سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
حجت الاسلام والمسلمین احمد شیخ بهایی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین شیخ بهایی به مناسبت روز ملی جمعیت در رابطه با اهمیت جمعیت و فرزند آوری گفت: امروزه کشورهای استکباری به سرعت در حال افزایش جمعیت هستند، ولی متاسفانه تشیع در ایران دچار کاهش جمعیت شده است.

حجت الاسلام والمسلمین احمد شیخ بهایی، استاد حوزه علمیه کرمان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کرمان، به مناسبت روز ملی «جمعیت»، در رابطه با اهمیت جمعیت در قرآن گفت: بحث جمعیت در حقیقت به اهمیت خانواده و تکثیر نسل باز میگردد. قرآن کریم به خانواده اهمیت بسیاری داده است، تقریبا همه شخصیتهایی که در قرآن مطرح شدهاند با خانواده ذکر شدهاند، حضرت آدم با همسرش، حضرت ابراهیم با همسرانش، حضرت یعقوب با فرزندانش و پیامبر اکرم (ص) هم با همسران و دخترانش ذکر شده است.

استاد حوزه علمیه کرمان افزود: آیه تطهیر هم که در رابطه با اهل بیت (ع) نازل شده است، در حقیقت محوریت را به یک خانواده داده است. در این آیه منظور از اهل البیت یک خانواده است که محورش حضرت زهرا(س) میباشد که هم دختر است، هم همسر و هم مادر. این نشان از اهمیت خانواده به عنوان کوچکترین سلول اجتماع در قرآن دارد.

وی ادامه داد: این مساله به قدری دارای اهمیت است که خداوند متعال در رابطه با کثرت جمعیت بر انسان منت میگذارد و میفرماید «و اذکروا اذ کنتم قلیلا فکثرکم» یاد کنید زمانی که شما کم بودید و خداوند شما را زیاد کرد یعنی کثرت جمعیت را به عنوان یک نعمت بشمار می‎آورد و در جایی دیگر کاهش جمعیت را یکی از مشکلاتی به شمار میآورد که بخاطر گناهان صورت میگیرد و راه علاج آن را استغفار و توبه برشمرده است. در سوره نوح حضرت نوح میفرماید «فقلت استغفروا ربکم» خداوندا من به آنها گفتم استغفار کنید که اگر استغفار کنید سه مشکل شما حل می شود؛ اول «یرسل السما علیکم مدرارا» کم آبی حل میشود و باران میآید، دوم «ویمددکم باموال» خداوند شما را با ثروت یاری میکند یعنی مشکلات اقتصادیتان حل میشود و در آخر «و بنین» یعنی شما را با فرزندان امداد میکند و مشکل جمعیتتان را حل میکند پس ناتوانی در فرزند آوری خود نوعی مشکل است که طبق این آیه راه علاج آن استغفار است.

استاد حوزه علمیه کرمان ترس از مشکلات اقتصادی و تربیت فرزند را یکی از موانع فرزند آوری در جامعه امروز دانست و تصریح کرد: یکی از مباحثی که امروزه در جامعه در مبحث فرزند آوری بیان میشود، ترس از مشکلات اقتصادی و ترس از تربیت فرزندان است. خداوند در قرآن کریم جزو وعدههایی که داده است تامین روزی فرزند است. حتی خداوند در مرحله قبل از فرزند آوری و نسبت به ازدواج فرموده است «وانکحوا الایامی منکم و الصّالحین من عبادکم و امائکم ان یکونوا فقراء یغنهم اللَّه من فضله واللَّه واسع علیم» برای افراد بی همسر وسیله ازدواج فراهم کنید و اگر فقیر هستند خداوند از فضلش آنها را بینیاز خواهد کرد. این یک وعده است در خصوص ازدواج.

حجت الاسلام والمسلمین شیخ بهایی اضافه رد: خداوند در مورد فرزند هم فرموده «و لا تقتلوا اولادكم»  فرزندانتان را نشکید، «من املاق» از ترس گرسنگی، یک وقت گرسنگی موجود است و خداوند میفرماید نکشید و گاهی موجود نیست و تنها ترس از آن است که باز هم میفرماید نکشید. بعد علتش را میفرماید « نحن نرزقهم وایاهم» ما شما و آنها را روزی میدهیم. در بحث تربیت اولاد نیز خداوند وعده داده است «و أمر أهلك بالصلاه واصطبر عليها لا نسألك رزقا نحن نرزقك» اهل و خانوادهات را فرمان به نماز بده و در این مسیر تربیت نمازی آنها صابر باش و بر آن صبر کن و به دنبال روزی نباش ما روزی آنها را میدهیم. لذا هم در بحث تربیت و هم در بحث رزق و روزی ما باید وظیفهمان را انجام دهیم و روزی اصلی با خداند است چه روزی مادی باشد و چه معنوی.

وی در رابطه با راه های تامین روزی، گفت: روزی از دو راه تامین میشود یکی از راه من حیث یحتسب، از جایی که انسان حساب میکند و دنبال کار و تلاش میرود و طبق محاسباتش رزق و روزیاش را به دست میآورد. یکی دیگر از راه من حیث لا یحتسباست. وعدهای خداوند به انسانهای متقی داده است «و من یتق الله یجعل له مخرجا یرزقهم من حیث لا یحتسب» که به افراد با تقوا روزی از جایی که حساب نمیکردند میرسد، یعنی خارج از  محاسباتشان روزیشان تامین میشود و این وعده الهی است و یکی از  مهمترین نکاتی که نشان دهنده رسوخ ایمان در وجود انسان است اعتماد به وعده الهی است و لذا فرمودند اگر کسی از ترس فقر ازدواج نکند به خداوند سو ظن دارد. البته این به معنای عدم تلاش نیست و ما باید تلاش کنیم؛ منتهی بایتسی تلاش و زحمت را به عنوان انجام وظیفه در نظر گرفت و مطمئن باشیم که خداوند هم وعدهای که داده است را عمل میکند.

حجت الاسلام والمسلمین شیخ بهایی افزود: از جمله دعاهایی هم که در شبهای ماه رمضان خوانده میشود، دعای افتتاح است که در فراضی از آن آمده «الهم نشکو علیک فقد نبینا و غیبت ولینا و کثرت عدونا و قلت عددنا» خدایا ما به تو شکایت میکنیم از اینکه پیامبرمان را از دست دادهایم، امام ما در بین ما نیست، دشمن ما جمعیت زیادی دارد و خود ما جمعیتمان کم است. در این فراض ما از کمبود جمعیت نزد خداوند شکایت میکنیم و الان ما در یکچنین شرایط بحرانی قرار داریم.

وی ادامه داد: امروزه کشورهای استکباری به سرعت در حال افزایش جمعیت هستند، ولی  متاسفانه تشیع در ایران دچار کاهش جمعیت شده است و فرصت زیادی برای جبران نیست. تقریبا پنج سال از سال ۹۰ که مقام معظم رهبری کاهش جمعیت را تذکر دادهاند، گذشته است که متاسفانه با بالا رفتن سن ازدواج، بالا رفتن آمار طلاق، کاهش میل به زادواج و مسایلی از این قبیل مانع جبران شدهاند، و لذا هرکس که میتواند و در سن باروری است، باید این جهاد را به خود تحمیل کنند و با فرزند آوردن جلوی خطر را بگیرد، خصوصا که ما بر آرمان اسلام تاکید داریم و بایستی بر تولید نیروی جوان در جامعه برای رشد و تقویت اسلام همت کنیم.

استاد حوزه علمیه کرمان در رابطه با اینکه برخی افراد فرزند آوری را موجب مشکلات و سختی در زندگی امروز میدانند، اظهار کرد: البته ممکن است فرزند و فرزندآوری مشکلاتی را هم پیش بیاورد، منتها باید در نظر داشته باشیم که زندگی بدون مشکل نیست. «لقد خلقنا الانسان فی کبد» ما انسان را در سختی آفریدیم. اصلا تصور زندگی بیمشکل در دنیا یک تصور غلط است. حتی  پیامبر اکرم(ص) که جهات معنویاش تکمیل بوده است نیز در جهات مادی سختی میکشیدند. اینکه گمان کنیم زندگی دنیا بدون مشکل میشود و بخواهیم از زیر بار فرزند آوری فرار کنیم، تفکر غلطی است.

وی، فرزند آوری را نوعی جهاد برشمرد و تصریح کرد: امروز فرزند آوری یک جهاد است، زیرا تامین نیرو برای سپاه اسلام در صحنههای مختلف علمی فرهنگی و نظامی است. تنها مشکل امام حسین(ع) در کربلا کمبود نیرو بود. اگر نیروی حضرت چند هزار نفر بودند کار به اینجا نمیکشید. جمهوری اسلامی هم قوامش به نیروهای فعال و جوانش است، اگر انقلاب  کردیم، اگر در جنگ پیروز شدیم و اگر رشد علمی داریم بخاطر وجود نیروی جوان است.

استاد حوزه علمیه کرمان به فعالیت دشمن در زمینه کاهش جمعیت اشاره کرد و افزود: این مساله از شرایط عادی بیرون است. دشمن به شدت در حال تهدید است و در صحنههای نظامی، اقتصادی و فرهنگی کار میکند و هرچه که میتواند برای کاهش جمعیت کشور ما انجام میدهد. آمار طلاق، آسیبهای اجتماعی و مسائل جنسی شاهد بر این موضوع هستند. امروزه غالب تبلیغات دشمن بر جلوگیری از ازدواج و تکثیر نسل است و در اکثر تبلیغات دشمن فرزندآوری و ازدواج به نوعی محدودیت به شمار میرود. حال آن که محدودیت همیشه بد نیست. عقل هم  محدودیت میآورد ولو دیوانه آزاد است، اما همه طالب محدودیت عقل هستند.

حجت الاسلام والمسلمین شیخ بهایی در پایان افزود: وقتی خداوند دستور می دهد «و أعدوا لهم ما استطعتم من قوة» تمام توامنناتان را آماده کنید بر علیه دشمن، جمعیت هم باید آماده باشد. مضافا که ما در این شرایط فرمان ولی فقیه را هم داریم. مقام معظم رهبری در اینباره بارها فرمودند و تاکیدات زیادی در صحبتهای متعدد داشتند که این وظیفه همه ما را سنگین میکند و بایستی در این جهاد با اعتماد به وعده الهی و با تمام توان شرکت کنیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha