جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آیت الله علیدوست

حوزه/ آ‌یت الله علیدوست بر لزوم کاربست ها و استفاده از ظرفیت های فقه جواهری از جمله مباحثی چون هویت شناسی و ماهیت شناسی و مصداق شناسی در شناخت مباحث فقهی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله علیدوست امروز در همایش ملی فقه هنر در تالار غدیر در قم گفت: در بحث غنا و موسیقی، فقها، ابتدا عنوان مورد نظر را بیان می کنند و مثلا بیان می کنند که غنا حرام است؛ سپس روایاتی که در خصوص غنا آمده است را بررسی می کنند و آیاتی را که در روایات به غنا تفسیر شده است را بیان می کنند.

وی افزود: در هیچ آیه ای از قرآن صحبت از غنا به میان نیامده است و لهو الحدیث بیان شده است که انسان را از راه خدا گمراه می کند؛ یعنی به انگیزه مسخره کردن آیات خدا و مقابله با قرآن مطرح می شود و سخنی از غنا نیست؛ اما ذیل آیه امام، این لهو الحدیث را به غنا تفسیر می کنند.

دبیر علمی همایش ملی فقه هنر با ذکر این مطلب که در مکتب اسم‌گرایی به دنبال عنوان هستیم، گفت: یعنی این حکم را به عنوان پیوست به دنبال نام ببریم و هرجا نام صادق بود باید آن را حکم بدانیم؛ در اینجا حتی به ماهیت موضوع نیز نباید توجه کنیم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با ذکر این مطلب که بسیاری از تعابیر علما آن است که "الاحکام تدور مدار اسماء و موضوعاتها" است و یا اینکه باید در موضوعات، وقتی مورد حکم قرار بگیرد باید کارکرد آنها دیده شود، بیان کرد: امام(ع) بیان کرده اند که خداوند خمر را به خاطر اسم حرام نکرد بلکه دلیل حرمت خمر به خاطر عاقبت است؛ یعنی خمر به خاطر کارکرد آن حرام است.

دبیر علمی همایش ملی فقه هنر با ذکر اهمیت مصداق شناسی گفت: اگر فقیه امروز بخواهد کتاب جهاد بنویسد نمی تواند مثل گذشته احکام را صادر کند؛ یعنی در باب نوع حمله و غنایم، مسایل و مصادیق تغییر کرده است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: در اینجا باید هویت جهاد و ماهیت جهاد و دفاع را در قالب یک دولت مدرن تخصیص بدهیم؛ برخی از اوقات، مسایل تغییری نکرده است که از جمله آنها می توان به بحث دیه اشاره کرد؛ امام(ع) در 10 روایت وقتی از شتر در بحث دیه نام می برد، برای شتر قیمت تعیین می کنند؛ امروزه ماهیت تغییر کرده است.

دبیر علمی همایش ملی فقه هنر گفت: مشکل ربا آن است که فکر می کند که نظام اقتصادی کلان همان نظام فردی است و به همین دلیل حیله به کار برده می شود که البته باید از آن به تدبیر یاد کرد ولی آیا همین مرتبط به فقه فردی در فقه اجتماعی و اقتصادی نیز جواب می دهد؟ این مباحث باید با دقت بررسی شود.

استاد حوزه تصریح کرد: مجسمه، زمانی مظهر بت پرستی است و حتی امروز نیز از این نمادها استفاده می شود و هر شکل و حرکت آن نماد اعتقاد است ولی گاهی اوقات مجسمه نماد احترام و یا تمدن می شود؛ به همین دلیل نمی توان همه این موارد را ذیل یک عنوان بیان کرد؛ به همین دلیل این مباحث باید با نوآوری و انضباط فقهی بررسی شود.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حجه الاسلام و المسلمین IR ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
    0 0
    خبرهای تکراری و حرف های تکراری مردم رو خسته میکنه و طلاب و روحانیون رو بیشتر من از خبرگزاری حوزه اصلا مایوسم سوال میده به خبرنگارهای خودش میگه برید بپرسید نظرشون دراین باره چیه بدون اینکه اون آیت الله و حجت الاسلام وآیت الله العظمی و بقیه بدنه حوزه اصلا ذهنیتی درباره اون موضوع داشته باشنمد نظر میدن و همین شده که همه تیتر ها تکراریه و این یعنی مرگ خلاقیت مرگ اجتهاد و مرگ قلم... اقای علیدوست استاذ و برادر گرامی این همه هنرمندان آتش به پا کردند کدام یک از اساتید ما جلوی آنها ایستادن همین چند وقت پیش بود کمپین بزرگی راه انداخته بودن به نام هنر توقیف شدنی نیست و بغل کردن سگ ها و ...و کلی حرف و پیام و حمایت ازهم دیگه ....نباید اونهای که در مصاحبه ها همیشه تیتر یک هستن در میدان باشند تا شاخ اون ها رو بشکنند و لااقل حرفی برای گفتن داشه باشد اصلا خبرگرازی های حوزه چه رسا و چه حوزه نیوز شده خانه سالمندان البته بی ادبی نشه اما برای دهه بعدی چه برنامه های دارید ؟هیچی به هیچ این حرف های کلی که دردی رو دوا نمی کنه این همه درباره فقه هنر و فقه فلان و بهمان می فرمایید چرا شبهات هنرمندان رو جواب نمی دین البته شاید شان شما بالاتر از این حرفها باشه که جواب چهارتا قرتی رو بدین سوال من اینه که خروجی این همایش ها چیه ؟ چرا اصلاح طلب ها خوب تونستن جذب کنند و شخصیت ها رو برای خودشون ببرن تا به وقتش از اونها استفاده کنند اما آقایون مدعی و انقلابی و اصولگرا هنوز چوب حمایت از اون مردک رو میخورند و سکوت و سکوت و سکوت اساتید ما برای اینکه خبر هاشون رو منتشر کنن مجورن فقط برای هم سنیه بزنند و فقط از خودشون دفاع کنند نه از نظام فکر بیست و پنجاه سالدیگه خودمون هم باشیم که قرارهچه بشود و چه کسانی قراره بیان و چه کارهای قراره انجام بدن