جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
تصاویر/ یازدهمین روز بخش حوزوی بیست و ششمین نمایشگاه قرآن کریم(۳۴)

در بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن نشست علمی«شبهات روز با نگاه تفسیری» از سوی جامعه الزهرا(س) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن نشست علمی «شبهات روز با نگاه تفسیری» از سوی جامعه الزهرا(س) در بخش حوزوی این نمایشگاه برگزار شد.

دکتر آخوند در این نشست طی سخنانی به مفهوم شبهه و شناخت آن پرداخت و اظهار داشت: با توجه به فرمایش حضرت علی(ع) که شک سبب فساد دین می شود، شبهه نیز موجب فساد شده و باید آن ها را تشخیص دهیم و در پاسخگویی به آن ها برآییم.

وی سایت های متعدد، فضای مجازی و کتاب های متعدد را از وسایل ایجاد شبهه برشمرد و افزود: با همین وسایل ایجاد شبهه باید پاسخ شبهات را داد.

این محقق و پژوهشگر تصریح کرد: شبهه درلغت به معنای این است که دو چیز با هم همانند باشند ولی شبهه در اصطلاح بیان مطلب یا پرسش به گونه ای است که بین حق و باطل اختلاف پیش آید.

وی با بیان اینکه طبق روایات عالم کسی است که شبهات او را در بر نگیرد و بتواند پاسخ آن هارا بدهد، گفت: لازم است شبهات روز را رصد کنیم و پاسخ آن ها را بدهیم.

آخوند با اشاره به اینکه نگاه رهبری به مسائل شبه شناسی دقیق است، عنوان کرد: جریان هایی است که القای شبهه می کنند که یکی از این جریان ها، جریان ملی گرا که به سمت ایجاد شبهه هستند و می خواهند ذهنیت مردم را به سمت و سوی دیگری ببرند و سؤال هایی چون چرا باید قران و نماز را به عربی خواند را مطرح می کنند.

وی گروه ضد دین که به انکار خدا می پردازند، و گروه ضد مذهب که ویژگی بارز آن ها مخالفت با توسل و شفاعت است و کاملا با اصول اعتقادی شیعه مخالفت می کنند را از دیگر گروه های شبهه افکن دانست.

این استاد دانشگاه گفت: سایت های متعدد شیعی و مراجع در زمینه پاسخگویی بسیار خوب عمل می کنند اما همچنان وهابیت به شبهه افکنی خود می پردازد و در صدد آسیب رساندن اصول اعتقادی شیعه هستند.

 وی تصریح کرد: گروه دیگر شبهه افکن گروهی هستند که درون شیعی اند و با توجه به نگاه روشنفکرانه و تبعیت از غرب شبهاتی را وارد می کنند.

آخوند به گروه مستشرقان اشاره کرد و گفت: این گروه در چند دهه اخیر بیکار ننشسته اند و حتی دایرة المعارف قرآنی برای ما می نویسند و یکسری مباحث و شبهات را در این مقالات گنجاندند که نیاز است آن ها را بررسی کنیم و پاسخ دهیم.

پاسخ به شبهه تخصص می خواهد

وی با بیان اینکه اگر شبهات را پاسخ ندهیم در اذهان مردم می ماند، توضیح داد: پاسخ به شبهه تخصص می خواهد و کسی که می خواهد پاسخ دهد باید از نظر روش و محتوا دستش پر باشد، مخاطب و روش های پاسخگویی را بشناسد.

این پژوهشگر حوزوی عنوان کرد: برای اینکه بتوانیم با فرد شبهه کننده ارتباط بر قرار کنیم اولین روش این است که مبانی شبهه کننده را بشناسیم و به این واسطه نقاط مشترک بین خود و شبهه کننده را پیدا کنیم.

وی روش تبیین واژه ها و روش طرح سؤال را از برخی روش های پاسخگویی به شبهه برشمرد و گفت: باید بتوانیم با این روش ها کاری کنیم که عظمت شبهه نزد خود شبهه کننده شکسته شود و به جای موضع دفاعی موضع تهاجمی بگیریم.

آخوند روش دیگر پاسخگویی به شبهه را روش نقضی دانست و افزود: باید در این روش در اعتقادات خود شبهه کننده بگردیم و نمونه نقضی در اعتقادات آن پیدا کنیم؛ در پاسخ نقضی پایه شبهات فرو می ریزد.

وی ادامه داد: مهمترین نوع شیوه پاسخ دهی به پرسش ها پاسخ حلی است و در واقع جواب شبهات باید استدلالی باشد و اگر قبل از آن بتوانیم پاسخ نقضی بیاوریم و شبهه را ضعیف کنیم استدلال نتیجه بخش تر خواهد بود.

این محقق و پژوهشگر تضاد در عقاید را روش دیگر پاسخ گویی به شبهه نام برد و گفت: دو سلاح برای شناخت شبهات نیاز است که عبارت اند از محتوا و روش های پاسخگویی.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha