جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
ویژه نامه راه اجتهاد

حوزه/ اولین شماره از ویژه نامه علمی تخصصی راه اجتهاد به همت روابط عمومی حوزه علمیه خراسان منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، ویژه نامه راه اجتهاد از این پس با عنوان ویژه نامه علمی تخصصی و با ظاهری متفاوت، در جهت تحقق بخشیدن به منویات رهبر معظم انقلاب جهت ایجاد تحول در حوزه های علمیه، تولید و چاپ شده و در اختیار طلاب پژوهشگر قرار می گیرد.
در سرمقاله اولین شماره از این ویژه نامه آمده است: «راه اجتهاد مسیری پر پیچ و خم، همراه با فراز و نشیب هایی است که فراروی طالبان حقیقت قرار دارد و در این مسیر و راه متعالی، نقش عالمان و فقیهان و پژوهشگران در جهت دهی به سالکان و مسافرین این راه، نقشی راهبردی و مؤثر است.»
در این ویژه نامه محمود اصغری در مقاله ای با عنوان «بازخوانی شرایط پیشینی و پسینی در اجتهاد پاسخگو»، پس از واژه شناسی اجتهاد و پیشینه تاریخی آن به بررسی شرایط پیشینی و پسینی اجتهاد، اهمیت موضوع شناسی در اجتهاد و مبانی و اصول نواندیشی در اجتهاد پرداخته است.
هم چنین مقاله «نقش زمان و مکان در تکامل اجتهاد» اثر محمد حسین پژوهنده نیز درصدد بیان این نکته است که اجتهاد در تفقه دینی علاوه بر آن که برآورنده نیاز جامعه اسلامی است، به خودی خود موجب فربهی و توانمندی موضوع خود نیز می گردد. چگونگی اجتهاد در دین، داعی بر تکلیف دفاع علمی و قیام به وظیفه و رویداد تازه عصر حاضر به عنوان وظیفه روحانیت از دیگر مطالبی هستند که در این مقاله مورد بحث قرار گرفته اند.
گفتنی است دو مقاله از حجت الاسلام والمسلمین دكترعلی اکبر نوایی با عناوین «اجتهاد جواهری و خصوصیات متمایز آن» و «آزادی در قلمرو اجتهاد» و مقاله های «نسبت اجتهاد و شناخت زمان و مکان» اثر حجت الاسلام سید حمید علوی آزیز و «استحکام و قوت بن مایه های اجتهاد» نوشته غلامرضا باقری کیا، از دیگر بخش های خواندنی اولین شماره از ویژه نامه علمی تخصصی راه اجتهاد است.
نشریه راه اجتهاد با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری در راستای تحول در حوزه های علمیه و تحرک، سازماندهی و نوآوری در پویایی فقهی و هم چنین نگاه تحولی مدیریت حوزه علمیه خراسان، با رویکردی نوین و تخصصی از این پس با عنوان «ویژه نامه علمی تخصصی راه اجتهاد» منتشر می شود. 

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha