جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
فقه مضاف

حوزه/ عضو هیئت علمی دانشگاه معارف اسلامی، توجه بیشتر و بهتر به فقه مضاف را لازمه پاسخ به نیازهای جدید جامعه اسلامی دانست.

حجت الاسلام و المسلمین سید ضیاءالدین میرمحمدی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به حجم بالای نیازهای نوین جامعه اسلامی و لزوم ورود هر چه بیشتر و گسترده تر حوزویان به این مسایل ابراز داشت: گاهی اوقات نقدهایی بر حوزه وارد می شود از این قبیل که در نگاه و قرائت رسمی ، حوزه علمیه بیشتر متمرکز بر فقه و اصول است و حال آن که نسبت به رشته های دیگر نیز در سال های اخیر به طور کم و بیش توجه وجود داشته اما شاید به میزان تحولات دنیای کنونی این میزان اهتمام در برخی قسمت ها کم بوده است.

وی افزود: البته لازم است که با رفع برخی موانع و مشکلات زمینه و بستری فراهم شود تا شاهد رونق رشته های مورد نیاز جامعه و نظام اسلامی در حوزه باشیم و این که از این رشته ها و عرصه های نوین حمایت لازم صورت گیرد به خصوص در بحث تولید علوم انسانی بومی و اسلامی که یکی از دغدغه های جدی رهبر معظم انقلاب را تشکیل می دهد.

این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین بیان داشت: به اعتقاد بنده یکی از نیازهای اساسی در شرایط کنونی این است که حوزه و روحانیت، به فقه مضاف توجه بیش از پیشی نشان دهد تا به این وسیله بتوان به تامین برخی نیازهای روز و پاسخ به سوالات و دغدغه های نوین پرداخت.

وی ادامه داد: البته باید توجه داشت که مبانی و قواعد فقه مضاف، اساساً چیزی جز فقه اصیل جواهری نیست، به این جهت که یک فقیه با نگاه به نیازهای روز، شناسایی موضوعات و مسایل جدید، تجمیع مسایل پراکنده در ابواب مختلف بر مبنای تفقه به این مساله ورود پیدا می کند و از این منظر به پاسخگویی به سوالات و نیازهای امروز و حتی فردای جامعه اهتمام می ورزد.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha