جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
تصاویر/ دیدار رئیس سازمان صدا و سیما با مراجع و علما

حوزه/ دکتر علی دارابی معاون سازمان صدا و سیما بخش سوم از روایت غیررسمی خود از سفر به شهر مقدس قم و دیدار مسئولان رسانه ملی با مراجع و علما را منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، دکتر دارابی در سومین بخش از روایت غیر رسمی خود از سفر مسئولان صداوسیما به قم نوشت:‌

 دیدار با آیت الله محمد یزدی (رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم):‌ این ملاقات در دفتر  جامعه مدرسین حوزه علمیه قم صورت گرفت . تشکلی که در سال ۱۳۳۷ هـ . ش تاسیس شد. ایشان که سابقه نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و یک دهه ریاست قوه قضائیه و نیز عضویت در فقهای شورای نگهبان را دارد روی ۲ نکته تاکید کرد.

در اسلام احکام مسلم و قطعی داریم که در متن قرآن و دین است. این احکام در طول زمان غیر قابل تغییر و غیر قابل تطبیق است. مثل ضروری بودن  حجاب و یا حرام بودن شراب خواری یا لزوم اجرای  قصاص و حدود الهی. این ها محدوده و قلمرو ممنوعیت ها است و کسی حق تصرف و دخالت ندارد.

دسته دوم : احکامی هستند غیر قطعی که متناسب با زمان و مکان قابل تغیر و قابل تطبیق است که با رعایت موازین شرعی می توان این کار را انجام داد این ها محدوده مجوز و داشتن اجازه است.

صداوسیما باید در بخش اول (احکام مهم و قطعی) تردیدی بخود راه ندهد و مبلغ و مروج آن باشد .

آیت الله مصباح یزدی:

این دیدار در موسسه پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار شد. موسسه در سال ۱۳۷۴ هـ . ش تاسیس شده است. ایشان گفت سه نگرش نسبت به رسانه ها وجود دارد؛

1 نگرشی که می گوید رسانه ها صرفاً تبلیغاتی و در اختیار دولت ها هستد که این نگرش دیکتاتوری و مارکسیستی است که با دموکراسی هم سازگاری ندارد.

2 نگرش دوم رسانه ها هر آنچه را که مردم می خواهند چون هدف جلب رضایت مردم است باید آن را تولید و پخش کند و این نگاه هم نادرست و ناقص است.

3 نگرش سوم نگاهی که رسانه ها را ابزاری صرفاًایدئولوژیک می دانند که باید فقط سخنرانی ، سینه زنی ... را پخش کند که این هم نادرست است.

آیت الله مصباح یزدی گفت: نگرش چهارمی وجود دارد که این مورد تاکید دین است و بر این اعتقاد است که رسانه دارای محتوی ارزنده و قالب های جذاب باشد. رسانه را نباید نمی توان با نگاه صرف دولتی نگریست همانگونه که نگاه صرف رضایت مردم ناقص است و همانطور که رسانه را تماماً در اختیار ایدئولوژی قرار داد.

حضرت آیت الله بهجت می فرمودند: "یک وجه قرآن زیبایی آن است" و این می تواند سرلوحه تولیدات صدا وسیما قرار گیرد.

پس نگرشی به رسانه درست است که خبرگان و صاحبنظران رسانه ای و دینی با توجه به جاذبه های ظاهری و محتوای ارزنده آن را به مردم عرضه کنند. و صداوسیما باید این مساله را مورد توجه قرار دهد.

بدینسان یک روز کاری که از ساعات اولیه صبح با زیارت حضرت معصومه (س) آغاز شد ساعت ۲۲ خاتمه یافت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha