جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
جلالی

حوزه/ استاد سطح عالی حوزه علمیه اصفهان گفت: رمز رسیدن به احسن حال، توسل به امام عصر(عج) و تمسک به اسلام است.

حجت‌الاسلام مجید جلالی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اصفهان، پیرامون دعای تحویل سال جدید اظهار داشت: این دعا نه اینکه مختص لحظهٔ تحویل سال بلکه جهت کل سال است و در این دعا انسان از پروردگار می‌خواهد ای خدایی که قلب‌ها را زیر رو می‌کنی حال ما را به بهترین حال تغییر بده.

استاد سطح عالی حوزه علمیه اصفهان تصریح کرد: نمونه‌ای از احسن الحال بودن این است که اگر در سال گذشته فردی صفات رذیله از قبیله کینه، حسد و بخل داشته؛ در سال جدید دنبال ایجاد تغییر در خود باشد و سعی شود همان‌طور که طبیعت تازه می‌شود و سردی زمستان به سمت سرسبزی  و طراوت بهار می‌رود انسان نیز با ایجاد تغییرات در دل و روح و روان خود به احسن احوال حرکت نماید.

وی با اشاره  به داستانی از دوران زندگی حضرت امام موسی بن جعفر (ع) که در تاریخ نقل‌شده و شهید مطهری نیز از کتاب بحارالانوار در کتاب داستان و راستان خود آورده‌اند، گفت: روزی حضرت امام موسی بن جعفر (ع) از درب خانه شخصی به نام بُشر که در آن مشغول جشن و پایکوبی و شرب خمر بودند عبور می‌کردند.

حجت‌الاسلام جلالی خاطرنشان کرد: در همان لحظه کنیزکی که گویا جهت بیرون گذاشتن زباله‌ها آمده بود، در بیرون از درب منزل با حضرت روبرو شد و حضرت سؤال کردند  که صاحب این خانه بنده است و یا آزاده،  کنیز که متوجه سؤال حضرت نشده بود در پاسخ گفت صاحب این خانه خود ارباب است و برده‌های فراوانی دارد حضرت نیز فرمودند پس صاحب این خانه خود آزاده است که این‌طور به فسق و فجور می‌پردازد.

این کارشناس حوزوی افزود: وقتی‌که خدمتکار به منزل بازگشت صاحب‌خانه علت تأخیر وی را جویا شد کنیز در جواب گفت چنین آقایی با این مشخصات چنین جملاتی را فرمودند و بشر منقلب و به دنبال حضرت امام موسی بن جعفر (ع) شتافت و متحول شد؛ و این احسن الحال و نوعی محول الحال شدن است  که در حین فسق و فجور این‌طور هدایت شد.

وی با اشاره به مصادف بودن سال‌تحویل و شب شهادت حضرت امام هادی (ع) گفت: سفارش بنده این است که با توسل به ایشان و فرزندانش حضرت امام حسن عسکری (ع) که پدر امام زمان (عج) هستند از ایشان بخواهیم دل‌هایمان منقلب شود و از حب دنیا، ریاست و مال‌اندوزی دورباشیم.

حجت‌الاسلام جلالی با بیان اینکه از  پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند «تمام اختلافات بر سر محبت به دنیا است»، گفت: داشتن مسکن و ماشین و امثالهم عیب نیست اما دل بستن و محبت بیش‌ازحد داشتن به این‌ها انسان را از خدا دور می‌کند.

وی بابیان اینکه دعای یا محول الحال بسیار دعای مجرب و با مضمونی والایی است و باعث عاقبت‌به‌خیری می‌شود، تصریح کرد: چه‌بسا کسانی که حال خوب داشتند و بعد از چندین سال عمر کردن در لحظات آخر در امتحان الهی سربلند نشدند و عاقبت‌به‌خیر نشدند و چه خوب است که در کنار این دعا دعای «الهم الجعل عواقب امورنا خیرا» خوانده شود.

این کارشناس علوم حوزوی در پایان با اشاره به اهمیت دعای عاقبت‌به‌خیری، گفت: روزی تاجری در محل کسب خود گفت هرگز در اینجا به نیازمندی کمک نخواهم کرد چرا که اینجا محل کسب من است و چنانچه نیازمندی به کمک احتیاج دارد فقط درب منزل مراجعه نماید اما شخصی با مراجعه به آن شخص و گفتن کلماتی در گوش تاجر کمک دریافت کرد وقتی حضار علت کمک تاجر را جویا شدند تاجر پاسخ گفت  شخص نیازمند دعای عاقبت‌به‌خیری برایم نمود و این دعا از هر چیز نزد من مهم‌تر است.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha