سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
مصباحی مقدم

حوزه/ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:‌ برای کار در زمینه اقتصاد اسلامی باید گام هایی مانند مشارکت حوزه و دانشگاه و بحث و گفتگوی میان آنان برداشته شود تا به نتیجه مطلوبی برسیم.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین مصباحی مقدم در گردهمایی شناسایی و ظرفیت های پژوهشی و پژوهشگران اقتصاد اسلامی كه به همت معاونت پژوهش اين حوزه و توسط هیئت اندیشه ورز اقتصاد و الگوی پیشرفت اسلامی حوزه علمیه خراسان  در مدرسه علميه سليمانبه برگزارشد  به اوضاع اقتصادی کشور اشاره ای کرد و یادآور شد: شورای تحول علوم انسانی در 16 رشته از سال 91 فعالیت خود را آغاز کرده است و بازنگری در رشته اقتصاد از اواخر سال گذشته در دوره کارشناسی به انجام رسیده است.

وی با بیان این که بازنگری رشته های علوم انسانی از منظر روزآمدی، کارآمدی، بومی سازی و اسلامی سازی دنبال می شود، گفت: آنچه در دانشگاه ها نسبت به اقتصاد تدریس می شود بر اساس متون غربی است که به همین علت در بازنگری آن به سرفصل هایی رسیدیم که با نگاه بومی و اسلامی می باشد.
معاون پژوهش دانشگاه امام صادق(ع) به فعایت علمی شهید صدر در عرصه اقتصادی اشاره و خاطر نشان کرد: تحقیقات بسیار فراوانی از سوی پژوهشگران اقتصاد اسلامی و پایان نامه هایی نیز در داخل کشور نوشته شده است که در نهایت به تدوین کتاب هایی برای دوره کارشناسی دانشجویان اقتصاد ختم می شود.
وی افزود: گروه بازنگری در رشته اقتصاد برنامه ای در بیش از 400 صفحه با موضوعات و سرفصل های اقتصادی تدوین و با برخی از اساتید دانشگاه ها مشورت شده و بر اساس پیشنهادهای آنان، به بازنگری نهایی رسیدیم.
حجت الاسلام و المسلمین مصباحی مقدم اضافه کرد: اقتصادهای سلامت، محیط زیست، هنر و فرهنگ، آموزش، صنعت، مالی  و فلسفه اقتصاد به عنوان شاخه هایی در این بحث مدنظر قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه رشته اقتصاد در مقطع کارشناسی از مهرماه امسال آغاز شده است، گفت: متون مربوطه تهیه شده و در آینده نیز گروه های رصد نسبت به بازخورد اجرای این دروس فعالیت می کنند و کارگاه هایی برای اساتید اقتصاد برگزار خواهد شد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ابراز کرد: برای کار در زمینه اقتصاد اسلامی باید گام هایی مانند مشارکت حوزه و دانشگاه و بحث و گفتگوی میان آنان برداشته شود تا به نتیجه مطلوبی برسیم.
رئیس کمیته فقهی بورس یادآور شد: طلبه باید با زبان مالی و اقتصاددان و با زبان فقه آشنا باشد تا در زمینه کار علمی خود نتیجه مطلوب بگیرد.
وی در ادامه به بحث پول اعتباری اشاره کرد و با بیان اینکه این پول به طور دائم در چرخش است و احتکار نمی شود و در نتیجه مشمول زکات نیست، اضافه کرد: ضمنا زکات در زمان پیامبر(ص) به درهم و دینار تعلق می گرفت و فلوس مشمول آن نمی شد.
حجت الاسلام و المسلمین مصباحی مقدم ادامه داد: امروز باید در فهم خود نسبت به زکات تجدید نظر کنیم که مسئله حقوق الاموال درباره این امر مطرح می شود.
وی با توضیح مطلبی فقهی نسبت به دریافت مال از مردم در جامعه اسلامی، تصریح کرد: اگر دستگاه عریض و طویل دولت تنظیم شود، برای انجام وظایف حاکمیتی خود، منابع مالی معین و مقدر شرعی یعنی زکات و خمس کافی است و نیازی به دریافت مالیات نخواهد بود.
معاون پژوهش دانشگاه امام صادق(ع) یکی از مباحث بسیار مهم را نگاه حکومتی به فقه عنوان کرد و افزود: تدوین فقه پول و بانک مهم می باشد و جای مباحث فقهی در این عرصه مانند فقه اقتصاد خانواده، فقه شرکت ها و... خالی است.

 انتهای پیام/313/25

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha