جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
برپایی عزای حسینی توسط شیعیان جمهوری آذربایجان

حوزه/ شیعیان جمهوری آذربایجان محرم امسال را در حالی سپری می‌کنند که برای برپایی مجالس عزاداری با مشکلات زیادی از جمله دستگیری توسط پلیس و ممنوعیت نصب بیرق‌های عزاداری روبرو هستند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی و درادامه تضییقات دینی در جمهوری آذربایجان برخی از فعالان دینی و اجتماعی در شهر لنکران بازداشت شدند.

بنابر اعلام مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از Press-az.com، دو نفر از فعالان دینی روستای گیردنه شهر لنکران به جرم برپایی مراسم عزاداری و سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) ، از سوی نیروهای پلیس این شهر بازداشت و به ۳۰ روز زندان محکوم شده اند.

* ممنوعیت نصب بیرق های عزاداری بیرون از مسجد

همچنین نیروهای امنیتی لنکران پرچم های عزای امام حسین را از سر در مساجد جمع آوری کرده و به عزاداران و هیأت امنای مساجد اعلام کرده اند که در صورت پخش صدای مراسم عزاداری به بیرون از مساجد و همچنین نصب بیرق های عزاداری در بیرون از مسجد با آنها برخورد و آنان را نیز بازداشت خواهند کرد.

البته با وجود همه این فشارها مردم با شور فراوان در مجالس عزای حسینی شرکت می کنند.

* برخورد با دانش آموزانی که در مراسم عزاداری شرکت می کنند

از سوی دیگر مدیر آموزش و پرورش لنکران  نیز با پخش ابلاغیه ای به مدیران مدارس، خواستار برخورد با دانش آموزانی که در مراسم عزاداری شرکت می کنند را صادر نموده است.

بنا به اخبار منتشره از سوی برخی خبرنگاران در شهر لنکران ، دانش آموزان و والدین آنها  در صورت شرکت در مراسم عزاداری سالار شهیدان در  مساجد، جریمه می شوند.

بنا به دستور مدیر آموزش و پرورش شهر لنکران ، در صورت حضور دانش آموزان در مراسم عزاداری  ماه محرم و شناسایی آنها توسط ناظرین مدارس ، این دانش آموزان به همراه والدینشان جریمه خواهند شد.

بر اساس این بخشنامه در صورت حضور والدین در مراسمات عزاداری در مساجد مبلغ ۱۰۰۰ مانات و برای دانش آموزان ۷۰۰ مانات درنظر گرفته شده است .

* کشیک نیروهای امنیتی جلوی مساجد

در حال حاضر نیروهای امنیتی در جلوی مساجد ، بصورت شیفتی کشیک می دهند و ورود و خروج مومنان عزادار را کنترل می کنند.

لازم به ذکر است که چند روز پیش نیز یکی از ساکنان لنکران به نام بهروز در شهر باکو  بدلیل  سیاه پوش کردن خودروی جیپ شخصی خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است. چند نفر دیگر نیز بدلیل پوشیدن پیراهن سیاه منقش به نام امام حسین(ع) بازداشت شده اند.

خاطر نشان می کنیم در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی، بازداشت  عزاداران حسینی  که در برگزاری مجالس عزا نقش مهمی دارند   مسئله جدیدی نیست و سال قبل نیز با این گونه اقدامات ، و ایجاد رعب و  وحشت می خواستند از  حضور مردم در عزاداری این ایام  جلوگیری کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha