جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی

حوزه/ تولیت آستان قدس رضوی تأکید کرد: سکولار سه نوع الحادی، معنوی و اجتماعی دارد که خطری از سوی سکولار الحادی و معنوی حوزه را تهدید نمی‌کند بلکه حوزه با خطر سکولار اجتماعی روبروست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در همایش تجلیل از خادمان و مبلغان دهه آخر صفر در حرم مطهر رضوی ابراز کرد: روحانیت و طلاب اعم از خواهران و برادران سه مأموریت و وظیفه عمده دارند که اولین وظیفه آن‌ها علم آموزی و علم افزایی است.

وی ادامه داد: طلاب باید در حوزه‌ها به تحصیل، تدریس، تحقیق، پژوهش، تدبیر در امور، خلاقیت و نوآوری در حوزه علم و دانش و تلاش برای علم  اجتهاد و جهاد برای احتهاد تمدن ساز بپردازند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان تأکید کرد: باید این نکته را مد نظر داشت که در گذشته و در زمان علمای بزرگی چون شیخ انصاری، فقه بر جامعه حکومت نمی‌کرد اما امروز بناست فقه بر جامعه حکومت کند و این نیازمند این امر است که طلاب و روحانیون با این مبانی آشنایی کامل داشته باشند.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: طلاب در آینده هر مسئولیتی در هر عرصه‌ای که بخواهند کسب کنند، مقدمه‌ و نیاز آن مسئولیت توانمندی علمی است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی ابراز کرد: دومین وظیفه طلاب و روحانیون، تبلیغ دین و رساندن پیام دین در حوزه عقاید و باورها، اخلاق و احکام به مردم است.

وی با بیان اینکه تبلیغ، رسالت و وظیفه اصلی طلاب است، گفت: خداوند در آیه تبلیغ، پیامبر(ص) را به خشیت داشتن از خداوند فرمان می‌دهد. خشیت به این معناست که انسان از هیچ کس جز خداوند تأثیر نپذیرد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با تأکید بر این‌که عالم اهل خشیت است و انسان‌های اهل ذکر به خشیت الهی دست می‌یابند، عنوان کرد: اکر یک عالم، فاضل و فرهیخته دینی از بیان سخن دین و امر به معروف و نهی از منکر بترسد، دین یشرفتی نخواهد داشت؛‌ اگر حضرت زینب(س) برای بیان و معرفی عاشورا می‌ترسیدند، امروز پیام امام حسین(ع)‌ زنده و در دست ما نبود.

وی با اشاره به این‌که تبلیغ دین نیازمند زبانی گویا و قلمی توانمند است، ابراز کرد: قلم‌های فراوانی در عالم وجود دارند که همه آن‌ها مخاطب سوگند خداوند قرار ندارند بلکه آنچه می‌نویسند این موضوع را ت عیین می‌کند.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: قلمی مورد سوگند خداوند است که توحیدی باشد و بتواند مردم را با خدا و عترت آشنا کرده و انسان را به سوی ارزش‌ها سوق دهد و قطعاً قلمی که آلوده به تهمت، استهزا و تمسخر، توهین، دروغ و در خدمت استکبار و نفاغ باشد نمی‌تواند مورد سوگند خداوند قرار گیرد.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه سومین وظیفه روحانیت و طلاب، اجرای دین است و طلاب آنچه را که می‌آموزند به عنوان فقه و فرهنگ دینی باید در جامعه اجرایی کنند، گفت: تلاش بزرگان و علمای ما هم در جهت تبیین و هم اجرای دین بوده است و در واقع احکام موجود در اسلام برای اجرایی شدن است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به این‌که حضرت زینب(س) در همه این حوزه‌ و عرصه‌ها یک الگو واسوه هستند، عنوان کرد: ایشان یک عالمه و مبلغه‌ بی‌نظیری هستند که در عرصه اجرایی نیز نقاب را از چهره نفاق کنار زدند؛ امروز ما انقلابمان را از عاشورا و عاشورا را از حضرت زینب(س) داریم.

وی با بیان این‌که انقلاب اسلامی ایران برخاسته از حوزه است و حوزه نیز حامی انقلاب است و این دو از هم جدا نیستند، گفت: آنچه امروز در رابطه با حوزه باید مورد توجه قرار بگیرد، خطر سکولار و تفکر سکولار در حوزه‌هاست.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان این‌که حوزه نیز ممکن است مورد تهدید خطر سکولاریسم قرار گیرد، تصریح کرد: سکولار سه نوع الحادی، معنوی و اجتماعی دارد که خطری از سوی سکولار الحادی و معنوی حوزه را تهدید نمی‌کندف بلکه حوزه با خطر سکولار اجتماعی روبروست.

وی توضیح داد: سکولار اجتماعی، نگاه و اندیشه‌ای است که عنوان می‌کند دین قدرت اداره جامعه و توانایی پاسخگویی به سوالات جامعه در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و غیره را ندارد که این نگاه ممکن است از سوی طلبه‌ و روحانی که در دفاع از دین مقاله و کتاب‌ هم نوشته باشد نیز عنوان شود.

انتهای پیام/28/313

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha