جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
نجمعی پور

حوزه/ حجت الاسلام نجمی پور، خواستار تدریس دروس مدیریت روابط اجتماعی در حوزه شد و با اشاره به افزایش آمار طلاق در جامعه، گفت: باید ائمه جمعه و جماعات، طلاب و مبلغین به مسائل مرتبط با خانواده ورود پیدا کرده و در این خصوص شفاف سازی نمایند.

حجت الاسلام احمد نجمی پور، امام جمعه شهرستان سرایان در گفتگو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند، با اشاره به روند آمار بالای طلاق در جامعه، اظهار کرد: بر کسی پوشیده نیست، که خانواده، کانون گرم محبت و رسیدن به کمال است.

وی افزود: امروزه تنوع طلبی زوجین، خودآرایی در بیرون منزل، اختلاط در فضای کار و تفریح و فضاهای عمومی، ارتباط گیری آسان بین مردان و زنان بدون رعایت حریم محرمیت از مهمترین مواردی است، که خانواده را در معرض خطر قرار می دهد.

امام جمعه شهرستان سرایان با بیان این که در بحث تحکیم خانواده، اولین نکته مهم و کلیدی، بحث بینش و آگاهی است، تصریح کرد: در این خصوص باید دولت، مسئولین و رسانه ها با تمام توان تلاش کرده، تا زمینه های فرهنگی، اجتماعی را برای تحکم خانواده فراهم نمایند.

حجت الاسلام نجمی پورتامین نیازهای عاطفی زوجین را توسط یکدیگر، از دیگر وظایف زوجین دانست و خاطرنشان کرد: متاسفانه بسیاری از مشکلات زوجین امروزی ناشی از کمبود شدید نیازهای عاطفی  و جنسی است، که زوجین  بایستی از این مهم نیز غفلت ننمایند.

وی ادامه داد: بسیاری از تنش ها و درگیری ها در جامعه امروز ناشی از دافعه های روانی، رفتاری  و جنسی افراد است.

این استاد حوزه و دانشگاه ضمن ابراز تاسف از افزایش آمار طلاق در جامعه، یادآور شد: آمار بالای طلاق مبتنی بر مولفه های درونی و بیرونی می شود.

حجت الاسلام نجمی پور مولفه های درونی را، مربوط به مباحث تدین و ایمان دانست و متذکر شد: مسائل بیرونی نیز شامل مباحث تهاجم فرهنگی، فضاهای مجازی، فزون خواهی جنسی و... است.

بی توجهی برخی خانواده به اصل «ایمان»

وی با بیان این که ما امروزه در انتخاب هایمان دچار مشکل هستیم، عنوان کرد: خانواده ها و خصوصا زوجین به مادیات و بسیاری ملاک های دیگر توجه اساسی دارند، ولی به اصل "ایمان" که بسیار مورد تاکید اسلام است، چندان توجهی نشان نمی دهند.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی سرایان با اشاره به این که اسلام تاکید زیادی بر تدین زوجین دارد، بیان کرد: متاسفانه آفات زیادی در بحث مجردها وجود دارد، که کم کم تبدیل به فرهنگ می شود.

حجت الاسلام نجمی پور تشکیل خانواده را، مقدس ترین نعمت دانست و گفت: ازدواج باید پایدار و آسان باشد.

 ازدواج آسان از جامعه رخت بربسته است

وی ضمن انتقاد از این که بساط برپایی ازدواج آسان از جامعه رخت بربسته است، اذعان داشت: چه خوب است که خیران در این خصوص وارد عمل شده و همانند مسجد سازی به بحث ازدواج آسان جوانان نیز کمک نمایند.

امام جمعه سرایان با تاکید بر این که دولت، مجلس و مسئولین بایستی در زمینه سازی برپایی ازدواج آسان در جامعه پیش قدم شوند، متذکر شد: ائمه جمعه و جماعات نیز باید در تریبون های نماز جمعه، مساجد و منابرشان به این مهم توجه داشته باشند و از کنار آن بی تفاوت نگذرند.

حجت الاسلام نجمی پور نفوذ طلاب و مبلغین امور دینی را در سطح جامعه و خصوصا مناطق روستایی و دور افتاده، تاثیرگذار دانست و ابراز کرد: آنان باید در زمینه مسائل خانوادگی، ترویج ازدواج آسان، فرزندپروری، تربیت فرزندان، زندگی اسلامی، مباحث خانه و خانواده در قرآن و...ورود پیدا کرده وشفاف سازی نمایند.

وی، نهاد مقدس خانواده را هم عرض هیچ نهادی ندانست و مطرح کرد: در بحث خانواده، برای قلم فرسایی جای زیادی وجود دارد؛ ما اگر بتوانیم به صورت کلاسیک اطلاعاتی در خصوص مسائل اعتقادی، قناعت، مدیریت روابط اجتماعی زن و مرد و حریم رفتار خصوصی در اختیار خانواده ها قرار دهیم، بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

ضرورت وجود رویکرد عاطفی و عاشقانه در خانواده

امام جمعه شهرستان سرایان ضمن انتقاد از این که بسیاری خانواده های امروزی با رویکرد حقوقی زندگی می کنند، اظهار داشت: این در صورتی است که بایستی رویکرد عاطفی و عاشقانه درجامعه امروزی حکمفرما باشد.

حجت الاسلام نجمی پور با اشاره به این نکته که اعتماد، شیرازه زندگی و احترام به خواسته های یکدیگر نیز جزو اصول مهم است، تصریح کرد: زوجین باید به تفاوت های زیستی، عاطفی، روحی  و روانی یکدیگر توجه کافی داشته باشند.

وی با بیان این که اگرچه در دانشگاه ها و حوزه های علمیه دروس مربوط به خانواده و مسائل مرتبط با آن وجود دارد، ولی کافی نیست، گفت: آنچه مسلم است آن که باید حوزه، دانشگاه و مسجد هم در خدمت خانواده باشد، چرا که اگر خانواده اصلاح شود، جامعه اصلاح می شود.

حجت الاسلام نجمی پور در پایان از کمرنگ شدن ارزش های اسلامی در جامعه امروزی انتقاد کرد و افزود: اگر به خانواده اهمیت داده می شد، امروزه شاهد وجود و همچنین افزایش خانه های سالمندان، خانه دختران و زنان بی سرپرست، مراکز شبه خانواده و... نبودیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمدی پور IR ۰۲:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۶
    0 0
    ضمن عرض سلام بنده به عنوان مسئول یک گروه تبلیغی کاری را با بسیج در راستای کاهش طلاق شروع کردیم در سه ماه اول موفق به کاهش 30 درصدی طلاق در شهرستان شدیم. اما نمیدانم چه کسی از استان به بسیج فشار وارد کرد که ما در اول راه زمین گیر شدیم. بنده معتقد هستم مسئولین قوای سه گانه مسئول هستند. اگر کارگاه های آموزشی به صورت مستمر در موضوعات ازدواج،روابط زن و مرد،تربیت فرزند،اقتصاد خانواده،احکام خانواده و .... برگزار بشود خواهیم دید بعد از 5 سال کاهش چشمگیری نه در طلاق بلکه در اعتیاد،دزدی و خیلی از معضلات دیگر به چشم خواهد خورد.که همه این برنامه های لوازم و هزینه های خاص خودش را می خواهد که باید مسئولین اقدام کنند. اما در وضعیت فعلی جامعه همان آتش به اختیار امام خامنه ای بهترین دارو هست، لو کانوا نعلمون