جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
رئیس حوزه علمیه خراسان

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان جنوبی دردیدار روحانیون و مسئولان با تولیت آستان قدس رضوی گفت: سابقه حوزه های علمیه استان حدود ۸۰۰ سال است، در حالی که این سابقه در شهرستان های بشرویه، فردوس و بیرجند حدود هزار سال است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در بیرجند، حجت الاسلام  نصیرایی، در دیدار با تولیت آستان قدس رضویی، اظهار کرد: هم اکنون 23 مدرسه علمیه برادران و خواهران در سطح استان مشغول فعالیت هستند و با احتساب سه مدرسه سفیران که با مدیریت حوزه علمیه قم اداره می شود، تعداد مدارس علمیه استان 26 مدرسه می شود و در مجموع حدود 2 هزار طلبه در این مدارس مشغول فعالیت هستند.

 مدیر حوزه  علمیه خراسان جنوبی افزود: با وجود استعدادها و ظرفیت های فراوانی که در خراسان جنوبی وجود دارد، اما آن چنان که باید توجهی صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: امسال با نگاه انقلابی حدود 750 طلبه در استان خراسان جنوبی جذب حوزه خواهند شد،  این یعنی به اندازه حدود 60 درصد افرادی که در حال حاضر مشغول تحصیل هستند، هرچند این میزان در خور شأن استان نیست، چرا که در گذشته روستاهای استان هم مدرسه علمیه داشته است.

 حجت الاسلام نصیرایی بیان کرد: سابقه حوزه های علمیه استان حدود 800 سال است، در حالی که این سابقه در شهرستان های بشرویه، فردوس و بیرجند حدود هزار سال است.

وی ادامه داد: در حالی که خراسان جنوبی  بیش از 463 کیلومتر مرز مشترک با افعانستان دارد، اما از امنیت برخوردار است و این امنیت، پایداری و فرهنگ مردم مخصوص علما و حوزهای علمیه است.

انقلاب ما با شعار یاحسین ماندگار شد

مدیر حوزه  علمیه خراسان جنوبی تاکید کرد: اگر قرار است به توسعه و پیشرفت در استان توجه کنیم، باید اولویت توجه به مسائل فرهنگی و اعتقادات مردم باشد که این کار حوزه های علمیه است.

حجت الاسلام نصیرایی افزود: هم اکنون بخش قابل توجهی از فضلایی که در قم و مشهد مشغول تحصیل می باشند، اهل خراسان جنوبی هستند، در حالی که با وجود این استعدادها در استان، شاهد توجه درخور شان هم در حوزه زیرساخت ها و هم در مسائل علمی نیستیم.

 وی خطاب به  تولیت آستان قدس رضوی و با اشاره به این که در حدود یک سال و نیم گذشته از مسئولیت حضرتعالی در آستان قدس توجه خوبی به حوزه های علمیه  استان شده، گفت: نوع نگاه حضرتعالی توجه به نقاط محروم و مسائل فرهنگی است، اما این محرومیت ها به قدری در استان عمیق است، که علی رغم نگاه و محبت هایی که داشتید اما هنوز فاصله زیادی با توسعه داریم.

حجت الاسلام  نصیرایی با اشاره به این که اگر مسیر انقلاب بخواهیم بمانیم باید ایمان و اعتقادات مردم تقویت شود، خاطرنشان کرد: اما امروزه شاهد آن هستیم، که تنها به  راه ها و ساختمان ها پرداخته می شود،  اما به اعتقادات مردم توجهی نشده و این کمکی به ماندگاری انقلاب نخواهد کرد و باید دانست که انقلاب ما با شعار یاحسین ماندگار شد.

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha