یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام ذوعلم

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، سند ۲۰۳۰ یونسکو را تهدیدی بسیار جدی برای آموزش و پرورش ایران اسلامی دانست.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی ذوعلم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به فرمایشات صریح مقام معظم رهبری در دیدار اخیر جمع کثیری از معلمان کشور با ایشان اظهار داشت: سند 2030 یونسکو با وجود این که در هیچ مرجع قانونی در کشور ما تصویب نشده اما متاسفانه به گونه ای رونمایی شده و مورد تبلیغ قرار گرفته که گویا یک سند و برنامه معتبر است.

وی همچنین افزود: البته برخی از دوستان و دغدغه مندان انقلابی در خود وزارت آموزش و پرورش به این مساله معترض بوده و هستند که اساساً چرا باید متنی که نهایی نشده و به تصویب قانونی نرسیده، به عنوان سند رونمایی شود؟!

دبیر سابق ستاد همکاری های حوزه های علمیه و وزارت آموزش و پرورش با اشاره به این که ادبیات حاکم بر بخش هایی از این سند با وجود برخی نکات مثبت ، ناشی از گفتمان و ادبیات سکولاریستی و مغایر با فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی ماست، گفت: حقیقتاً دغدغه و سوال ما این است که چرا باید مبنای حرکت آموزش و پرورش یک متنی باشد که منشا آن خارج از مرزهای ماست و از یونسکو سرچشمه می گیرد؟!

وی اضافه کرد: آیا یونسکو باید برای ما تعیین تکلیف کند و تحولات ما در آموزش و پرورش بر این مبنا باشد و از حرف ها و شعارهای آنها تبعیت کنیم یا این که می بایست بر اساس مبانی خود حرکت تحولی خود را برنامه ریزی نماییم؟

حجت الاسلام و المسلمین ذوعلم بیان داشت: جالب این که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هنوز به یک برنامه عملیاتی تبدیل نشده ، در حالی که متن 2030 یونسکو منتشر شده و ما می بینیم که با شاخص ها و هدف گذاری های کمی و مشخصی ، شعار یونسکو در حال پیگیری است و به آن بها داده می شود!

وی گفت: از سویی ما با توجه به پشتوانه غنی و عظیمِ معرفتی و فلسفی که داریم و نیز تجربه های موفقی که در عرصه داخل با بهره گیری از نخبگان و صاحب نظران ذیصلاح در برنامه ریزی کلان آموزش و پرورش کشورمان داشته ایم، نیازی به رهنمودهای یونسکو نداریم و نباید کشور و جامعه خود را هم ردیف اکثر کشورهایی بدانیم که با تفکر و اندیشه یونسکو می خواهند در عرصه تعلیم و تربیت به پیشرفتی برسند.

این استاد حوزه و دانشگاه همچنین ابراز داشت: به لطف الهی ما دارای یک برنامه تحولیِ عمیق بر مبنای فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی هستیم و باید همین را در صحنه عمل به فعلیت درآوریم؛ دوستان ما در آموزش و پرورش نیز گرچه غالباً این گونه می اندیشند، ولی باید توجه عمیق تری به تفاوت های اساسی بین تعلیم و تربیت اسلامی و انقلابی خود با ادبیات حاکم بر سند 2030 یونسکو داشته باشیم.

وی افزود: در این جا آنچه ضرورت دارد این که باید نگاه خود را به درون بیندازیم و در عین حال ضمن استفاده از تجربیات موفق دیگر کشور ها ، مراقب باشیم که چارچوب متن و سند تحولی ما نباید متاثر از بیگانگانی باشد که اهداف و آرمان های انقلابی ما برایشان مهم نیست بلکه با آن دشمنی دارند.

وی در خاتمه گفت: به تعبیر صریح مقام معظم رهبری سند 2030 یونسکو که قطعاً تحت نفوذ قدرت‌های دنیاست، حق ندارد که برای ملتهای دنیا با فرهنگ های مختلف، تکلیف مشخص کند و همان طور که ایشان فرمودند اینکه ما برویم سندی را امضا کنیم و بعد هم بیایم بی‌سروصدا آن را اجرا کنیم، این کار بسیار غلطی است و باید جلوی آن را گرفت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha