جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
مستند موصل

حوزه/ آنچه ما خواستیم در این مستند بگوییم آگاهی دادن به مردم بابت آنچه که جریان های تکفیری در مورد آرمان های خودشان می گویند و افرادی را با شعارهایی که می خواهند اسلام حقیقی را پیاده کنند فریب می دهند در حالی که اسلام حقیقی آن چیزی نیست که جریان های تکفیری ترویج می دهند. آنها اسلام وارونه ای آورده اند که بین مسلمانان اختلاف بیندازند تا به اهداف شوم خود برسند.

حسن جمالی طلبه و دانش آموخته کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی دانشگاه صداوسیما سه سال است که در زمینه نقد وهابیت و جریان های تکفیری کار رسانه ای انجام می دهد . هم اکنون مسئول گروه تبلیغ رسانه ای فارِس است که خبرگزاری «حوزه»، درباه تهیه مستند «تلبیس» با این طلبه فیلمساز جوان گفت و گو کرده است.

مستند موصل از کجا شروع شد؟

در بحبوحه آزادسازی شهر موصل ایده ای از طرف سیدمحمدهادی صدری از طلاب موفق و از اعضای کارگروه فرق و رسانه اداره کل تبلیغ نوین دفتر تبلیغات اسلامی مطرح شد که بعد از گفت وگو و برگزاری جلساتی با کارشناسان محتوایی به همراه  مرتضی راوش کارگردان این کار به طرح کاملی دست یافتیم و سپس طرح را به میز وهابیت قطب تعمیق باورهای دینی دفتر تبلیغات ارائه کردیم . پس از تصویب طرح با مشورت اعضای شورای سیاستگذاری میز وهابیت از جمله رئیس میز وهابیت حجت الاسلام و المسلمین علیزاده موسوی و همچنین حجج الاسلام و المسلمین توحیدی و پورامینی فیلم نامه مستند تکمیل شد.

پروژه ضبط و تصویربرداری چه زمانی  و چگونه آغاز شد؟

به سختی توانستیم به موصل برویم . هماهنگی ها و گرفتن مجوزهای لازم به کندی پیش رفت و خیلی مشکل بود.آن موقع نیروهای ایرانی و حشد الشعبی اجازه ورود به موصل را نداشتند و شهر در کنترل ارتش عراق و آمریکایی ها بود . بار اول که به شهر موصل رفتیم سفر ناتمام ماند و به دلیل مسائل امنیتی ما را از شهر موصل خارج کردند . برای بار دوم هم بعد از کلی رایزنی در بهمن سال گذشته رفتیم .

ظاهراً سختی های زیادی برای تولید این مستند کشیده اید ؟ چه چیزی باعث شد با توجه به مشکلات، این پروژه را به پایان برسانید؟

انصافاً سخت بود . هم از لحاظ محتوای تولیدی این مستند و هم از لحاظ ساخت آن . در این مستند به دنبال مسائل اجتماعی و دراماتیک نبودیم چون رسالت ما چیز دیگری بود و آن هم بیان مسائل اعتقادی و بنیادی . وقتی کار علمی می شود برای جذب مخاطب کار سخت می شود . از طرفی شرایط سخت کشور عراق و مسائل امنیتی دست ما را بسته بود . در موصلی که روزی که ما به آنجا رفتیم شب قبل چند نفر را سر بریده بودند و هنوز داعش در زیر پوست شهر در حال فعالیت بود . به هیچ کس نمی شد اعتماد کرد خصوصاً این که ما ایرانی بودیم و هم از طرف آمریکایی ها مورد تهدید و هم داعشی هایی که معلوم نبود کجا هستند . تیم حفاظتی که همراه ما بودند به شدت سفارش می کردند که کسی متوجه ایرانی بودن ما نشود. بعد در این شرایط سخت مصاحبه کردن با مردم هم دشوار بود . مردمی که سه سال زیر دست داعشی ها بودند و هنوز هم باور نداشتند که داعش نیست . هر آن امکان داشت داعش برگردد و شهر را دوباره تصرف کند . خلاصه کلام کار بسیار دشوار و ریسک بالایی داشت و الحمدلله توانستیم پروژه را به سرانجام برسانیم.

حرف اصلی این مستند چیست؟

آنچه ما خواستیم در این مستند بگوییم آگاهی دادن به مردم بابت آنچه که جریان های تکفیری در مورد آرمان های خودشان می گویند و افرادی را با شعارهایی که می خواهند اسلام حقیقی را پیاده کنند فریب می دهند در حالی که اسلام حقیقی آن چیزی نیست که جریان های تکفیری ترویج می دهند. آنها اسلام وارونه ای آورده اند که بین مسلمانان اختلاف بیندازند تا به اهداف شوم خود برسند به  خاطر همین اسم این مستند شد «تلبیس»، یعنی فریب دادن .

مستند چه زمانی رونمایی بشود؟

ان شاءالله در هفته جاری در خبرگزاری حوزه رونمایی خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha