جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حقوق بشر

حوزه/ حقوق بشر از منظر فقه اسلامی باید در حوزه شکل گیرد؛ وقتی این مباحث به شکل علمی تر دنبال شود زمینه های رشد آن نیز فراهم خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام براتی شامگاه یکشنبه در نشست آسیب شناسی وضعیت کشورهای اسلامی در پیشبرد حقوق بشر از دیدگاه اسلام که در دفتر کمیسیون حقوق بشر اسلامی در قم برگزار شد، گفت: مشکل اصلی در بین جوامع اسلامی در باب حقوقی، مساله آموزش است؛ مشکلات در مفاهیم و اجرا وجود داردکه این مباحث از هم مجزا هستند.

وی افزود: متاسفانه به حدی کم کاری صورت گرفته است که بسیاری از اساتید گمان می کنند که بین اسلام و حقوق بشر هیچ نسبتی با هم وجود ندارد و یا تافته جدا بافته هستند؛ برخی گمان می کنند که اصل مساله حقوق بشر را آمریکایی ها درست کردند.

حجت الاسلام براتی اظهارکرد: در این مسایل فرهیختگان ما چندان کار شاخصی نکرده اند و متاسفانه به آنها میدان زیادی هم داده نشده؛ این موضوعات مهم باید موضوع پایان نامه های حوزوی و نشست های اردویی و درسی باشد؛ این مسایل باید در حوزه ما به خوبی ترویج شود.

وی گفت: برخی از اساتید هنوز  بین آیات قرآن کریم و حقوق بشر تناسبی قائل نیستند؛ این در حالی است که پیامبر اسلام پیش از زمان پیامبری یکی از کنش گران جدی و فعال حقوق بشری است؛ ولی متاسفانه پیروان این دین هنوز به این مساله قائل نیستند که حقوق بشر و اسلام با هم تناسب دارند.

استاد  دانشگاه بیان کرد: از اولین اقدامات پیامبر در زمان ورود به مدینه تدوین عهدنامه مدینه بود که به تصدیق خاورشناسان یکی از مهمترین اسناد حقوق بشری است؛ متاسفانه مساله حقوق بشر اسلامی نیز با حضور دولتیان سکولار شکل گرفت که به نوعی واکنشی در مقابل حقوق بشر مصطلح بود ولی این مساله در بین نخبگان و روشنفکران و مردم کشورهای اسلامی رسوخ نکرده است.

وی افزود: وقتی مسلمانانی که از تاریخ سر شار از مبانی حقوق بشری است غافل هستند امروزه بیان می کنند که می خواهیم حقوق بشر را با اسلام آشتی دهیم؛ متاسفانه در زمینه اجرا نیز، شاهد حضور مجریانی هستیم که عموما سکولار هستند؛ مجریان کشورهای اسلامی از عمق جان خود مبانی غربی را پذیرفته اند.

حجت الاسلام براتی اظهارکرد: در زمینه اجرا، مشکلات ما برخاسته از تصورات نادرست از اسلام و تصورات غربی است؛ در این زمینه باید مباحث را به دو بخش نظری و مفاهیمی و همچنین اجرایی مبدل کنیم و در هر قسمت فرایند فعالیت های مسلمانان را بررسی کنیم.

استاد حوزه ودانشگاه بیان کرد: دانشگاهیان دولتی و دینی این مساله را اصلا جدی نگرفته اند و کمیسیون حقوق بشر اسلامی نیز باید با ترویج این مساله در دانشگاه های کشور به رشد این نظریات بپردازند؛ حقوق بشر از منظر فقه اسلامی نیز باید در حوزه شکل گیرد؛ وقتی این مباحث به شکل علمی تر دنبال شود زمینه های رشد آن نیز فراهم خواهد شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha