جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تت

حوزه/۲۷ آذر نمادی است برای وحدت دو نهاد تأثیرگذار جامعه با یکدیگر؛ دو نهادی که همواره همچون پادزهر در مقابل توطئه‌های مسموم‌کننده دشمنان نظام عمل کرده و با تأثیرگذاری خود بر جامعه، دشمن را در اهدافش ناکام گذاشته اند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از بیرجند، یکی از اهداف انقلاب اسلامی از همان ابتدا برپایی تمدن نوین اسلامی بوده است که تاکنون اقداماتی در کشور برای این امر صورت گرفته اما به نظر می‌رسد خیلی موفقیت‌آمیز نبوده است، موضوعی که تنها و تنها با وحدت همه آحاد مردم به‌خصوص دو قشر تأثیرگذار جامعه یعنی طلاب و دانشگاهیان امکان‌پذیر است، همان‌ها که در دوره‌های مختلف انقلاب و بعد از آن، دفاع مقدس نقش اصلی و اول را در پیروزی‌ها ایفا می‌کردند.

وحدت این دو نهاد انقلابی به حدی برای کشور مهم است و بر روی معادلات بین‌المللی و داخلی نظام تأثیر دارد که در تقویم کشور 27 آذرماه را به‌روز«وحدت حوزه و دانشگاه» نامیدند تا زمینه‌ای شود برای ارتباطات بیشتر طلاب و روحانیون با اساتید و دانشجویان دانشگاه‌ها؛ اما به نظر می‌رسد که این دو نهاد خیلی باهم ارتباط و معاشرت ندارند و هرکدام راه خود را می‌رود، چیزی که خیلی برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی مفید نیست.

مقام معظم رهبری در این خصوص می‌فرمایند: «در نظام اسلامی، علم و دین پابه‌پا حرکت کنند. هدف حوزه دانشگاه یعنی این... دو شعبه از یک مؤسسه علم و دین. مؤسسه علم و دین یک مؤسسه است و علم و دین باهم‌اند. این مؤسسه دو شعبه دارد، یک شعبه حوزه‌های علمیه و شعبه دیگر دانشگاه‌ها. باید این دو باهم مرتبط و خوش‌بین باشند، باهم کار کنند از همدیگر جدا نشوند و از یکدیگر استفاده کنند.»

حجت‌الاسلام‌ محمدجواد اکبری مطلق در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در بیرجند با بیان اینکه روز وحدت حوزه و دانشگاه نمادی است برای اینکه ما مقدمه بحث‌های فکری را در حوزه و دانشگاه داشته باشم، گفت: حوزه و دانشگاه دو قطب فکری جامعه هستند که می‌توانند جامعه را به سمت تباهی یا رستگاری ببرند.

وی با بیان اینکه حوزه و دانشگاه دو بال هر جامعه‌ای هستند که باید در کنار هم و مکمل هم باشند، گفت: اردوهای جهادی نمونه موفقی از کنار هم بودن طلاب و روحانیون است که در این اردوها بحث‌های علمی صورت می‌گیرد و با یکدیگر در فضایی صمیمی و معنوی تبادل اندیشه می‌کنند.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور خراسان جنوبی با اشاره به اینکه امروز دشمن با هجمه‌های فرهنگی علیه روحانیت و از طرفی ایجاد مسمومیت فرهنگی در دانشگاه‌ها به دنبال فاصله انداختن بین طلاب و دانشگاهیان است، گفت: این دو نهاد انقلابی با برقراری ارتباطات گسترده‌تر و بیشتر می‌توانند دشمن را در این نقشه‌های شوم مأیوس کنند.

حجت‌الاسلام اکبری مطلق با اشاره ضرورت برگزاری جلسات و کمیته‌های مشترک بین حوزه و دانشگاه درزمینه های مختلف به خصوص فضای مجازی، اظهار داشت: دانشگاه با توجه به تخصص و علمی که در بعد سخت‌افزاری دارد می‌تواند با ساخت نرم‌افزار و کار کردن در این حوزه و طلاب در راستای تهیه خوراک فکری و بعد نرم‌افزاری کار کنند و به سم‌پاشی و شبهاتی که دشمنان در فضای مجازی راه می‌اندازند پاسخ خوبی بدهند.

فضای مجازی نیازمند کارهای جذاب است

وی با بیان اینکه فضای مجازی امروز نیازمند کارهای جذاب است، اظهار داشت: حوزه با ارائه مطالب زیبا و جذاب و دانشگاه با تهیه قالب‌های چشم‌نواز می‌توانند در شبکه‌های مجازی جوانان را به سمت مسائل دینی و اسلامی گرایش دهند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه دانشجویان و طلاب در ارائه اسلام به جوانان کشورهای غربی و غیرمسلمان هم می‌توانند مؤثر واقع شوند، گفت: بسیاری از جوانان ایرانی هستند که در کشورهای خارجی درس می‌خوانند و می‌توان با تهیه و ارائه خوب، اسلام را به‌درستی معرفی کنیم و آن مطالب از طریق دانشجویان ایرانی خارج کشور در کشورهای غیرمسلمان در فضای مجازی منتشر شوند.

برخی از کتب دانشگاهی مبنای لیبرالی دارد

حجت‌الاسلام اکبری مطلق با اشاره به اینکه خیلی از کتب دانشگاهی ما دینی نیست و مبنای لیبرال دارد که باید حوزه و دانشگاه با برگزاری نشست‌های مشترک در این خصوص تصمیم‌گیری کنند، گفت: فضای دانشگاه‌های ما باید هم ازنظر فرهنگی و هم علمی یک فضای اسلامی ایرانی باشد.

وی با اشاره به اینکه در خراسان جنوبی یک سری ارتباطاتی بین حوزه و دانشگاه اتفاق افتاده است اما هنوز کامل نیست و باید کار شود، گفت: حوزه و دانشگاه باید در این زمینه تدبیری کنند.

حجت‌الاسلام محسن مشرفی، استاد حوزه علمیه رضویه خراسان جنوبی نیز با اشاره به حدیثی از حضرت علی(ع) در مورد اهمیت علم در جامعه، گفت: یک جامعه اگر به علم حقیقی دست پیدا کند ثروتمند می‌شود که این وظیفه دانشگاه است که عالم تربیت کند، اما علم تنها کافی نیست و باید ایمان هم در کنارش باشد.

وی با بیان اینکه جامعه‌ای که ازنظر علمی پیشرفته باشد دشمن جرات تجاوز به آن کشور را نخواهد داشت، گفت: کشوری می‌تواند در مقابل جامعه بین‌المللی ایستادگی کند که ازنظر علمی قوی باشد و این وظیفه دانشگاه است که ازنظر علم تجربی خوب کار کند.

کمیته مشترک همکاری بین حوزه و دانشگاه تشکیل شود

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه وحدت بین حوزه و دانشگاه باعث مستحکم‌تر شدن باورهای دینی مردم می‌شود، گفت: نیاز است که در کشور افرادی متخصص، مومن و ماهر پرورش پیدا کنند که این‌ها جز با وحدت بین حوزه و دانشگاه حاصل نمی‌شود.

حجت‌الاسلام مشرفی با اشاره به اینکه کسی که ازنظر علمی و دینی قوی باشد، در دنیا و آخرت سعادتمند است، گفت: مؤمن ضعیف در جامعه کارایی چندانی ندارد و عالم بی‌دین هم ممکن است به بشریت ضربه بزند همان‌طور که امروز در جهان می‌بینیم که دشمنان اسلام چگونه انسان‌های بی‌گناه را در دنیا به قتل می‌رسانند.

نیازمند همکاری‌های متقابل بین این دو نهاد هستیم

وی با بیان اینکه ارتباط‌گیری حوزویان و دانشگاهیان در برخی از اساتید و طلاب خوب است گفت: بخش زیادی از اساتید هستند که ارتباطی با حوزه ندارند و نیازمند همکاری‌های متقابل بین این دو نهاد در سطوح و ابعاد مختلف هستیم.

حجت‌الاسلام مشرفی افزود: برای تحقق ارتباط گیری قوی تر بین این دو نهاد مهم، کمیته مشترک همکاری بین حوزه و دانشگاه باید تشکیل شود.

استاد حوزه علمیه بیرجند با اشاره به اینکه تشکیل جلسات مشترک بین حوزویان و دانشگاهیان می‌تواند زمینه ارتباطات بیشتر این دو گروه را فراهم کند، افزود: گفت وگوی مشترک بین طلاب و روحانیون می‌تواند دغدغه‌های مشترک آن‌ها را برطرف کند.

حجت‌الاسلام  سابقی نیز در گفت وگو با خبرنگار حوزه با بیان اینکه شهید مفتح جلوه عینی وحدت حوزه و دانشگاه بود، گفت: امروز باید دانشگاهیان و روحانیون راهی که شهید مفتح آغاز کرده است ادامه دهند.

وی با بیان اینکه وحدت بین حوزه و دانشگاه باید وحدت در هدف و مقصد باشد، گفت: شهید مفتح در راه ترویج معارف اسلامی در دانشگاه و حوزه زحمات بسیاری کشید و به نتایج خوبی هم دست پیدا کرد.

هنوز در بحث وحدت حوزه و دانشگاه به حداقل ها هم نرسیده ایم

این استاد حوزه با بیان اینکه حوزه و دانشگاه گاهی نسبت به یکدیگر نگاه منفی دارند، گفت: باید ارتباطات و تعاملات این دو نهاد با هم زیاد شود، چراکه برای ما یک ضعف است که بعد از گذشت 38 سال از انقلاب هنوز در زمینه وحدت حوزه و دانشگاه در نقطه حداقلی هم نیستیم.

حجت‌الاسلام سابقی با بیان اینکه وحدت حوزه و دانشگاه در خراسان جنوبی نمود عملی ندارد، گفت: می‌طلبد که بزرگان استان با محوریت نماینده ولی‌فقیه یک جلسات مشترکی را برای وحدت بیشتر بین این دو نهاد در طول سال برنامه‌ریزی کنند.

تشکیل هیات‌های دانشجویی-طلبه‌ای یکی از راهکارهای افزایش وحدت

وی تشکیل هیات‌های دانشجویی-طلبه‌ای را یکی از راهکارهای افزایش وحدت دانست و گفت: این هیات ها می‌توانند پاتوق خوبی برای ارتباطات بیشتر بین این دو قشر باشد.

این استاد حوزه  با بیان اینکه دبیرخانه دائمی وحدت حوزه و دانشگاه باید تشکیل شود، گفت: این دبیرخانه باید کارها را پیگیری کند وحدت حوزه و دانشگاه تنها به هفته وحدت این دو نهاد اکتفا نشود.

مدیر مدرسه علمیه امام جعفر صادق(ع) نهبندان هم در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، با بیان اینکه ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه از زوایای متعددی باید مورد توجه قرار گیرد و باید در عمل، وحدت صورت‌پذیرد گفت: بدون شک این دو نهاد حوزه و دانشگاه، تأمین‌کننده‌ی نیروی انسانی است و دو رکن اساسی و تعیین‌کننده در ساختار نظام هستند و همین دو ثقل مؤثر در نظام اسلامی باید دارای وحدت نظری و عملی باشند .

حجت‌الاسلام جابری پور با اشاره به فرمایش امام خمینی(ره) گفت: ایشان می‌فرمایند «در راه توسعه و پیشرفت کشور بکوشید دانشگاه و حوزه‌های علمیه می‌توانند دو مرکز باشند برای تمام ترقیات و تمام پیشرفت‌های کشور و می‌توانند دو مرکز باشند برای تمام انحرافات و تمام انحطاطات افزود: از دانشگاه است که اشخاص متفکر متعهد بیرون می‌آید اگر دانشگاه باشد و متعهد باشد کشوری را این‌ها می‌توانند به سعادت برسانند و اگر حوزه‌های علمیه مهذب باشند و متعهد باشند یک کشور را می‌توانند نجات دهند».

وحدت حوزه و دانشگاه یک راهبرد است

مدیر مدرسه علمیه امام جعفر صادق(ع) نهبندان اظهار داشت: وحدت حوزه و دانشگاه هدف نیست بلکه یک راهبرد است و اگر تقابلی بین آن‌ها نباشد جمهوری اسلامی را می‌توانند به‌سوی دانش رهبری کنند.

حجت‌الاسلام جابری پور در ادامه با بیان اینکه وحدت حوزه و دانشگاه باید راهبردی برای تحقق اهداف عالی نظام از جمله مبارزه با تهاجم فرهنگی و نهادینه شدن سبک زندگی اسلامی ایرانی باشد گفت: حوزه و دانشگاه باید در مسیر واحدی به نام دانش حرکت کنند و این مسیر واحد بود که زمینه‌ساز پیروزی انقلاب اسلامی را فراهم کرد.

وی افزود: وحدت حوزه و دانشگاه موجب تحکیم آرمان‌های انقلاب اسلامی می‌شود و در امنیت کشور نقش بسزایی دارد.

حجت الاسلام جابری پور آسیب‌های عدم وحدت حوزه و دانشگاه را ظلم به جامعه و مردم دانست و افزود: آسیب‌هایی که دامن‌گیر جامعه می‌شود اعتیاد، طلاق، حاشیه‌نشینی است و چنانچه  وحدت حوزه و دانشگاه به معنای واقعی باشد دیگر ما شاهد ظلم به مردم و جامعه و کشور خودمان نخواهیم بود و دشمن تمام سعی و فکرش بر این است که روزنه‌ای بین این دو نهاد مقدس وارد کند و جمهوری اسلامی ایران را به چالش بکشاند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha