جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کتاب نهاد ولایت عهدی در خلافت اموی و عصر اول عباسی

حوزه/ کتاب نهاد ولایت عهدی در خلافت اموی و عصر اول عباسی با همت پژوهشکده تاریخ و سیره اهل‌بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، به قلم عباس احمدوند در ۴۶۴ صفحه انتشار یافت.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، بخش‌های اصلی این کتاب عبارتند از: فصل اول: پیدایی و تکوین؛ فصل دوم: ولایت‌عهدی در خلافت اموی؛ فصل سوم: ولایت‌عهدی در عصر  اول عباسی؛ فصل چهارم: جایگاه، اختیارات و رسوم ولایت‌عهدی و فصل پنجم: آثار و پیامدها.

ولایت عهدی یکی از ارکان نظام خلافت است که نخستین بار در دوره امویان شکل گرفت و طی سده‌های متوالی در عرصه‌های مختلف قدرت، اختیارات، آداب و تشریفات آن، تحولاتی پدید آمد. در تحقیق حاضر ضمن بررسی این تحولات، به پیامدهای سیاسی، اداری، فرهنگی و مالی این نهاد در دوره اموی (۴۰-۱۳۲ق) و عصر اول عباسی (۱۳۲-۲۳۲ق) پرداخته شده است.

نویسنده ابتدا به تاریخچه پیدایش ولایت‌عهدی در دوران خلافت امویان از زمان حکومت معاویه تا سقوط خلافت حاکمان اموی و واکنش مسلمانان نسبت به این مساله اشاره کرده و جریان ولایت‌عهدی در عصر اول عباسی یعنی از آغاز به حکومت رسیدن عباسیان تا دوره اول حکومت آنان مورد بحث و بررسی تاریخی قرار گرفته است. وی در ادامه به شرایط، آداب و رسوم و قوانین ولایت‌عهدی و نحوه گزینش ولی‌عهد و دلایل آن اشاره کرده و تعدد ولی‌عهدها در یک زمان، شروط احراز ولایت‌عهدی، مراسم بیعت با ولی‌عهد وظایف و اختیارات ولی‌عهد و انواع آن و جایگاه و نقش ولی‌عهد در جامعه و حکومت را بررسی نموده است. بیان آثار و پیامدهای سیاسی، اداری، نظامی، اخلاقی، دینی، مالی، فرهنگی و مفاسد مترتب بر جریان ولایت‌عهدی از مباحث پایانی این کتاب است.

علاقمندان جهت تهیه کتاب به نشانی: قم، میدان شهداء، خیابان معلم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (نشر پژوهشگاه) مراجعه کرده و یا با تلفن: 37832834-025 تماس بگیرند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha