جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
اخبار اقتصادی

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

ترامپ، رژیم سعودی را حسابی دوشید

در آستانه چهارمین سالگرد تجاوز به یمن ، ولیعهد سعودی در کاخ سفید میلیاردها دلار قراداد جدید تسلیحاتی با رئیس جمهور آمریکا امضا کرد. دیدار ترامپ و محمد بن سلمان با چاشنی ایران هراسی و تکرار اتهامات بی اساس ضد ایران همراه بود.سعودی ها هم تضمین کردند در امریکا چندین میلیون شغل ایجاد کنند.

 

پشت پرده قاچاق،پرده اقتصاد را درید

فلاحت پیشه با بیان اینکه قاچاق کالا سالانه 2 میلیون شغل را از بین می برد و قاتل 2 میلیون شغل در کشور است، افزود: سود قاچاقچیان از این بابت 2 برابر بودجه عمرانی کشور است.وی با اشاره به رانت قاچاقچیان و اتصال آنها به باندهای قدرت، افزود: قاچاق کالا بصورت سیتماتیک انجام می شود. کسانی که به باندها  وصل هستند قاچاق را انجام می دهند و به سیاست مقابله با قاچاق می خندند.وی افزود: از هر یک میلیارد تومن سود که به قاچاقچیان دانه درشت و بزرگ می رسد، فقط 9 میلیون نصیب کولبران و مردم مرزنشینی که با ته لنجی قاچاق انجام می دهند، می شود ولی متاسفانه کل قاچاق به اسم مرز نشینان تمام می شود. وی تحقیق و تفحص از 110 هزار میلیارد تومان تسهیلات را یکی دیگر از اقدامات مجلس در سال جاری دانست و گفت: برخی دانه درشت ها برای تولید این وامها را گرفتند اما در 2 مسیر قاچاق، تجارت و واردات کالا به داخل ایران و پولشویی استفاده می کنند. یعنی به اسم تولید تسهیلات گرفتند اما با بردن پول به بخشهای دیگر تولید را با آسیب و بحران مواجه کردند.وی با اشاره به زد و بندهای جناحهای سیاسی در این زمینه گفت: جناحهای مختلف سیاسی قدرت، در این زمینه با هم شریک و رفیق هستند و این رفاقت و تبانی باعث شده که این 110 هزار میلیارد تومان به چرخه اقتصادی کشور بازنگردد.

 

ششمین برج مخابراتی دنیا به دنیا،ادای احترام کرد

مدیرعامل برج میلاد اعلام کرد: ششمین برج مخابراتی دنیا همزمان با روز جهانی ساعت زمین برای هشتمین سال متوالی به مدت یک ساعت، خاموش خواهد شد.علی درویش پور با اعلام این خبر افزود: هدف از این اقدام حرکت و همکاری جمعی و جهانی برای حفاظت از زمین عنوان شده است و همه ما وظیفه داریم به عنوان نگهبان زمین به آن احترام بگذاریم.صندوق جهانی حیات وحش (World Wildlife Fund) طرح ساعت زمین را از سال ۲۰۰۷ برای نخستین بار در استرالیا اجرا کرد که با استقبال کم نظیر مردم سراسر جهان مواجه شد، به گونه ای که بیش از ۱۲۸ کشور جهان در این طرح مشارکت داشتند.بر اساس این طرح، در آخرین شنبه ماه مارس هر سال به مدت یک ساعت میلیون ها نفر از مردم جهان در ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۱:۳۰ با خاموش کردن چراغ های اضافی و با هدف صرفه جویی در مصرف انرژی، مقابله با تغییرات آب و هوایی و کاهش آلودگی های زیست‌محیطی به صورت یک حرکت جهانی در طرح شرکت می کنند.

 

نعل وارونه ای که تلگرام برای ماندن در ایران زد

با قوی تر شدن موضوع فیلترینگ تلگرام در ایران به بهانه رونمایی از ارز دیجیتالی آن، شرکت تلگرامجهت از دست ندادن کاربران میلیونی خود در ایران اعلام کردکه افراد کشورهایی که در فهرست تحریم های آمریکا، بریتانیا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل قرار دارند، اجازه مشارکت در خرید ارز رمزنگار گرام تلگرام را ندارند. بر اساس اعلام تلگرام ایران، کوبا، کره شمالی، سوریه و شبه جزیره کریمه شامل این ممنوعیت می شدند.این خبر شرکت تلگرام نشان می داد که این شرکت برای آنکه در ایران باقی بماند و فیلتر نشود به نوعی خواسته است به مسئولین ایرانی این ضمانت را بدهد که ارز دیجیتالی خود را به ایران وارد نمی کند و از طرفی سعی نموده است که این عدم ورود ارز دیجیتالی خود به ایران را به تحریم های کشورمان گره بزند تا از موضع بالاتری به این قضیه ورود پیدا کند. به عبارت بهتر تلگرام خواسته است برای ماندن در ایران نعل وارونه بزند. 

 

ساعت،جیب ایتالیایی ها را پر کرد

ایتالیایی ها با بازگشت ساعت قانونی و جلو کشیدن عقربه های ساعت که به مدت 7 ماه ادامه خواهد داشت؛ 562 میلیون کیلووات برق به ارزش 116 میلیون یورو صرفه جویی می کنند. با توجه به اینکه تعرفه هر کیلو وات برق در ایتالیا بطور متوسط برای مصرف کنندگان خانگی بیش از 20 سنت است،تخمین زده می شود که با به جلو کشیدن یک ساعته عقربه ها و بازگشت ساعت قانونی، 116 میلیون یورو تا بازگشت ساعت خورشیدی روز 28 اکتبر آینده، صرفه جویی خواهد شد.بر اساس داده های شرکت ترنا، از سال 2004 تا 2017 میلادی ساعت قانونی منجر به صرفه جویی 8 میلیارد و 540 میلیون کیلووات برق به ارزش یک میلیارد و 435 میلیون یورو شده است که بیشترین صرفه جویی انرژی در ماه اکتبر حدود 158 میلیون کیلووات برابر با 30 درصد کل صورت می گیرد.تغییر ساعت درسال 1966 و همزمان با بحران انرژی بار دیگر و به مدت 13 سال، از پایان ماه می تا پایان سپتامبر بکار گرفته شد و از سال 1996 تاکنون نیز تا پایان اکتبر به اجرا در می آید.

 

ایست فرانسوی ها به ایرفرانس رسید

خطوط هوایی فرانسه اعلام کرد به دلیل اعتصاب کارکنانش یک چهارم پروازهای خود را لغو می‌کند.در حال حاضر ۷۰ درصد پروازهای مسیر طولانی و ۸۰  درصد مسافت‌های متوسط این شرکت برقرار است اما لغو صدها پرواز باعث سرگردانی مسافران بیشماری شده است.به مسافرانی که پروازهای آنان کماکان برقرار است نیز گفته شده خود را آماده تاخیرهای احتمالی کنند. اتحادیه کارکنان هوایی خواستار افزایش شش درصدی حقوق کارکنان برای جبران کاهش قدرت خرید است.مدیریت شرکت با افزایش یک درصدی حقوق موافقت کرده است که این افزایش کم با مخالفت اتحادیه ها روبرو شد.اعتصاب کارکنان ایرفرانس پس از تهدید به اعتصاب کارکنان راه آهن و اعتراضات روز گذشته کارکنان بخش‌های مختلف فرانسه صورت می گیرد.

 

فتا برای تله‌های شبکه‌های اجتماعی،هشدار داد

بیشترین استفاده از فضای مجازی بر اساس اطلاعات سایت پلیس فتا، توسط نوجوانان و با حضور در شبکه‌های اجتماعی موبایلی انجام می‌شود.اما با توجه به پنهان بودن هویت کاربران در فضای مجازی علی‌الخصوص شبکه‌های اجتماعی موبایلی، در حال حاضر بسیاری‌ از پرونده‌های موجود در پلیس فتا در راستای شبکه‌های اجتماعی جعل هویت افراد و سوءاستفاده از اعتماد کابران است، در این باره فتا هشدار داد: کاربران به یاد داشته باشند که ریختن طرح دوستی در اینترنت بسیار پرخطر است. دوستان آنلاین فقط و فقط برای گپ و گفت‌وگو هستند. در نتیجه با سهل انگاری با غریبه‌هایی که دوستان اینترنتی هستند، ملاقات نکنید.تصاویر و اطلاعات شخصی خود را بطور متوالی در اینترنت منتشر نکنید. به تقاضای نابه‌‍‌جای دوستان اینترنتی خود مبنی بر ارسال اطلاعات و تصاویر شخصی و دیدار حضوری با آن‌ها و یا استقراض پول جواب مثبت ندهید و از تنظیمات داخلی پیام‌رسان‌ها برای حفاظت بیشتر از اطلاعات خود بهره ببرید.

 

آرامش بهاری بر بازار،حاکم شد

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور از آرامش حاکم بر بازار محصولات پروتئینی پرمصرف مردم در تعطیلات نوروز ۹۷ خبر داد و گفت که با اقدامات صورت گرفته، زمینه دسترسی به گوشت قرمز،گوشت مرغ و تخم مرغ با قیمت مصوب برای عموم مردم فراهم است. وی با اشاره به ادامه روند توزیع اقلام پروتئینی مورد نیاز مردم در ایام تعطیلات نوروز خاطرنشان کرد:علاوه بر مراکز عرضه، توزیع گوشت قرمز،گوشت مرغ و تخم مرغ از طریق خودروهای سیار با نصب پلاکارد در سطح شهر نیز انجام می شود.ورناصری تصریح کرد: با توجه به و نامگذاری سال ۹۷ از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال «حمایت از کالای ایرانی» یکی از اهداف مهم وزارت جهاد کشاورزی استمرار تامین گوشت قرمز،گوشت مرغ و تخم مرغ مورد نیاز کشور از طریق تولیدات داخلی خواهد بود.وی میزان نیاز کشور به گوشت قرمز را سالانه ۹۴۰ هزار تن عنوان کرد و افزود: ۹۰ درصد گوشت قرمز مصرفی مردم از طریق تولیدات داخل تامین می شود.

 

سیف،تقصیر را به گردن داخل انداخت

رئیس بانک مرکزی: مشکل کار کردن با بانک‌های بزرگ دنیا دو طرفه است که به اقدامات آمریکا و اشکالات نظام بانکداری در ایران برمی‌گردد.ولی‌الله سیف درباره اظهاراتی که در خصوص باقی بودن مشکلات ارتباط بانک‌های ایران با بانک‌های بزرگ دنیا مطرح شد، اظهار داشت: اگر خواسته باشم در این زمینه منصفانه بگویم، مشکل دو طرفه است.وی افزود: از سویی در عرصه بین‌المللی، آمریکا دست از دشمنی با ما بر نمی‌دارد و از هر فرصتی برای کارشکنی استفاده کرده و برای کار کردن با بانک‌های ایران ایجاد دلهره و هراس می‌کند.وی در ادامه افزود: از طرفی هم در داخل کشور اشکالاتی داریم. نظام بانکی ما با استاندارد‌های روز نظام بانکداری جهان انطباق ندارد.همچنین استاندارد‌های مالی، ساختار‌های مناسب مالی و استاندارد‌های عملیاتی باید تهیه شود که بانک مرکزی در حال تلاش برای تهیه این استاندارد‌ها است.

 

ترامپ مقابل اتحادیه اروپا عقب نشینی کرد

رئیس جمهوری آمریکا با عقب نشینی از مواضع ماه گذشته خود، قصد دارد تا اعمال تعرفه های جدید فولاد و آلومینیوم برای اتحادیه اروپا و 6 شریک تجاری خود را متوقف کند.نماینده تجاری آمریکا اعلام کرد که رئیس جمهوری این کشور اعمال تعرفه های جدید فولاد و آلومینیوم را در قبال اتحادیه اروپا و 6 شریک تجاری دیگر فعلا متوقف می کند.«رابرت لایتهایزر» نماینده تجاری آمریکا گفت که دونالد ترامپ تعرفه های جدید فولاد و آلومینیوم را فعلا درباره اتحادیه اروپا اعمال نمی کند. لایتهایزر که در جلسه ای در سنای آمریکا سخن می گفت، افزود که کشورهای دیگری هم که در حال مذاکره برای مستثنی شدن از این قانون هستند.وی کانادا، مکزیک، استرالیا، آرژانتین، برزیل و کره جنوبی را جزو این کشورها نام برد. ترامپ رئیس جمهوری آمریکا ماه قبل تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم را به ترتیب به 25 و 10 درصد افزایش داد که اعتراض بسیاری از کشورها را در پی داشت.اتحادیه اروپا و کره جنوبی با وعده اقدام متقابل در برابر واشنگتن به سازمان تجارت جهانی شکایت کردند.

 

چین زنگ بحران را به صدا درآورد

پکن ابراز نگرانی کرده است که با افزایش سطح ارتباطات آمریکا و تایوان کشورهای اتحادیه اروپا و ژاپن نیز به دنبال ارتقای سطح روابط با تایوان باشند. از دیدگاه چین سفر رییس جمهور،معاون رییس جمهور ، وزیر خارجه ، وزیر دفاع و رییس شورای امنیت ملی آمریکا به تایوان خط قرمز است.چین اعلام کرده که آمریکا در باره تایوان سخت در اشتباه بوده و ظاهرا حساسیت مساله را بدرستی درک نکرده است. این تازه ترین واکنش چین به تحرکات اخیر دولت دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا در باره تایوان است. ترامپ روز جمعه گذشته لایحه ای را امضا کرد که به مقام های امنیتی و سیاسی و نظامی این کشور و تایوان امکان می دهد در آمریکا و یا تایوان در هر سطحی دیدار کنند. وزارت دفاع چین نیز با بیانیه ای از این اقدام ابراز نگرانی کرده و آورده است که به رغم هر تلاشی از سوی آمریکا این حقیقت که تایوان بخشی از خاک سرزمین مادری است ، تغییر نخواهدکرد.وزارت خارجه چین پیمان ارتقای روابط آمریکا و تایوان را که اجازه می دهد مقام های دو کشور در امور سیاسی و اقتصادی و نظامی و امنیتی سفرهای متقابل داشته باشند ، محکوم کرده است.

 

حلال،ژاپن را هم در نوردید

اتحادیه جهان اسلام (Muslim World League) با امضای قراردادی با ژاپن، تامین محصولات حلال در این کشور آسیای شرقی را بر عهده گرفت.عبدالکریم العیسی، دبیرکل اتحادیه جهان اسلام که رئیس سازمان بین‌ا‌لمللی  حلال اسلامی نیز هست، این موافقتنامه را در مراسمی با حضور میتسوهیرو میاکوشی، مشاور ویژه نخست وزیر ژاپن، امضا کرد.براساس این قرارداد، اتحادیه جهان اسلام با همکاری و هماهنگی دولت ژاپن تنظیم دستورالعمل‌ها و ارائه خدمات و محصولات حلال در این کشور به طور کلی، از جمله در مدت برگزاری المپیک ۲۰۲۰ توکیو، را به عهده خواهد داشت.ارائه گواهینامه حلال به محصولات تولیدی ژاپن برای مصرف در این کشور یا صادرات به کشورهای اسلامی نیز از جمله مفاد قرارداد اعلام شده است.اتحادیه جهان اسلام که مقر آن در شهر مقدس مکه واقع است توسط دولت عربستان حمایت مالی می‌شود و به عنوان مروج وهابیت و مبلغ حکومت سعودی شناخته می‌شود.ورود اسلام به ژاپن در دهه  ۱۹۲۰  با مهاجرت مسلمانانی از ترکمنستان به این کشور، پس از تشکیل شوروی سابق، شکل گرفت.در سال ۱۹۳۰  تعداد مسلمانان ژاپن به ۱هزار  نفر رسید. موج دیگری از مهاجرت مسلمانان به این کشور در دهه ۱۹۸۰ آغاز شد که گروه‌هایی از ایران، پاکستان و بنگلادش برای کار به این کشور رفتند.امروز کشور ۱۳۰ میلیون نفری ژاپن که دهمین کشور پرجمعیت جهان محسوب می‌شود، محل زندگی حدود ۱۲۰ هزار مسلمان است.

 

حضرت آیت الله،احسن الحال اقتصادی را تشریح کرد

آیت الله العظمی مکارم شیرازی پرهیز از زندگی تشریفات را مورد تاکید قرار داده و اظهار داشتند: زندگی خود را تشریفاتی نکنیم چراکه زندگی ساده و به دور از تشریفات یکی از راه های مبارزه با دشمن است.ایشان، رفع اختلافات، متحد شدن، افزایش محبت و صمیمت میان اقشار مختلف را تدابیر مورد نیاز جامعه دانسته و افزودند: باید واژه «من» را در سال آینده حذف و واژه «ما» را جایگزین آن کرد و باید دانست که مرحله نخست رسیدن به احسن‌الحال، تحول و تدبیر است.استاد برجسته حوزه علمیه به کارگیری منطق و استدلال را در امر به معروف و نهی از منکر ضروری دانسته و افزودند: باید با منطق امر به معروف و نهی از منکر کرد چرا که همه منطق دارند و با گفتار نیک به سمت کارهای پسندیده دعوت می‌شوند.ایشان دعای پایان سال را دعایی بسیار گرانبها با مضامین عالی دانسته و ادامه دادند: پاک کردن قلب از آلودگی، حفظ چشمان از نگاه های حرام لازمه رسیدن به مضامین دعای تحویل سال است.آیت‌الله مکارم شیرازی در پایان ابراز امیدواری کردند، سال آینده سال با برکت، امنیت، عافیت، تندرستی و اتحاد در میان مسلمانان جهان باشد.

 

گمرک،خط و نشان جدید اقتصادی را رسم کرد

بر اساس مصوبه هیئت دولت، اصلاحات مجموع حقوق گمرکی و سود بازرگانی ۱۰۲۵ ردیف تعرفه از ابتدای فروردین ۱۳۹۷ اجرایی خواهد شد.هیئت وزیران به پیشنهاد وزارت صنعت معدن و تجارت و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی مجموعه حقوق گمرکی و سود بازرگانی 1025 ردیف تعرفه همراه با حذف ایجاد اصلاح شرح ردیف تعرفه و مندرجات ذیل یادداشت کتاب مقررات صادرات و واردات تعیین کرد. بر این اساس این تعرفه های جدید از ابتدای فروردین 97 اجرایی خواهند شد.

 

سکه به تعطیلات نوروزی"نه"گفت

پیش فروش سکه در واحدهای بانک ملی ایران در تعطیلات نوروزی تعطیل نمی شود. به نقل از پژوهشکده پولی و بانکی، پیش فروش سکه تمام بهار آزادی منقش به تصویر امام خمینی (ره) که از 28 بهمن ماه سال 1396 آغاز شد، تا پایان سال 96 برقرار بود.در روزهای نخست سال 1397 نیز همه واحدهای منتخب و فعال بانک، عملیات پیش فروش سکه را انجام می دهند. فهرست واحدهای منتخب بانک ملی ایران از طریق سایت این بانک به آدرس www.bmi.ir قابل مشاهده است.پیش فروش سکه در واحدهای بانک ملی ایران طی تعطیلات نوروز هم ادامه می یابد.

 

نفت عیدانه،اوج گرفت

امروز در بازار های جهانی قیمت نفت خام برنت با ۲.۲ درصد، معادل ۱.۵۴ دلار جهش به هر بشکه ۷۰.۴۵ دلار رسید.قیمت نفت در بازار جهانی اوج گرفتبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، روز جمعه پس از این که وزیر نفت عربستان سعودی اعلام کرد اوپک و متحدان آن نیازمند حفظ کاهش تولید هماهنگ خود در ۲۰۱۹ هستند، قیمت‌های نفت اوج گرفت.قیمت نفت خام برنت با ۲.۲ درصد، معادل ۱.۵۴ دلار جهش به هر بشکه ۷۰.۴۵ دلار رسید. این هفته برنت با ثبت بهترین سود هفتگی خود از ماه جولای تا کنون۶.۴ درصد رشد کرده است.نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی، هم بزرگترین سود هفتگی خود ار جولای تا کنون را ثبت کرد و ۵.۵ درصد رشد کرد. دابلیوتی‌آی امروز با ۲.۵ درصد یا ۱.۵۸ دلار جهش به هر بشکه ۶۵.۸۸ دلار رسید.

 

مسکو با پوتین،میلیاردی سود کرد

به گفته ی کریل دیمیتریف رییس صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه '' از آنجا که انتخابات تمام شده، سرمایه گذاران نهادی می توانند به طور فعال ‍‍پروژه هایی که بر روی آن ها فعال هستند را در میان مدت اجرایی کرده و این (موضوع) می تواند به میزان ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلار سرمایه ی بیشتر وارد اقتصاد روسیه کند''. دیمیتریف در ادامه افزوده است که ''نتایج انتخابات گواه آن است که سیاست های اقتصادی ای که هدف آن تحقق بسترهای باالقوه ی سرمایه گذاری در روسیه است ادامه خواهد یافت''. لازم به ذکر است که انتخابات ریاست جمهوری روسیه در روز ۱۸ مارچ ماه جاری میلادی انجام شد و ولادیمیر پوتین موفق شد با ثبت رکوردی جدید ۷۶.۷ درصد آرای شمارش شده را از آن خود کند. باید به این نکته اشاره گردد که آخرین آمارها حاکی از آن است که علیرغم اتهامات وارد شده علیه روسیه توسط بریتانیا در خصوص احتمال دست داشتن این کشور در مسموم کردن جاسوس سابق روس، بازار داخلی سرمایه در روسیه شاهد جذب سرمایه توسط سرمایه گذاران خارجی بوده است. در این رابطه، تحقیقات انجام شده توسط یکی از بانک های روسیه نشان می دهد که در هفته ی منتهی به ۱۴ مارچ ماه جاری میلادی سرمایه گذاران خارجی به میزان ۱۴۶ میلیون دلار در روسیه سرمایه گذاری کرده اند. لازم به ذکر است که حجم سرمایه گذاری خارجی در هفته ی پیش از بازه ی زمانی نامبرده ۱۱۲ میلیون دلار بود.همچنین، مطالعاتی که توسط یکی از موسسات اقتصادی بریتانیا انجام شده نشان می دهد که در نیمه ی نخست سال ۲۰۱۷ میلادی اقتصاد روسیه ۱۴ میلیارد دلار به طور مستقیم سرمایه ی خارجی جذب کرده است. به گفته ی ماکسیم اورشکین، سرمایه گذاری ۱۴ میلیاردی در اقتصاد روسیه  در سال ۲۰۱۷ هیچ گاه سابقه نداشته است.

 

خیز نفت،متوقف شد

سرمایه‌گذاران برای سود بردن از رشد قیمت‌های سهام، این هفته به فروش روی آوردند و با افت سهام در بازار‌های آمریکا، قیمت نفت هم افت کرد.قیمت هر بشکه نفت خام برنت با ۵۶ سنت یا ۰.۸ درصد افت به ۶۸.۹۱ دلار رسید. این شاخص در طول معاملات امروز به رکورد ۶۹.۷۰ دلار برای هر بشکه هم دست یافت که به بالاترین مقادیر اوایل فوریه آن نزدیک بود.قیمت هر بشکه نفت خام نیمه سنگین تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی، با سقوطی ۸۷ سنتی در ۶۴.۳۰ دلار تثبیت شد که سقوطی ۱.۳ درصدی است. این درحالیست که دابلیوتی‌آی در جلسه معاملات امروز بین قیمت ۶۴.۲۳ دلار و ۶۵.۷۴ دلار معامله شد. افت سهام آمریکا در روز پنج‌شنبه با اعلام تعرفه‌های جدید ترامپ بر ۶۰ میلیارد دلار از واردات چین، بر قیمت‌های نفت فشار وارد کرد.

 

دلار،آرایش دفاعی به خود گرفت

نگرانی سرمایه گذاران در مورد تعرفه‌های دیگری که قرار است امروز توسط دونالد ترامپ اعلام شود، بر بازار‌های آسیایی سایه افکند.گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه در خارج از ژاپن، ام‌اس‌سی‌آی، که در ابتدای معاملات امروز تا ۰.۷ درصد بالا رفته بود، با از دست دادن سود‌های به دست آمده، تنها ۰.۱ درصد بالاتر بسته شد. نیکی ژاپن ۰.۴ درصد رشد کرد.سهام وال‌استریت هم روز خود را با ضرر به پایان رساندند. اس‌اندپی ۰.۱۸ درصد افت کرد و نزدک هم ۰.۲۶ درصد از ارزش خود را از دست داد.نرخ سود اوراق دو ساله خزانه‌داری آمریکا، از رکود ۹ و نیم ساله ۲.۳۶۶ درصدی که در روز چهارشنبه ثبت کرده بود، تا ۲.۲۹۹ درصد پایین آمد، درحالی‌که سود اوراق ۱۰ ساله پس از این‌که در ابتدای امروز تا ۲.۹۳۶ درصد جهش کرد، بعد از اعلام تصمیم فدرال‌رزرو، تا ۲.۸۷۲ درصد پایین آمد.این باعث پایین آمدن نرخ دلار در بازار‌های ارز شد. شاخص دلار پس از این که بزرگترین سقوط خود در ۲ ماه اخیر را در روز چهارشنبه (به وقت آمریکا) ثبت کرد، پایین‌ترین سطح یک‌ماهه خود را ثبت کرد.

 

ایرانی ترین فاز پارس جنوبی در مدار تولید قرار گرفت

نخستین واحد شیرین‌سازی پالایشگاه فاز 13 پارس جنوبی در مدار تولید قرار گرفت.به نخستین واحد شیرین‌سازی پالایشگاه فاز 13 پارس جنوبی، با دریافت گاز از فازهای 6 و 7 و 8  پارس جنوبی در مدار تولید قرار گرفت و  تولیدات آن وارد شبکه سراسری گاز شد. طرح توسعه فاز 13 میدان گازی پارس جنوبی ایرانی‌ترین فاز پارس جنوبی  است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha