یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام برنجکار

حوزه/ وحدت بین علما و نخبگان دانشگاه موجب تولید علوم مورد نیاز جامعه می شود و این دو نهاد می توانند نقش اساسی در تولید علوم مورد نیاز جامعه داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین رضا برنجکار در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره  به وحدت حوزه و دانشگاه گفت: مدیریت جامعه به وسیله علوم مختلف مانند مدیریت، حقوق و دیگر علوم صورت می گیرد و این علوم  به منزله ابزارهای حاکمیتی برای اداره جامعه و برای جهت دادن جامعه به سمت مطلوب است.

قائم مقام مؤسسه دارالحدیث عنوان کرد: این علوم کمک کار و ابزارند تا جامعه به نحو مطلوب اداره شود و این نکته مهم است که همه علوم های اثر گذار، در دانشگاها تدوین می شوند؛ اما با توجه به اینکه معتقدیم که حکومت دینی است و  مردم و جامعه را به سمت تعالی و ارزش ها سوق می دهد به همین دلیل پایه علومی که قرار است جامعه مدیریت شود، لازم است اسلامی باشد.

وی افزود: معتقدیم که حوزه علمیه عهده دار اسلامی کردن این نوع علوم مدیریتی و انسانی سازی است. اینجا است که باید ارتباط قوی علمی بین حوزه  و دانشگاه باشد تا با همکاری همه بتوانیم آن علومی که مبتنی بر اصول، قوائد اسلامی، راوایی و قرآنی است از آیات و روایات استخراج شود.

حجت الاسلام والمسلمین برنجکار با اشاره به معنای وحدت اظهار داشت: وحدت معانی متعددی دارد که یک معنا در ارتباط با علما و حوزویان است. وحدت بین علما و نخبگان دانشگاه  موجب تولید علوم مصرف نیاز جامعه می شود و این دو نهاد می توانند نقش اساسی در تولید علوم مورد نیاز جامعه داشته باشند.

قائم مقام مؤسسه دارالحدیث با بیان اینکه اسلامی کردن علوم انسانی معانی متعددی دارد و افرادی که می خواهند اقدام به چنین کار مهمی کنند، لازم است قرآن و معارف را  به خوبی یاد گیرند، گفت: بعد از این مسئله نوبت به طراحی دروسی است که اطلاعات جوانان را تقویت کند و الان این مؤسسه در پی همین اقدام است و فعالیت هایی هم انجام داده است، ولی در مورد اسلامی کردن علوم انسانی در ابتدای راه قرار داریم.

40/313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha