جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی

حوزه/ رئیس پژوهشکده دولت اسلامی گفت: انقلاب اسلامی مردم ایران این پیام را به دنیا عرضه کرد که بسیج کننده ترین ایدئولوژی ها اسلام است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، دکتر ناصر فخاری در همایش «بررسی الگوی گفتمانی رهبر معظم انقلاب در بیانات آغاز سال»، در بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی، اظهار داشت: هویت و هویت ملی از عمده مسائل جامعه‌شناسی سیاسی است و امروزه متفکران سیاسی در سایه تحولات سریع عصر جدید، در ادبیات سیاسی از مسئله هویت بسیار سخن گفته‌اند.

وی در این باره گفت: انقلاب اسلامی ایران یکی از رخدادهای بی نظیر دوران معاصر و فجر جدیدی در تاریخ بشریت است که منشأ آثاری  شگرف در ابعاد فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و... در داخل و خارج از ایران شد.

رئیس پژوهشکده دولت اسلامی افزود: به یقین شجره طیبه این انقلاب با بهره گیری از چشمه زلال معارف و اعتقادات دینی مردم نستوه و فداکار ایران و با تکیه بر ریشه های استوار پیشینه فرهنگی و سیاسی و اجتماعی آنان بارور و پرثمر گشته است.

وی در ادامه با اشاره به دیدگاه مقام معظم رهبری درباره انقلاب اسلامی، رمز پیروزی و اهداف این نظام گفت: قبل از وقوع انقلاب اسلامی ایران با توجه به حاکمیت دو تفکر اومانیسم و ماتریالیسم در جهان، چنان القا می شد که نظام های حکومتی منحصراً باید به یکی از دو شیوه لیبرال دموکراسی یا سوسیال دموکراسی باشد و چنانچه انقلابی در جهان رخ دهد، چاره ای جز اتکا به تفکر اومانیسم و یا ماتریالیسم نداشته و باید تحت حمایت یکی از دو بلوک شرق یا غرب باشد.

فخاری افزود: بر این اساس بسیاری از نظریه پردازان اعتقاد داشتند که انقلاب اسلامی ایران را در چارچوب یکی از این دو تفکر تحلیل نمایند، در حالی که انقلاب اسلامی هم در تأسیس و پیروزی و هم در اهداف و سیر حرکت خود، جدای از این دو تفکر بود. بلکه چالشی علیه نظام اختاپوسی سرمایه داری دنیا از یک طرف و نظام الحادی مارکسیستی از طرف دیگر بود و چون مستقل بود با هیچ کدام کنار نیامد.

وی تاکید کرد: در حقیقت انقلاب اسلامی در عصر غربت دین و زمانی که به عنوان مخدّر جامعه معرفی می شد، به وقوع پیوست و شعار ضرورت مهندسی دین در حیات فردی و اجتماعی بشر را سرلوحه خویش قرار داد و الگوی خود را بعثت پیامبر(ص) در صدر اسلام و رسالت خود را نیز رسالت انبیاء معرفی کرد.

رئیس پژوهشکده دولت اسلامی تصریح کرد: همان گونه که اسلام، یک مکتب و طرحی برای زندگی و اساساً یک انقلاب است، بالطبع انقلابی که متکی به آن باشد، خاصیتش نیز خاصیت اسلام است.

وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی مردم ایران این پیام را به دنیا عرضه کرد که بسیج کننده ترین ایدئولوژی ها اسلام است، ابراز داشت: اسلام مکتبی است که نه تنها توانایی سازماندهی یک مبارزه عظیم را دارد، بلکه در دوران پیچیده عصر ماشینی با همه معارضه ها و تضادهایی که سیاستهای جهانی دارد، قادر به حل مشکلات جامعه و اداره آن بوده و بقا و ماندگاری اش را تضمین می کند.

فخاری خاطر نشان کرد: انقلاب اسلامی ایران، گشودن جبهه تازه ای فراروی همه انسان های مظلوم و محرومی است که از نارسایی و نابسامانی تمدن تحمیلی استعماری رنج می برند و شعار نه شرق و نه غربی این انقلاب، بیانگر نفی هر گونه ظلم و ستم بر بشریت است.

وی در ادامه درباره رهبری و قدرت مدیریت کشور توسط عالم دینی گفت: قدرت و قوت رهبری در انقلاب اسلامی با اتکای به اسلام، ناشی از موقعیت دینی اوست که مشروط به برخورداری از ویژگیهایی نظیر فقاهت، عدالت، علم، معرفت، زهد، مدیریت، شجاعت، بینش سیاسی و تدبیر است، بر خلاف انقلابهای دیگر که غالباً انسان هایی به عنوان سیاستمدار حرفه ای با تکیه بر زر و زور و تزویر در جایگاه رهبری قرار می گیرند.

رئیس پژوهشکده دولت اسلامی افزود: امام خمینی (ره) با برخورداری از همه ویژگی های مورد نیاز برای رهبری دینی و الهی، سکانِ انقلاب اسلامی را به دست گرفت و هدایت پیامبرگونه خود را بر جهانیان آشکار ساخت.

فخاری ادامه داد: یکی از تفاوت های عمده ایشان با دیگر مصلحان تاریخ اسلام این بود که ضمن حضور در صحنه، اصول مکتب سیاسی خود را برای مردم تبیین نمود و آنان را به ایمان روشن بینانه و آگاهانه رساند و پس از اثبات حقانیت مکتب سیاسی خود، توانست ملت ایران را آرام آرام وارد میدان مبارزه کند.

وی در ادامه درباره هدف رهبر معظم انقلاب از بیان شعار در آغاز هر سال گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی تقریبا از سال ۱۳۷۰ سال‌ها را نام‌گذاری کردند، که برخی از این سالها به نام اشخاص بوده است مانند سال پیامبر اعظم، امام علی (ع)، ایشان در ادامه سالها به گونه ای نامگذاری شده است که به اقتصاد برمی گردد.

رئیس پژوهشکده دولت اسلامی تاکید کرد: سایر نام‌گذاری‌ها به‌گونه‌ای است که با موضوع اقتصاد یا به شکل مستقیم و یا به صورت غیرمستقیم ارتباط دارد. در حقیقت رهبر معظم انقلاب از سال‌ها پیش به درستی تشخیص داده بودند که مهم‌ترین بخش در زمان حاضر، بخش افتصادی است و می‌بایست بر روی آن تمرکز کرد.

وی در توضیح این مطلب افزود: رهبر معظم انقلاب حتی در همان پنج سالی که به اسم شخصیت­‌های دینی نام‌گذاری شد، باز هم تاکیدشان بر مسئله‌ی اقتصاد بود. به‌صورت مشخص در سال پیامبر اعظم (ص) فرمودند که برداشتن گام­‌های بلند و خیزش در جهت ساختن جامعه و تمدن مورد نظر پیامبر. یعنی در همان جا هم بحث سازندگی را مطرح کردند.

فخاری در پایان افزود: این واژگان‌سازی امری مهم است، اما نیاز است از سوی نخبگان جامعه، این واژگان تئوریزه شوند و ادبیات نظری پیرامون آن‌ها شکل بگیرد. وقتی یک نکته­‌ای از سوی رهبر انقلاب بیان می­‌شود، باید مبانی نظری برایش تعریف شود و تئوریزه گردد.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۴

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha