سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
 آیت الله العظمی سبحانی

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی در پیامی به یازدهمین مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) بر لزوم توجه هر چه بیشتر به معانی قرآن و عمل به کلام وحی تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حضرت آیت الله سبحانی به یازدهمین مسابقات سراسری قرآن دارالقرآن امام علی(ع) پیامی صادر کردند که بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَيُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فِيهَا بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ ﴿۳۶﴾ در خانه هایی خدای متعال اذن داده است که رفعت یابد و نام و یاد خدا از آنها بالا رود و صبح و شام تسبیح و تنزیه ذات پاک او را کنند (سوره نور آیه 36)»

در قرآن کریم آیات متعددی  در شأن اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام نازل شده است که ازجمله آنها آیه تطهیر ، آیه مباهله  ، آیه مودت و همین آیه ی شریفه سوره نور است .

در خانه هایی که ترفیع آن مورد اذن و خواست خداست ، در آن خانه ها ، صبح و شام مردانی خدا را تسبیح می گویند که بازرگانی و داد و ستد، آنها را از یاد خدا و برپا داشتن نماز و دادن زکات باز نمی دارد و از روزی که در آن دلها و چشمها دگرگون می گردد ، می ترسند . مسلماً مراد از  { بیوت } وارد در این آیه ، مساجد نیست ، زیرا در قرآن بیوت در مقابل مسجد قرار گرفته است به گواه آنکه مسجد الحرام ، غیر از بیت الله الحرام است.

طبق روایات ، مقصود از بیوت، خانه های پیامبران و خصوصاً بیت پیامبر اکرم (ص ) و ذریه پاک اوست. سیوطی از عالمان اهل سنت در تفسیر الدرالمنثور از ابوبکر نقل می کند که وقتی این آیه بر پیامبر اکرم (ص ) نازل شد ، ما همگی در مسجد بودیم ، مردی برخاست و از پیامبر پرسید که مراد از این بیوت ، خانه های  چه کسانی است؟ پیامبر فرمود : خانه های پیامبران ، من برخاستم و اشاره به خانه ی علی و زهرا کردم و پرسیدم آیا این خانه هم جزء بیوت است؟ که آن حضرت در پاسخ فرمود : {نعم و من افاضلها} یعنی آری و از بهترین آنهاست .

یکی از دلایلی که شیعیان به حرمهای اهل بیت "علیهم السلام " حرمت قائلند ، همین آیه ی شریفه است که صراحتاً رفعت مکانی خانه های پیامبران وذریه ی پیغمبر اکرم  (ص) مورد تأکید قرار داده است و مصداق بارز آن خانه ی علی (ع)  و حضرت زهرا " سلام الله علیهاست " که حرمتش متأسفانه پاس داشته نشد و حتی مورد هجوم قرار گرفت!

برگزاری مسابقات قرآنی در ایام شهادت بانوی نمونه ی اسلام حضرت صدیقه ی طاهره فاطمه زهرا سلام الله علیها فرصتی است تا پیوند قرآن و عترت را شاهد باشیم .

این جانب از اینکه به برکت انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی فعالیت های قرآنی در اشکال گوناگون آن اعم از حفظ و قرائت و تلاوت و تفسیر و تحقیق و پژوهش ، بسیار گسترده شده و هم اکنون در کشور ما هزاران حافظ قرآن و قاریان و تالیانی شایسته و افتخار آفرین در سطح بین المللی وجود دارند، خدای متعال را شکرگزارم و امید آن دارم که نسل جوان با تمسک به قرآن و عترت، بتوانند در این دوران که هجمه ی دشمنان، بخصوص در فضای مجازی گسترش یافته ، ایمان و تقوای خود را حفظ نمایند.

عزیزان من، شما قاریان و حافظان قرآن ، دوران جوانی بهترین دوران برای انس با قرآن و کسب معارف آن است ، این فرصتها را غنیمت دانسته و علاوه بر تلاوت و قرائت قرآن که موجب پاکی و طهارت و صفای روح و روان انسان است ، سعی کنید با مطالعه ی تفاسیر نسبت به تدبر و فهم عبارات ، لطایف و حقائق قرآن هم اهتمام داشته باشید.

قرآن کریم بحر بیکران معارف الهی است که هر قدردر آن غوطه ور شویم انتها ندارد و البته لازمه غواصی در این بحر ، تعلیم و تعلم در نزد اساتید اهل فن است تا قدرت لازم برای درک محتوا و حقایق آن پیدا شود، لذا آموزشهای قرآنی هیچ گاه پایان نمی یابد و منحصر به حفظ و قرائت نیست و مرحله ی بعد، مطالعه ی تفسیر قرآن و دریافت پیامها و معانی نهفته در آیات آن است و البته از همه اینها مهمتر عمل به دستورات قرآنی است که امیدواریم خداوند ما را از عاملان به قرآن محسوب فرموده و به اخلاق قرآنی مزین بفرماید .

دارالقرآن امام علی (ع)  تاکنون در عرصه فعالیتهای قرآنی توفیقات خوبی داشته است و برگزاری یازده دوره مسابقات سراسری قرآن با حضور هزاران نفر از خواهران و برادران و اقبال جامعه ی قرآنی نسبت به این مسابقات، بیانگر همین معناست، گرچه این دارالقرآن توفیق مهم دیگری هم داشته است و آن احیاء بیت عالم ربانی و مفسر بزرگ قرآن ، صاحب تفسیر المیزان حضرت علامه طباطبایی (قدس سره) است و بحمدالله این بیت نیز هم اکنون یکی از مراکز تفسیری در حوزه علمیه قم شده است. دوام توفیقات همه دست اندرکاران و خادمان قرآن و همچنین همه شرکت کنندگان در این مسابقات قرآنی را از درگاه الهی مسئلت می نمایم .               

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha