سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حجت الاسلام والمسلمین محمد هادی رحیمی صادق-مدیر حوزه علمیه تهران

حوزه/ مدیر حوزه علمیه استان تهران گفت: تصویب سند ۲۰۳۰ یونسکو به دلیل غفلت حوزه‌های علمیه و دوری از فرهنگ و معارف قرآن اتفاق می‌افتد و الا چگونه ممکن است چنین سند ننگینی که برخلاف صریح مبانی دینی و معارف قرآنی است، از سوی دولت امضاء شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، حجت الاسلام والمسلمین محمدهادی رحیمی‌صادق، پیش از ظهر امروز در اجلاسیه مدیران مدارس علمیه استان تهران و طلاب فعال قرآنی با اشاره به اهمیت اجرای طرح "نهضت قرآن آموزی" در ماه مبارک رمضان، اظهار داشت: حجت الاسلام والمسلمین قرائتی این طرح را پیشنهاد و ارائه کرده‌اند و در نامه‌ای به محضر رهبر معظم انقلاب این مطلب را به عنوان یکی از نیازهای حوزه‌های علمیه بیان کردند.

پاسخ مقام معظم رهبری به نامه استاد قرائتی

مدیر حوزه علمیه استان تهران افزود: بعد از این نامه، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر معام معظم رهبری در نامه‌ای به مدیران حوزه‌های علمیه قم، خراسان و اصفهان نظر رهبر معظم انقلاب را درباره نامه حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی اعلام کردند که معظم له در پاسخ آن نامه چنین مرقوم فرمودند «بسمه‌تعالی. مسئله‌ مهارت آموزی مورد نظر جناب آقای قرائتی، مسئله‌ای جدی و نیازی حتمی است. لازم است به حضرات محترم شوراهای عالی و رؤسای حوزه‌های علمیه در قم، و مشهد و غیره بر آن تأکید شود».

حجت الاسلام والمسلمین رحیمی‌صادق ادامه داد: با توجه به جدیت آقای قرائتی در پیگیری این مسئله، جلسات متعددی با مدیران حوزه‌های علمیه برای تحقق این امر برگزار کردند و الحمدلله پیگیری جدی و مستمر از ویژگی‌های بارز و ممتاز ایشان است.

طلاب به مهارت های تبلیغی مجهز شوند

وی با بیان این که مسئله مهارت آموزی یکی از نیازهای جدی طلاب است، گفت: با توجه به شیوه‌های نوینی که امروزه در عرصه‌ تبلیغ به وجود آمده است، این ضرورت احساس می‌شود که طلاب با مهارت‌های تبلیغی مثل کلاسداری، تدریس، تفسیر، قصه‌گویی، اصول عقاید، شیوه‌های دعوت به نماز، پاسخ به شبهات و مسائلی از این دست آشنا شده و به ابزارهای روز تبلیغی مجهز باشند.

مدیر حوزه علمیه تهران ادامه داد: احساس بنده این است که بخشی از بی‌برکتی کارهای ما، علی رغم تلاش‌های اساتید گرانقدر، مدیران ارزشمند، مسئولین حوزه استان و همه افرادی که در راستای تربیت طلاب نقش دارند، ولی نتیجه مطلوبی که انتظار داریم غالباً محقق نمی‌شود، این است که قرآن را در حوزه‌های علمیه متن قرار نداده‌ایم.

قرآن درس اصلی شود

وی تصریح کرد: چنانچه همه فعالیت‌های ما با رویکرد قرآنی صورت می‌گرفت. اگر تهذیب، پژوهش و آموزش ما قرآنی بود، و قرآن کریم در حوزه درس جنبی و مطالعاتی نبود و محور اصلی دروس قرار می‌گرفت، نتیجه‌ مطلوب در تعلیم و تربیت طلاب حاصل می‌شد. و یکی از دغدغه‌های مشترک و جدی حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی و مسئولین حوزه‌ همین مطلب است.

امضای سند 2030 بدون توجه به مصالح نظام اسلامی

مدیر حوزه علمیه استان تهران در ادامه به پذیرش سند 2030 یونسکو از سوی مسئولین دولتی و اعتراض جدی مقام معظم رهبری به این مسئله اشاره کرد و اظهار داشت: چگونه ممکن است سندی که بر خلاف مصالح نظام اسلامی است از طرف مسئولین دولتی امضاء شود و آرام آرام زمینه‌های اجرای آن در دستگا‌ه‌ها فراهم گردد.

تقسیم بندی خانواده از نگاه سند 2030

حجت الاسلام والمسلمین رحیمی صادق اضافه کرد: آنچه که از بررسی اجمالی سند 2030 داشتم، یکی از بندهای تصویب شده از طرف غربی‌ها به خانواده‌های ایرانی و آموزش و پرورش اختصاص دارد و در آن بند خانواده به سه دسته تقسیم می‌شود. قسم اول؛ خانواده از «یک زن و یک مرد» تشکیل می‌شود. قسم دوم و سوم هم این که خانواده از «دو مرد» و یا «دو زن» تشکیل می‌شود و نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی باید هر سه خانواده را به رسمیت بشناسد و اجازه بدهد مبلغین هر سه خانواده با حضور در مدارس، به دانش آموزان آموزش بدهند.

وی افزود: به نظر بنده این گونه مسائل به دلیل غفلت حوزه‌های علمیه و دوری جامعه از فرهنگ و معارف قرآنی اتفاق می‌افتد و الا چگونه ممکن است سند ننگینی همچون 2030 در نظام اسلامی مورد پذیرش واقع شود که برخلاف صریح مبانی دینی و معارف قرآنی است.

دو وظیفه‌ سنگین حوزه‌ها در نشر و ترویج معارف قرآنی

حجت الاسلام والمسلمین رحیمی‌صادق با اشاره به دو وظیفه‌ سنگین حوزه‌های علمیه در نشر و ترویج معارف قرآنی، گفت: اول این که خود حوزه و طلبه‌ها را قرآنی تربیت کنیم. دوم این که هم اکنون ظرفیت‌هایی در حوزه وجود دارد که امکان بسط و گسترش معارف قرآنی را در بین مردم فراهم می‌سازد، ولی از همین مقدار ظرفیت هم به خوبی استفاده نمی‌شود.

مدیر حوزه علمیه تهران در پایان گفت: برای انجام این دو وظیفه، نیاز بیشتری به برگزاری چنین نشست‌های وجود دارد و ان شاءالله این جلسه شروعی با عزم جدی و اخلاص و تلاش جهادگونه همه ما در نشر و ترویج معارف قرآنی در حوزه‌های علمیه و سطح جامعه باشد.

 انتهای پیام 42/313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha