جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
تصاویر/ نشست صمیمی مدیر حوزه های علمیه با کارکنان معاونت پژوهش

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه گفت: نباید دروس حوزه به سمت مدرسه ای و دانشگاهی پیش برود، ولی طرح ما هدایت علمی، تربیتی و تحصیلی است، اینجا نقش پژوهش بسیار جدّی است.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری «حوزه» آیت الله علیرضا اعرافی در نشست هم اندیشی با معاون و مدیران پژوهشی حوزه های علمیه که در ساختمان مرکز مدیریت در قم برگزار شد، با تقدیر از تلاش ها برای رشد علمی حوزه گفت: حوزه راه درازی را طی کرده و تاکنون دستاورهای خوبی داشته، اما دارای چالش اساسی است و این چالش ها حتی حوزه را هم تهدید می کند، ولی با برنامه درست و هدایت شده می توان تهدید را تبدیل به فرصت کرد.

وی افزود:در دور جدید مدیریت، برپایه خدمات پیشینیان، تلاش بر آسیب شناسی و جمع آوری نقطه نظرات، پیشنهادات و ایده بزرگان حوزه مانند رهبر انقلاب و مراجع تقلید برای تعالی حوزه است، برای تحقق این امر بانک اطلاعاتی درست شده و هدف گیری این است در بحث  جمع آوری آسیب شناسی، نظامات جامع، چشم انداز و طراحی، به هدف مشخص شده برسیم و باید از این مرحله زود گذشت و اساسا بدون داشتن چشم انداز و متوقف شدن در این امور روا نخواهد بود.

امام جمعه قم اظهار داشت: نکته اول این که معاونت پژوهش به عنوان پیشران حوزه، لازم است از اسنادهای کلان حوزه عبور کند و در برنامه 5ساله اگر چه مطالبات بسیاری  است، اما نظم پیدا کرده  و اگر کمبودی است، اصلاح شود، بنابراین نباید در این موارد مطرح شده توقف کرد. 

عضو شورای عالی حوزه اظهار داشت: در بحث خورده نظامات و برنامه چشم انداز 5 ساله، کارهایی صورت گرفته و لازم است به بحث زنجیره اسناد کلان از سوی معاونت پژوهش توجه جدی شود تا به جای مناسبی برسد. اگر مشکلات در این موارد است، باید اصلاح و یا تکمیل شود تا حوزه هم بتواند در موارد مختلف سر بلند بیرون بیاید. بگوید چشم انداز ما این است، برنامه 5 ساله این است، در طی این 5 ساله این برنامه وجود دارد.

وی افزود: باید فضای حرکت را با اسناد میان مدت و بلند مدت تنظیم کرد. با همه مشکلات باید زیر ساخت برنامه 5ساله و سند به نقطه معینی برسد تا از این بخش عبور کنیم.

مدیر حوزه های علمیه عنوان کرد: معاونت پژوهش نقش عملیاتی مانند برگزاری جشنواره ها و مهمتر از آن، نقش هدایت راهبری سایر سیستم ها از منظر پژوهش را به عهده دارد، این امر مهم تا کنون مغفول مانده، البته این امر بیشتر به تولیدفکر و نظامات جامع مربوط است.

وی افزود: مثلا در بحث پایان نامه می توان تحلیل روی پایان نامه صورت داد و براساس تحلیل، برنامه طراحی کرد تا برنامه ها با هدف بهتر پیش رود.

امام جمعه قم اظهار داشت: در برنامه جدید، پیش بینی هایی به همراه ده ها برنامه برای بخش های دیگر و صد ها پروژه درحال طراحی است، لذا معتقدم  پشتوانه پروژه و طراحی ها، دارای تئوری و نظریه است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه اظهار داشت: نکته دیگر تثبیت تولید علم حوزه در سطح ملی و جامعه است. دستاوردهای علمی گذشتگاه میراث گرانبها است و باید کاری کرد با منظومه سازی، حوزه در بحث تولید علم در جامعه، حضور جدی داشته باشد و خدمت قابل ارائه تری داشته باشد.

وی افزود: نکته دیگر طرح علمی تربیتی است. دروس عالی و خارج، قلب اصلی حوزه است، اما به دلایلی کمتر مورد توجه قرار گرفته و این مسئله دارای تئوری های است و آن این است نباید به سمت مدرسه ای و دانشگاهی و رها پیش برود، ولی طرح ما هدایت علمی تربیتی تحصیلی است، اینجا نقش پژوهش بسیار جدی است.

آیت الله اعرافی افزود: نکته بعدی موضوع شبکه سازی دروس خارج، تقریر نویسی و مقاله نویسی است که با گره زدن با مباحث پژوهشی، آرام آرام شاهد رشد علمی در متن حوزه خواهیم بود.

عضو شورای عالی حوزه های اظهار داشت: نکته بعدی بحث پایان نامه ها است و به زودی شاهد تحول جدی دراین بحث خواهیم بود. به دنبال واسپاری پایان نامه ها به مراکز عملی تربیتی، تخصصی، مؤسسات علمی و فقهی و سایر موارد  هستیم. این حوزه پایان نامه ها بسیار مهم است، به دنبال از بین بردن متمرکز در این بخش هستیم.

مدیر حوزه های علمیه عنوان کرد: در مورد کتاب سال باید اقدامات جدی تری شود، روند، نشان می دهد حوزه در عرصه تولید علمی نتوانسته پاسخ گو باشد، باید برنامه هایی طراحی شود تا شاهد تحول و اثرگذاری باشیم.

313/40

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha