جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
مصاحبه امام خمینی(ره)۹

حوزه/ مـن فـكـر مـى كـنم، ارتش و هيچ قدرت ديگرى نمى تواند شاه را براى هميشه حفظ كـنـد. شـاه تـمام پايگاه هاى خود را در ايران از دست داده است و هيچ يك از افراد ملت با او هـمـراه نـيـسـتـند و جيره خواران او براى حفظ شاه كفايت نمى كنند.

خبرگزاری «حوزه»؛  مخالفت های امام خمینی(ره) با رژیم شاهنشاهی، از سوژه های رسانه های گوناگون دنیا در سال های پیش از انقلاب اسلامی ایران بود که در این راستا مصاحبه هایی با بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران انجام شده است. «خبرگزاری حوزه» در 30 شماره به صورت روزانه به انتشار برخی از این مصاحبه ها می پردازد.
 

* مصاحبه امام خمينى(ره) با راديو لوكزامبورگ در تاريخ 14/9/57

سـؤال: حضرت آيت الله! بسيارى از مردم غير نظامى كه طرفدار شما هستند، در اين چند روز گـذشـتـه در طـى تـظـاهـرات بـه دست ارتش كشته شدند؛ در حالى كه اينها هيچ نوع اسلحه اى در دست نداشتند، آيا شما برنامه اى داريد كه به آنها اجازه داده مسلح شوند؟ و آيـا شـمـا فـكـر نـمـى فرماييد كه بهترين راه سرنگون كردن رژيم شاه، اين باشد كه بساط و دستگاه دولتى را به كلى فلج كنيد؟ يا اينكه شما تصور مى فرماييد كه ارتش، شاه را رها خواهد كرد؟

جـواب: مـن فـكـر مـى كـنم ارتش و هيچ قدرت ديگرى نمى تواند شاه را براى هميشه حفظ كـنـد. شـاه تـمام پايگاه هاى خود را در ايران از دست داده است و هيچ يك از افراد ملت با او هـمـراه نـيـسـتـند و جيره خواران او براى حفظ شاه كفايت نمى كنند. با وضع اقتصادى فلج شده فكر مى كنيد از ارتش براى هميشه كارى ساخته است؟ اميدوارم اين نهضت، بساط اين دسـتـگـاه را در هـم پـيـچـد. در ضمن اگر يك وقت احتياج پيدا كرديم كه به صورت ديگر عمل كنيم، در آن وقت آن كارها را اعلام خواهيم كرد.

سـؤال: حـضـرت آيت الله! چرا محرم از نظر اين مبارزات اين قدر مهم است؟ و آيا تصور مى فرماييد كه در طى محرم، اين مبارزه عليه شاه به نهايت خودش برسد؟

جـواب: مـحـرم مـاهـى اسـت كـه عـدالت در مـقـابـل ظـلم و حـق در مـقـابـل بـاطـل قـيـام كـرده و بـه اثـبـات رسـانـده اسـت كـه در طـول تـاريـخ ، هـمـيـشـه حـق بـر بـاطـل پـيـروز شـده اسـت . امـسـال در مـاه مـحرم ، نهضت حق در مقابل باطل تقويت مى شود. من اميدوارم كه نهضت اسلامى ايران در اين ماه محرم مراحل آخر خود را طى كند.

سـؤال: اقـامـت حـضرت آيت الله در فرانسه مدتش به زودى به اتمام مى رسد، آيا شما هـيـچ بـرنـامـه اى بـراى آيـنـده تـان داريـد؟ و آيـا تـصـور مـى فـرمـايـيـد در هـمـين دهكده نوفل لوشاتو بتوانيد اقامت خودتان را ادامه دهيد؟

جواب: هنوز تصميمى نگرفته ام، بعدا تصميم خواهم گرفت.

* مصاحبه های بعدی امام راحل با رسانه های خارجی را در شماره های بعد مطالعه کنید.

 

منبع: صحیفه نور/ جلد چهارم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha