سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
کد خبر: 443640
۲۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۲:۳۵
مدرسه سردارین

حوزه/ مسجد و مدرسه علمیه سردارین یکی از زیباترین مدارس شهر قزوین و از شاهکارهای هنری و معماری دوره قاجاریه است که در انتهای خیابان تبریز محله دیمج واقع شده و بانیان آن ۲ برادر به نام‌های «حسین خان» و «حسن خان» از سرداران فتحعلی شاه قاجار که در سال ۱۲۳۱ هجری قمری این مجموعه تاریخی را در دو طبقه احداث کردند.

حجت الاسلام اسدالله مهر آرا در حاشیه بازدید از مدرسه علمیه تاریخی سردارین، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در قزوین، گفت: طرح بازسازی این مدرسه از ماه ها قبل  آماده شده بود و برنامه‌ریزی برای احیای مدرسه صورت گرفته است.

وی افزود: کار بازسازی و احیای حجره های مدرسه سردارین به خوبی انجام گرفته و در سال آینده و در دوره جدید دروس حوزه علمیه قزوین، این مدرسه میزبان طلاب خواهد بود..

مدیر جدید مدرسه علمیه سردارین خاطرنشان کرد: با آماده شدن مدرسه که خوشبختانه به خوبی بازسازی و احیا شده، تعداد 90 نفر از طلاب مدارس علمیه استان به این مدرسه انتقال داده می‌شوند و مشکل کمبود فضای آموزشی هم تا حدودی برطرف می‌شود.

معرفی مدرسه تاریخی سردارین

مسجد و مدرسه علمیه سردارین یکی از زیباترین مدارس شهر قزوین و از شاهکارهای هنری و معماری دوره قاجاریه است که در انتهای خیابان تبریز محله دیمج واقع شده و بانیان آن ۲ برادر به نام‌های «حسین خان» و «حسن خان» از سرداران فتحعلی شاه قاجار که در سال ۱۲۳۱ هجری قمری این مجموعه تاریخی را در دو طبقه احداث نمودند.

درِ ورودی این بنای تاریخی در سمت شمال واقع است که به هشتی وسیعی منتهی می‌شود وبه ۲ شبستان راه پیدا می‌کند و سردرِ زیبا و باشکوه مدرسه با کاشی‌کاری‌های مینایی است و نقوش گل و بوته، پرندگان و خطوط اسلیمی زینت یافته و دارای کتیبه‌ای از سنگ مرمر و به خط نستعلیق ممتاز به قلم شیخ محمدعلی بن شیخ عبدالرحیم که در آن تاریخ و بانی بنا مشخص شده است وصحن مدرسه با شکل مستطیل و ۱۴۴۰ مترمربع مساحت ساختمانی دو طبقه دارد که اِز آن با سنگ و بقیه با آجرتراش و کاشی‌های رنگارنگ تزئین شده است.

گرداگرد حیاط مدرسه در قسمت گلویی با خط زیبای نستعلیق به رنگ سفید روی کاشی بنفش، اشعار محتشم کاشانی درج شده است و در وسط حیاط مدرسه حوضی سرپوشیده و در جنوب مدرسه مهتابی بزرگی است که به اندازه یک متر از کف حیاط بلندتر است و از جانب شرق و غرب هم‌اندازه مدرسه است که برای استراحت یا انجام مراسم تعزیه احداث شده است و ۳۲ باب حجره در بخش شرقی و غربی ۲ گوشواره که متصل به ایوان‌های کوچکی است، بنا شده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha