جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
اخبار سیاسی

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

صهیونیست ها به وعده رهبری اعتراف کردند

حجت‌الاسلام حاجی‌صادقی با بیان اینکه برای اولین بار در طول تاریخ اسلام با پیروزی انقلاب اسلامی، نظام ولایی چهار دهه عمر کرده است، گفت: اگر نظام جمهوری اسلامی با شجاعت در دهان استکبار جهانی می‌زند به برکت خون شهداست. امروز شهدای مدافع حرم ما جنگ با استکبار و غده سرطانی اسرائیل را به مرزهای آنجا برده‌اند و اسرائیلی‌ها می‌گویند اگر روزی ما با سنگ فلسطینی‌ها مواجه بودیم، امروز ایران باعث شده سنگ فلسطینی‌ها تبدیل به موشک شود که ما نمی‌توانیم جلوی آن را بگیریم و خود اسرائیلی‌ها اعتراف می‌کنند که اگر رهبر ایران وعده می‌دهد که ما در ۲۵ سال آینده نابود می‌شویم، این وعده محقق می‌شود.وی در پایان خاطرنشان کرد: پاسداران انقلاب بصیر و صبور هستند، اما جنایات دشمنان یادشان نمی‌رود و جبهه استکبار خواهد دید که ما چگونه انتقام این شهدا را خواهیم گرفت.

 

دست سپاه روی ماشه شلیک رفت

جانشین فرمانده کل سپاه گفت: شما (صهیونیست‌ها) نه عمق دارید و نه عقبه. شما به اندازه یک عملیات بیت‌المقدس ما هستید. شما در هر نقطه‌ از سرزمین اشغالی‌ از شمال و غرب در تقاطع آتش قرار گرفته‌‌اید. جانشین فرمانده کل سپاه پاسدارن در ادامه خطاب به دشمنان ایران گفت:‌ دست‌ها روی  ماشه است و موشک‌ها آماده‌اند،  هر لحظه دشمن بخواهد بر این سرزمین اراده شومی کند آنها شلیک می‌شوند. کار آنها را قبلا دیده‌اید و دشمنان این قدرت عظیم را به رسمیت شناخته‌اند. بسیج آماده است تا هر دشمنی را به خاک،‌ خاک مذلت بکشانند. فرزندان ملت در مناطق دور دست، پنجه در پنجه دشمنان در شرق مدیترانه و شمال دریای سرخ از عزت مسلمانان دفاع می‌کنند. آنان دشمنان را حیرت زده کرده‌اند.سردار سلامی با بیان اینکه آمریکا در سوریه با شکست مواجه شده است، اظهار داشت:  آمریکایی‌ها در سوریه دیگر هیچ استراتژی و راهبرد و سیاستی ندارد. وقتی عملیات می‌کنند چون به یک راهبرد و استراتژی مرتبط نیست، عملیات خنده‌دار مانند عملیاتی چند روز گذشته انجام می‌دهند.

 

نتیانیاهو برای جشن فاجعه قدس شرط و شروط گذاشت

پایگاه خبری صهیونیستی «واللا» گزارش داد که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی با تکرار یاوه سرایی های خود علیه ایران گفت که شرط اول برگزاری این مراسم در کشورهای مختلف این است که آنها باید درباره ایران و تصمیم آن برای نابودی تل آویو صحبت کنند و بگویند که این کشور بر سراسر خاورمیانه سلطه پیدا کرده و ضمن شلیک موشک به سمت عربستان و اشغال لبنان، سعی در احداث پایگاه های نظامی در سوریه دارد.نتانیاهو شرط دوم را انتقال سفارت کشورهای مذکور به قدس اعلام نمود و مدعی شد زمان آن فرا رسیده است که حقیقت «مرکزیت قدس برای اسرائیل» به رسمیت شناخته شود و دست کم ۶ کشور با جدیت در حال بررسی این مساله هستند.نخست وزیر رژیم صهیونیستی اظهار داشت که ۱۰ کشور نخستی که سفارتخانه هایشان را به قدس منتقل کنند، از روابط بهتر از دیگر کشورها با اسرائیل بهره مند خواهند شد.گفتنی است که آنچه رژیم صهیونیستی از آن به عنوان «روز استقلال» این رژیم یاد می کند، همان سالروز وقوع فاجعه اشغال فلسطین در سال ۱۹۴۸ است.

 

توطئه قدیمی انگلیس برلین را تخلیه کرد

به دنبال کشف بمبی به جا مانده از جنگ جهانی دوم، پلیس آلمان عملیات گسترده‌ای را در برلین برای خنثی‌کردن این بمب آغاز کرده است.همانطور که رسانه‌های آلمانی اعلام کرده بودند در پی کشف بمبی به جا مانده از جنگ جهانی دوم در برلین عملیات تخلیه محل و خنثی کردن بمب آغاز شد.بنابر گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، این بمب 500 کیلوگرمی انگلیسی که هم اکنون عملیات خنثی‌سازی آن پیگیری می‌شود، در  نزدیکی ایستگاه مرکزی قطار کشف شد و پلیس دستور داد که تمامی ساختمان‌های نزدیک این محل به فاصله 800 متری تخلیه شوند.ایستگاه مرکزی قطار، وزارت اقتصاد، سرویس اطلاعات فدرال آلمان (BND) و سفارت‌خانه‌های اندونزی وازبکستان ساختمان‌هایی هستند که تخلیه شده‌اند. این اقدام مشکلاتی را در ایستگاه مرکزی قطار به وجود آورده است. در برنامه پروازها اختلالی ایجاد نشده است اما به فرودگاه‌ها هشدار داده شده است که برفرازمحلی که بمب در آن قرار دارد، پرواز نکنند.با گذشت چندین دهه از پایان جنگ جهانی دوم‌ همچنان در شهرهای آلمان بمبمهای به جا مانده از جنگ جهانی دوم کشف می‌شوند. هفته گذشته هم متخصصان خنثی‌کننده بمب موفق شدند که بمبی 1.8 تنی را در پادربورن خنثی کنند.

 

امنیت ملی،دست به دامان دادستان شد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خواستار ورود دادستان به موارد مجرمانه و کیفری که در گزارش کمیسیون برنامه و بودجه از تخلفات دولت های نهم و دهم در فروش نفت آمده است، شد.گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در خصوص عملکرد اجزا 1 و 2 بند ز تبصره 1 قانون بودجه سال 96 کل کشور در مورد تخلفات دولت های نهم و دهم در برداشت غیر قانونی از درآمدهای فروش نفتی در جلسه علنی یکشنبه 26 فروردین مجلس قرائت شد.این کمیسیون در گزارش بررسی تخلفات دولت های نهم و دهم درخصوص برداشت غیرقانونی از فروش نفت تاکید کرد: واردات بنزین و نفت گاز در سال های 87 تا 89 بیش از مجوزهای قانونی از طریق معاوضه نفت خام با فرآورده های نفتی بود.

 

موشک پراکنی ترامپ،سمی از آّب درآمد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: سازمان ملل استفاده آمریکا از اورانیوم ضعیف شده در حمله موشکی به سوریه را باید بررسی و مشخص کند که چه مواد نامتعارفی در سلاح های آمریکایی ها در این حمله به کار گرفته شده است. حشمت الله فلاحت پیشه درباره استفاده از اورانیوم ضعیف شده در حمله موشکی آمریکا به سوریه افزود: آمریکایی ها از مدت ها قبل اورانیوم ضعیف شده را در حملات به عراق استفاده می کردند و این اورانیوم از طریق رژیم صهیونیستی به کار برده شده است. وی یادآور شد: حتی در برخی سلاح های استفاده شده عربستان در یمن اورانیوم ضعیف شده وجود دارد و این تخطی آمریکایی ها از ان پی تی است.نماینده مردم اسلام آباد غرب در مجلس ادامه داد: آمریکایی ها سلاح های متعارف خود را به مواد نامتعارف آغشته می کنند و در حملات خود به کار می برند.وی تصریح کرد: استفاده از اورانیوم ضعیف شده در سلاح ها باعث افزایش توان انفجاری می شود؛ برای همین است که از این مواد استفاده شده است.آمریکا، انگلیس و فرانسه شنبه گذشته به بهانه استفاده ارتش سوریه از تسلیحات شیمیایی در شهر دوما در غوطه شرقی سوریه به مناطقی از دمشق و حمص حمله موشکی کردند.

 

ائتلاف عربی باز از شمشیر کند تهمت،استفاده کرد

ائتلاف متجاوز عربی به رهبری عربستان، جمهوری اسلامی ایران را به حمایت از تروریسم متهم کرد.به نقل از روزنامه اماراتی البیان، ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف عربی به رهبری عربستان با بیان اینکه ایران به انصارالله یمن پهپاد می‌فرستد،‌ مدعی شد: ائتلاف عربی تمام ابزارهای مورد نیاز برای سرنگونی پهپادهای ایرانی را دارد.وی مدعی شد: ایران از طریق قاچاق موشک‌های بالستیک به حوثی‌ها (انصارالله) و تهدید کشتیرانی، ترورسیم را تغذیه می‌کند.رسانه‌های اماراتی پیش از این نیز مدعی شدند که نیروهای اماراتی توانستند یک هواپیمای بدون سرنشین ایرانی از نوع قاصف 1 که حامل مواد منفجره بوده و هدف آن حمله به نیروهای ائتلاف عربی بوده است را در یمن ساقط کرده‌اند. این ادعا در حالی مطرح می شود که مقامات کشورمان همواره تاکید می‌کنند جمهوری اسلامی ایران هیچ دخالتی در امور داخلی یمن ندارد و خواستار ایجاد راه حل مسالمت امیز برای حل بحران یمن است. ائتلاف متجاوز عربی به رهبری عربستان نزدیک به سه سال است که زنان و کودکان یمنی را به قتل می رساند، مدارس و بیمارستان های آنان را بمباران می کند و از رسیدن غذا و دارو و کمک‌های بشردوستانه به آن‌ها ممانعت می‌کند و به دلیل تجاوزهای وحشیانه‌اش در یمن در لیست سیاه سازمان ملل قرار گرفت.

 

روسیه،برگ جدیدی از خیانت سمی تروریست ها را افشا کرد

«سرگئی شویگو»، وزیر دفاع روسیه در دیدار با «استفان دی‌میستورا»، نماینده سازمان ملل در امور سوریه گفت: «تمایل دارم تأکید کنم این حملات هوایی در نامناسب‌ترین و ناخوشایندترین لحظه اتفاق افتادند- یعنی زمانی که ما تنها دو روز با تکمیل عملیات غوطه شرقی فاصله داشتیم.»در همین حال ارتش روسیه روز جمعه گفت مشخص شده گروه‌های مسلح در سوریه مقادیر زیادی ماده «هگزامین» که از آن برای تولید تسلیحات شیمیایی استفاده می‌شود در اختیار داشته‌اند.کشورهای غربی بدون انجام تحقیقات مدعی شدند که دولت سوریه عامل انجام این حمله ادعایی بوده است.آمریکا، انگلیس و فرانسه بامداد شنبه (25 فروردین‌ماه/ 14 آوریل) اهدافی در سوریه را به همین بهانه هدف حمله قرار دادند. این حمله قبل از انجام تحقیقات توسط کارشناسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی انجام شد. سوریه و روسیه ادعاهای مطرح شده درباره استفاده دمشق از تسلیحات شیمیایی در دوما را رد کرده‌اند.ادعاها علیه دمشق در حالی مطرح می‌شوند که دولت سوریه در سال 2013 با همکاری روسیه و تحت نظارت کشورها و سازمان‌های بین‌المللی از جمله آمریکا و سازمان ملل، تمام سلاح‌های شیمیایی خود را نابود کرد.

 

چک با نقد هسته ای به آمریکا پشت کرد

پارلمان جمهوری چک دیروز طرح حزب کمونیست این کشور برای لغو ممنوعیت صادرات تجهیزات نیروگاهی هسته‌ای به نیروگاه بوشهر ایران را تصوب کرد. 18 سال است که صادرات تجهیزات نیروگاه هسته‌ای به ایران در جمهوری چک ممنوع بوده و حزب کمونیست این کشور از سال 2009 در تلاش است تا این ممنوعیت را لغو کند.ارائه یک طرح دقیق از سوی شرکت ZVVZ میلسکو به پارلمان این کشور درباره مشکلات همکاری با ایران باعث شد، تا پارلمان این کشور اقدام به لغو ممنوعیت صادرات تجهیزات به ایران بکند، این شرکت اهل جمهوری چک در مناقصه قرارداد فروش تجهیزات تهویه هوا به نیروگاه بوشهر ایران برنده شده است.دولت چک زمانی که این طرح در کابینه این کشور مطرح شد موضع ممتنع را اتخاذ کرد. این در حالی بود که لغو ممنوعیت صادرات تجهیزات نیروگاه هسته‌ای به ایران می‌تواند روابط این کشور را با دیگر متحدان خود نظیر آمریکا دچار بحران کند.

 

نجف آبادی،پشت پرده کم خونی اقتصاد کشور را برملا کرد

امام جمعه اراک گفت: نباید بگذاریم با واردات لوازم‌ آرایشی، مشروبات الکلی و مسافرت‌های بی‌جا، سرمایه کشور هدر برود، سرمایه باید تبدیل به خون شود، چراکه اقتصاد کشور ما به تزریق خون احتیاج دارد.امام‌ جمعه اراک با اشاره به نوسانات نرخ ارز در دو ماه اخیر بیان داشت: شرایط به وجود آمده در خصوص نرخ ارز همه را متأثر کرد و نیاز بود، برنامه‌ریزی که در اواخر فروردین صورت گرفت در دو ماه قبل صورت می‌گرفت، چراکه تقاضای غلط و بی‌جا از بورس و فرار سرمایه از کشور ظلم بزرگی است.دری نجف‌آبادی افزود: ارز ناموس و خون پیکر ماست و نباید بی‌جهت از کشور خارج شود، ما در سال گذشته 110 میلیارد دلار صادرات در کشور داشتیم.وی، مدیریت و تدبیر حاکمانه در کشور را ضروری دانست و گفت: نباید بگذاریم با واردات لوازم‌ آرایشی، مشروبات الکلی و مسافرت‌های بی‌جا، سرمایه کشور هدر برود، سرمایه باید تبدیل به خون شود، چراکه اقتصاد کشور ما به تزریق خون احتیاج دارد و نباید بگذاریم آبروی کشور به لحاظ تدابیر غیرحکیمانه از بین برود.

 

پورتمن هم به جنبش بایکوت اسرائیل پیوست

ناتالی پورتمن برای این که مخالفت خود را علیه رژیم صهیونیستی نشان دهد، قصد ندارد یک جایزه افتخاری اسراییلی را بپذیرد. ناتالی پورتمن بازیگر سرشناس هالیوود اعلام کرده یک جایزه افتخاری را از رژیم صهیونیستی نمی‌پذیرد و راهی این سرزمین نمی‌شود.بنیاد جایزه ژنسیس با صدور بیانیه‌ای از پورتمن به عنوان بازیگری مطرح و یک فعال اجتماعی یاد کرده و ابراز علاقه کرده بود که میزبان وی باشد اما پس از اعلام نظر پورتمن آنها ابراز تاسف کردند که پورتمن به دلایل سیاسی حاضر به سفر به بیت‌المقدس نیست. آنها نگرانی خود را از این که تصمیم پورتمن منجر به تداوم چنین نظری شود و تلاش آنها را که سعی دارند از مسایل سیاسی برکنار بمانند خنثی کند، ابراز کردند.این در حالی است که در ماه دسامبر نیز خواننده جوان «لرد» کنسرت خود را لغو کرد و اعلام کرد به تل آویو نمی‌رود تا از جنبش بایکوت اسراییل حمایت کرده باشد.پورتمن متولد بیت‌المقدس است و تاکنون بارها به صورت علنی مخالفت خود را از بنیامین نتانیاهو ابراز کرده است. وی در گفتگویی در سال ۲۰۱۵ اعلام کرده بود کاملا با نتانیاهو مخالف است و بسیار از انتخاب مجدد وی ناراحت شده است.جنبش بایکوت هنری اسراییل مدتی است مطرح شده و بر مبنای آن بسیاری از هنرمندان برای حمایت از مردم فلسطین و اعتراض به رفتار رژیم صهیونیستی از سفر به این سرزمین و حضور در برنامه‌های فرهنگی و هنری خودداری می‌کنند.یکی از جوایز ارایه شده در بسته جوایز نامزدهای اسکار ۲۰۱۷ سفر به سرزمین‌های اشغالی توسط اسراییل بود که جنبش بایکوت اسراییل از نامزدها خواست این هدیه را نپذیرند و هیچ یک از نامزدهای اسکار ۲۰۱۷ راهی این سفر نشدند.

 

طبل خروج ترامپ به بولتون رسید

«جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا اعلام کرده است که به احتمال زیاد دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور از توافق هسته‌ای با ایران خارج می شود.بر اساس اعلام این نشریه، مشاور امنیت ملی آمریکا هفته گذشته به سران فرانسه و آلمان اعلام کرده است که انتظار نداشته باشند با سفر به واشنگتن بتوانند ترامپ را از لغو توافق هسته ای با ایران منصرف کنند.«جان بولتون» در این باره گفته است: احتمال بسیار زیاد رئیس‌ جمهوری از توافق ایران خارج می شود ... اگر به من بود،‌ ۳ ماه قبل از آن خارج می‌شدم.این در حالیست که آژانس بین المللی انرژی اتمی تا کنون قریب به ده بار در گزارش های جداگانه خود پایبندی ایران به توافق هسته ای ۱۴ جولای سال ۲۰۱۵ (۲۳ تیرماه ۱۳۹۴) موسوم به «برجام» را مورد تأئید قرار داده است.

 

دومینوی بازگشت به شهدا و اسرا ختم شد

فلسطینی‌های ساکن نوار غزه امروز را «جمعه شهدا و اسرا» نامیدند و برای چهارمین هفته متوالی در مرز این منطقه با فلسطین اشغالی تجمع کردند تا بر «حق بازگشت» آوارگان و ضرورت لغو محاصره 11 ساله غزه تأکید کنند. از ساعت‌های اولیه صبح امروز صدها فلسطینی به دعوت «کمیته ملی راهپیمایی بازگشت و شکستن محاصره (غزه)» برای برگزاری راهپیمایی بازگشت، خود را به  مرز  نوار غزه با فلسطین اشغالی رساندند.عنوان تظاهرات امروز «جمعه شهدا و اسرا» است؛ کمیته یاد شده بر مسالمت‌آمیز بودن این تظاهرات تأکید کرد و از خانواده‌های شهدا و اسرا دعوت کرد با در دست داشتن عکس شهیدان و اسیران خود در این راهپیمایی شرکت کنند.فلسطینی‌ها در این راهپیمایی مردمی تلاش دارند بر قطعنامه 194 شورای امنیت سازمان ملل تأکید کنند، قطعنامه‌ای که در بند 11 آن بر حق بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمینشان اشاره می‌شود، از دیگر خواسته‌های آنها لغو محاصره 11 ساله غزه است. طی تظاهرات سه جمعه گذشته در مرز غزه 33 فلسطینی شهید و بیش از چهار هزار نفر دیگر زخمی شدند.

 

اسد،پاریس را در دمشق غافلگیر کرد

منبعی در ریاست جمهوری سوریه اعلام کرد که رئیس جمهوری این کشور نشان «لژیون دونور» فرانسه را پس داده است.این منبع اعلام کرد که بشار اسد در واکنش به مشارکت فرانسه در حمله هوایی علیه کشورش، این نشان را پس داده است.منبع مذکور گفته است: «دور از شأن رئیس جمهور بشار اسد است که نشان رژیمی را استفاده کند که برده ایالات متحده آمریکا است»وزارت خارجه سوریه نیز این خبر را تأیید و اعلام کرده است رئیس جمهوری سوریه این نشان را که «ژاک شیراک»، رئیس جمهوری اسبق فرانسه به او هدیه داده بود، پس داده است.

 

خورشید الضمیر بر ارتش سوری،تابید

نیروهای ارتش سوریه وارد شهرک «الضمیر» در استان ریف دمشق شدند. این اقدام پس از پایان عملیات خروج تروریست های «جبیش الاسلام» از این شهرک به سوی شهر «جرابلس» استان ادلب صورت گرفت.این اقدام نیروهای امنیتی سوریه پس از توافق سرکردگان گروهک جیش الاسلام با دولت مرکزی صورت می گیرد که براساس آن، یکهزار و 826 تن از جمله 600 تروریست توسط 30 دستگاه اتوبوس از ریف دمشق راهی شهر جرابلس شدند.خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) پیش از این اعلام کرده بود که پس از خروج تروریست ها از شهرک الضمیر، ارتش برای پاکسازی و مین زدایی این منطقه وارد آن خواهد شد.سانا همچنین گزارش داد: پرچم سوریه در شهرک الضمیر بر فراز مناطق آن به اهتزاز درآمد.از سوی دیگر، ارتش سوریه در ادامه پیشروی خود، مراکز استقرار داعش در اردوگاه «یرموک» (8 کیلومتری پایتخت سوریه) و «حجر الاسود» را در جنوب دمشق بمباران کردند.شهرک «الضمیر» واقع در استان ریف دمشق و در 44 کیلومتری شمال شرق پایتخت سوریه قرار دارد.

 

طلاطم خانه سبز به سیف رسید

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس از ارسال نامه نمایندگان به روحانی درباره لزوم تغییر رئیس بانک مرکزی خبر داد. وی با بیان اینکه عزل رئیس بانک مرکزی محور این نامه است، افزود: در چند سال گذشته سیف سکاندار بانک مرکزی است و وضعیت بی‌ثباتی را در اداره بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری شاهد هستیم.نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس ادامه داد: طی این مدت 23 مؤسسه مالی و اعتباری دچار بحران شده‌اند اگرچه رئیس بانک مرکزی عنوان می‌کند که این مؤسسات مجوز فعالیت نداشتند، ولی باید گفت که مؤسسات مجوزدار نیز دچار بحران شدند.عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با بیان اینکه نمایندگان امضاکننده این نامه معتقد هستند برای اصلاح برخی از امور و بازگرداندن اعتماد مردم به سیستم بانکی بهتر است رئیس بانک مرکزی تغییر کند، اظهار داشت: طی نامه‌ای از رئیس جمهور خواستیم نیروی دیگری را جایگزین ولی‌الله سیف رئیس بانک مرکزی کند.

 

اکو،فرش قرمز سوآپ را برای ایران پهن کرد

نوذر شفیعی کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به دبیرکلی ایران بر سازمان اکو تا سال 2020 و فراهم شدن زمینه تعامل بیشتر با کشورهای عضو این سازمان، اظهار کرد: اگر یک همگرایی بخواهد به طور کلی موفق شود شاخص‌های مختلفی از جمله تشابه ساختارهای سیاسی کشورها، هم تکمیلی اقتصادی، همگنی فرهنگی و اجتماعی را نیاز دارد چرا که این موارد نقش مهمی در پیشبرد اهداف همکاری جویانه کشورهای همگرا دارد و این موضوع در مورد اکو نیز صادق است.کارشناس مسائل بین الملل بیان کرد: کشورهایی که دارای هم تکمیلی اقتصادی نیستند و اقتصادهایشان به گونه ای نیست که نیاز یکدیگر را رفع کنند تمایل بیشتری به خارج از مجموعه پیدا می‌کنند که متاسفانه در اکو نیز چنین روندی دیده می‌شود.وی با بیان اینکه شاید اشتراک دینی کشورهای عضو اکو تا حدودی زمینه همگنی فرهنگی را بین اعضای این سازمان فراهم کند، تصریح کرد: در حوزه فرهنگی نیز بین کشورها چندان تناسبی وجود ندارد بنابراین سازمان اکو و دبیر خانه آن نقش مهمی در همکاری و همگرایی کشورها می‌توانند داشته باشد.

 

وزیر اقتصاد در یک قدمی خانه سبز،قرار گرفت

ماینده مردم ارومیه در مجلس گفت: دولت تعرفه‌های خروج زمینی از کشور را کاهش ندهد، در مرحله اول سؤال از وزیر اقتصاد مطرح و در نهایت وی استیضاح می‌شود.سید هادی بهادری با اشاره به اقدام اخیر دولت مبنی بر افزایش تعرفه‌های خروج از کشور و تبعات این افزایش خروج برای آذربایجان غربی اظهار داشت: دولت مدتی قبل در حالی اقدام به افزایش تعرفه خروج از کشور کرد که در زمان تصویب آن به جزئیات آن اشاره نکرده بود و در این مصوبه، تعرفه‌های خروج از مسیر‌های زمینی و هوایی به یک میزان محاسبه شده است.وی افزود: با توجه به اینکه آذربایجان غربی دارای ۵ پایانه زمینی خروج از کشور است، این افزایش یک باره تعرفه‌های خروج زمینی، مشکلات فراوانی را در بخش اشتغال و امرار معاش مردم این شهر‌ها ایجاد کرده است.بهادری تأکید کرد: در صورتی که در طول ۱۰ روز وزیر اقتصاد نسبت به خواسته نمایندگان تذکر دهنده اقدامی صورت ندهد، مراحل بعدی را همچون سؤال از وزیر اقتصاد و در صورت عدم پاسخگویی استیضاح وی را در پیش خواهیم گرفت.

 

دو کره،گام دوم آشتی را برداشتند

در آستانه دیدار سران دو کره خط ارتباطی ویژه بین این دو کشور برقرار شد.پس از راه اندازی این خط تلفن مستقیم مکالمه آزمایشی بین اپراتورهای دو طرف به مدت چهار دقیقه و 19 ثانیه انجام شد . قرار است یک هفته دیگر " مون جائه این " رئیس جمهور کره جنوبی و  " کیم جونگ اون " رئیس کره شمالی در منطقه غیرنظامی مرزی که شبه جزیره کره را تقسیم می کند، دیدار کنند. این سومین نشست سران دو کره از پایان جنگ دو کره در سال1953خواهد بود.

 

کلنگ بازسازی تهران-بغداد به زمین خورد

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران و وزیر صنایع و معادن کشور عراق یادداشت تفاهم همکاری صنعتی امضا کردند. امیر سرتیپ حاتمی در این نشست خبری با ابراز خرسندی از امضای این یادداشت تفاهم همکاری صنعتی با بیان اینکه امنیت منطقه بهم پیوسته است، اظهار داشت: فقط با نسخه‌های داخل منطقه می‌توان امنیت منطقه را حفظ و تقویت کرد.وزیر صنایع و معادن کشور عراق نیز با اشاره به امضای یادداشت تفاهم همکاری با وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: این یادداشت تفاهم، نشان‌دهنده تمایل و جدیت دو کشور برای گسترش مناسبات همکاری به ویژه در زمینه‌های صنعتی است.محمد شیاع السودانی با اشاره به اینکه سفر وزیر دفاع ایران در راستای گسترش همکاری‌ها و تفاهم‌های دو جانبه صورت گرفت، افزود: مصلحت دو کشور دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق در گسترش این مناسبات فی مابین است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha