامی حوزه همچنین کلاس های آموزشی1. کلام جدید 2. منبع شناسی فریقین 3. کلام امامیه 4. حوزه ها و مکاتب کلامی 5. تاریخ علم کلام 6. زبان تخصصی کلام و فلسفه دین 7. جریان شناسی فکری امامیه در قرون نخستین 8. حکمت صدرایی بر پایه کتاب شواهد الربوبیه با همکاری حجج اسلام و المسلمین محمد جعفری، حسین شانه چی، محمدتقی سبحانی، منصور نصیری، رسول رضوی، محمد جاودان، محمدحسین منتظری و حامد ناجی اصفهانی با همکاری مراکز مختلف حوزوی و دانشگاهی برگزار کرد.

وی گفت: از دیگر فعالیت های انجمن می توان به؛ 1. انجام نیازسنجی دانش کلام شیعه، 2. تولید خبرنامه سفرنامه چین (گزارشی از سفر اعضای انجمن به کشور چین)، 3. همکاری در انتشار فصلنامه الاهیات و ادیان و فصلنامه معرفت اعتقادی، 4. انجام ارزیابی و داوری 38 اثر ارسالی به جشنواره کتاب سال حوزه، 5. همکاری با مرکز تدوین متون حوزه در تدوین رشته ها، سرفصل ها و بازبینی متون آموزشی 6. معرفی اعضای انجمن به عنوان استاد و ارائه مشاوره، راهنمایی 7. دیدار اعضای هیأت مدیره انجمن با حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی و آیت الله اعرافی 8. بازدید اعضای انجمن از مرکز اسلامی امام علی(ع) وین و نیز بازدید رئیس انجمن از مرکز مسیح منجی یونان، مرکز اسلامی امام علی(ع) استکهلم، جلسه با دانشجویان ایرانی سوئد، مسئولان رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و مرکز گفتمان اسلامی سوئد و برخی از اساتید دانشگاه اوپسالای استکهلم 9. برگزاری یازدهمین مجمع عمومی 10. تعامل و همكاری  با بیش از 20 مراکز علمی اشاره نمود.

دبیر انجمن کلام اسلامی حوزه در پایان گفت: علاقه مندان جهت اطلاع از برنامه های این انجمن می توانند به آدرس www.ikq.ir  و نیز www.tkalam.ir  مراجعه نمایند.

انتهای پیام    313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha