جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری

حوزه/مدیر عامل خبرگزاری حوزه بخشی از اهداف حوزه علمیه را مطالعات عقلانی و فلسفی برشمرد و گفت: در حال حاضر دنیا از عقلانیت اسلامی فاصله دارد و هدف ما این است، طلبه ها با آموزش درست، عقلانیت بر مبنای اسلامیت را برای دیگران تبیین کنند.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین سید مفید حسینی کوهساری در نشست جمعی از گروه های رسانه ای اندونزی که در ساختمان مرکز مدیریت حوزه های علمیه در قم برگزار شد، ضمن ابراز خرسندی از حضور گروه های رسانه ای اندونزی در قم گفت:  خوشحال هستم که میزبان جمعی از گروه رسانه ای اندونزی می باشم.

مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه با بیان اینکه در ایران بیش از 120 هزار طلبه برادر و 80  هزار طلبه خواهر داریم عنوان کرد: در مجموع 250 هزار طلبه در سطوح مختلف در ایران مشغول تحصیل می باشند و این جدای از اقلیت های مذهبی  است که مشغول تربیت طلبه بر اساس آئین خودشان هستند.

وی به سیاست های حوزه علمیه در زمینه ادیان و مذاهب اشاره کرد و افزود: اولین رویکرد حوزه علمیه، آموزش و آشنایی طلاب با ادیان دیگر است. حدود 3 هزار نفر از طلاب دارای مطالعات بین الادیانی می باشند در عین حال طلبه های حوزه علمیه هستند در سطح دکتری با  مذاهب دیگر یهودیت و بودیزم و سایر مذاهب و مبانی آنها آشنا می شوند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری اظهار داشت: رویکرد دوم در حوزه این است که در درون دنیای اسلام به دنبال تقریب بین مذاهب اسلامی هستیم و هدف وحدت و آشنایی طلاب با مذهب و مبانی سایر مذاهب است.

مدیر مسئول هفته نامه افق حوزه، بخشی از اهداف حوزه علمیه را مطالعات عقلانی و فلسفی برشمرد و گفت: در حال حاضر دنیا از عقلانیت اسلامی فاصله دارد و هدف ما این است، طلبه ها با آموزش درست، عقلانیت بر مبنای اسلامیت را برای دیگران تبیین کنند.

وی افزود: رویکرد چهارم، ارتباط با ادیان دیگر،آشنایی جوانان با مبانی دینی و معرفتی اسلام ناب است؛ طلاب در حوزه علمیه قم برای آشنایی با ادیان و مبانی آنها آزادند و اساسا کتابهایی به همین منظور در کتابخانه ها وجود دارد و دانش آموختگان به راحتی می توانند با مراجعه به کتابخانه، این نوع کتابها را دریافت کنند، اما این مسئله در سایر کشورها به این صورت نیست و دانش آموختگان نمی توانند در مورد سایر ادیان و مذاهب به مطالعه و تحقیق بپردازند حتی در کشوری مثل اندونزی همچین آزادی وجود ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری اظهار داشت: رویکرد دیگر حوزه علمیه، تخصصی کردن مبانی دینی و آشنایی طلاب است. امروز درحوزه علمیه رشته تخصصی زیادی برای متخصص شدن طلبه ها راه اندازی شده است.

مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه عنوان کرد:مطالعات میان رشته ای قرآن درحد «P.H.D» درحوزه علمیه وجود دارد و  اکنون 14 میان رشته در ارتباط با قرآن، قرآن و کلام،  قرآن و فلسفه، قرآن و سیاست و سایر موضوعات راه اندازی شده است.

وی افزود: از دیگر رویکرد و سیاست حوزه علمیه، استفاده از تکنولوژی روز برای بهره برداری متخصصین برای آشنایی بیشتر با منابع، مبانی سایر ادیان و رصد اطلاعات موجود در دنیا است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری با بیان اینکه مردم اندوزی از علمای ایرانی مانند غزالی اطلاعات چندانی ندارند گفت: بسیاری از شجر نامه شیوخ اندونزی به ایرانیان باز می گردد و این علما از ایران به کشورهای مانند اندونزی هجرت کرده اند.

وی با بیان اینکه هر طلبه ای در حوزه علمیه، در چهار مقطع و دوره های مختلف تحصیل می کند، افزود: هر طلبه ای بعد از یک دوره شش ساله به دلخواه و براساس ذوق و توانایی وارد یکی از رشته های تخصصی فقه، اصول، کلام و سایر رشته ها می شود و معمولا استقبال طلبه ها از این سه رشته نسبت به سایر رشته ها  بیشتر است.

مدیر عامل خبرگزاری حوزه افزود: طلبه ها درسه سال اول حوزه به صورت تخصصی با مبانی ادبیات عرب و مقداری با علوم اسلامی مانند منطق، فلسفه و فقه آشنا می شوند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری بابیان اینکه طلبه های اندونزیایی در جامعه المصطفی که حدود 200 نفر هستند، اظهارداشت: در جامعه المصطفی طلبه های غیر ایرانی مشغول تحصیل  و آنها در انتخاب مبانی آزاد می باشند، گفت.

وی افزود: دانشجویان که از اندونزی به ایران  می آیند، معمولا از دو مذهب هستند برای همین در دو شعبه شیعه و سایر مذاهب به تحصیلات ادامه می دهند و با مبانی هر کدام از مذاهب به صورت تخصصی آشنا و ادامه تحصیل می دهند.

40/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha