جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
قرآن

حوزه/ خداوند هیچ كس را جز به اندازه توانایى ‏اش تكلیف نمى‏ كند، هركس آنچه از كارها (ى نیك) انجام دهد به سود خود انجام داده و آنچه از كارها (ى بد) كسب كرده به ضرر خود كسب كرده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، استاد محسن قرائتی در ادامه سلسله مباحث تفسیری خود با موضوع تفسیر قطره ای به بیان آموزه های آیه 286 سوره بقره پرداخته است.

* آيه               

لا يُکَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَها لَها ما کَسَبَتْ وَ عَلَيْها مَا اکْتَسَبَتْ رَبَّنا لا تُؤاخِذْنا إِنْ نَسينا أَوْ أَخْطَأْنا رَبَّنا وَ لا تَحْمِلْ عَلَيْنا إِصْراً کَما حَمَلْتَهُ عَلَي الَّذينَ مِنْ قَبْلِنا رَبَّنا وَ لا تُحَمِّلْنا ما لا طاقَةَ لَنا بِهِ وَ اعْفُ عَنَّا وَ اغْفِرْ لَنا وَ ارْحَمْنا أَنْتَ مَوْلانا فَانْصُرْنا عَلَي الْقَوْمِ الْکافِرينَ

* ترجمه                      

خداوند هیچ كس را جز به اندازه توانایى ‏اش تكلیف نمى‏ كند، هركس آنچه از كارها (ى نیك) انجام دهد به سود خود انجام داده و آنچه از كارها (ى بد) كسب كرده به ضرر خود كسب كرده است. (مؤمنان مى ‏گویند:) پروردگارا! اگر (در انجام تكالیف چیزى را) فراموش یا خطا نمودیم، ما را مؤاخذه مكن. پرودگارا! تكلیف سنگین بر ما قرار مده، آن چنان كه (به خاطر گناه و طغیان) بر كسانى كه پیش از ما بودند قرار دادى. پروردگارا! آنچه را (از مجازات) كه طاقت تحمل آنرا نداریم، بر ما مقرّر نكن و از ما درگذر و ما را بیامرز و در رحمت خود قرارده، تو مولى و سرپرست مایى، پس ما را بر گروه كافران پیروز گردان.

* نکته ها                     

گاهى منشأ فراموشى، سهل انگارى خود انسان است كه قابل مؤاخذه مى ‏باشد. چنانكه خداوند مى ‏فرماید: «كذلك أتَتك ایاتنا فنَسیتَها و كذلك الیوم تنسى» [طه، 126] آن چنانكه آیات ما بر تو آمد و تو آنها را فراموش كردى، همانگونه امروز نیز تو به فراموشى سپرده مى ‏شوى. لذا در این آیه از فراموش‏كارى در كنار خطاكارى، طلب آمرزش مى‏ شود. در ضمن از مجازات ‏هاى سنگین كه در اثر طغیان و فساد امّت ‏هاى پیشین بر آنها تحمیل شد، درخواست عفو مى ‏شود.

در این آیه انسان تمام مراحل لطف را از خداوند مى ‏خواهد: مرحله اوّل عفو است كه محو آثار گناه و عقاب است. مرحله دوّم مغفرت و محو آثار گناه از روح است و مرحله سوّم بهره ‏گیرى از رحمت پروردگار و پیروزى بر كافران مى‏باشد.

«لایكلّف اللّه نفساً الاّ وُسعها» در آیات دیگر نیز فرموده است: «ما جعل علیكم فى الدین من حرج» [حج، 78] و «یرید اللّه بكم الیسر» [بقره، 185] پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله نیز فرموده است: من به دین آسان و سهل مبعوث شده‏ام. [بعثنى بالحنیفیة السهلة السمحة« بحار، ج 22، ص‏263]

* پيام ها                      

1- تكالیف الهى، بیش از توان انسان نیست. «لا یكلّف اللّه نفساً الا وسعها»

اسلام، دینِ آسانى است، نه سخت ‏گیرى.

2- اعمال ما آثارى دارد كه بازتابش به خود ما برمى ‏گردد. «لها ما كسبت و علیها ما...»

3- انسان، آزاد و صاحب اختیار است. «لها ما كسبت»

4- انجام یا ترك دستورات الهى، سود وضررش براى خود ماست. «لها... علیها»

5 - كسانى كه مى ‏گویند: «سَمِعنا و أطعَنا» و سراپا عادل و متّقى هستند، بازهم از خطا و نسیان ‏هاى خود نگرانند و دعا مى ‏كنند. «ان نسینا او أخطأنا»

6- به تاریخ گذشتگان و حوادث تلخ آنان بنگریم تا درس عبرت گرفته و به خدا پناه ببریم. «كما حَمَلتْه على الّذین من قبلنا»

7- آداب دعا آن است كه ابتدا به ضعف خود اقرار كنیم؛ «لا طاقة لنا» سپس به عظمت خداوند گواهى دهیم؛ «انت مولینا» آنگاه خواست خود را مطرح كنیم. «واعف عنّا واغفرلنا وارحمنا»

8 - پیروزى اسلام بر كفر، خواسته دائمى مؤمنان است. «وانصرناعلى‏القوم‏الكافرین»

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۰۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    0 0
    سلام سوره ۵۵ سخت است ولی جبابی نیست
  • IR ۰۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    1 1
    سلام فرزند کمتر زتدگی بهتر خدا در زمین وکیل است
  • IR ۰۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    0 0
    سلام خدا سخت گیراست لوط نبی
  • امیرمحمد IR ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
    3 0
    من الان دچار تناقض شدم . یعنی چی اسلام دین سهل و آسان گیری است ؟ شما یه سر به استفتائات رهبری بزن یه سوالایی رو میبینی که توش سر تاسر ریز بینیه . اگرم دقت کنین خیلیا هم که وسواس میشن سر همین نکات ریزه .مثلا کنده شدن پوست توسط ناخن گیر اون پوستو نجس میکنه و اگر فردی دستش مدام عرق میکند اگر رطوبتش به اون پوست برسه . اون پوست کنده شده نجاستش سرایت میکنه و مثلا شی دیگری رو نجس میکنه . حالا میفرمایین فلانی چرا اینقدر ریز میشی . خب وقتی مرجع تقلید من به چنین سوالی جواب داده (او نگفته بی خیال این چه سوالیه) و براش حکم تعیین کرده من مکلفم که به ان حکم عمل کنم . وسواسیا دقیقا دارند به رساله مرجعشون عمل میکنن. حالا شما ممکنه بگید که اره مرجع تقلیدش اینطوری برخورد نمیکنه . من پاسخم اینه که خود مرجع تقلید به اون چیزی که میگه ۱۰۰ درصد عمل نمیکنه که وسواس بشه . اصلا جستجو نمیکنه نجاست چیزیو ولی برای مکلف حالتایی رو گفته که این حالتا فقط با جستجو پیش میان . لطفا منطقی برخورد کنین و صرفا سوی یک طرف رو نگیرین و فقط توجیه کنین
  • امیرمحمد IR ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    1 0
    و یا تهمتی به مراجع تقلید زدم ببخشید
  • زهرا حسینی IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
    0 0
    عالی عالی هست
  • Hassan SE ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    0 0
    هوالرحمن الرحیم "1- تكالیف الهى، بیش از توان انسان نیست. «لا یكلّف اللّه نفساً الا وسعها»" این نتیجه گیری می تواند تفسیر به رای و گمراه کننده قلمداد شود در صورتی که مفهوم آیه چیز دیگری است زیرا توانایی ایمانی هر انسانی در انجام درست عبادات متفاوت است و چون خداوند متعال از هر کسی درجه ی ایمان بندگانش را بهتر میداند چنین آیه ی متناسبی را نازل فرموده است. پس نتیجه گیری و پیام آیه چنین است؛ خداوند متعال بر هر بنده اش به اندازه ی توانایی (ایمانی) که دارد تکلیف می کند نه بیشتر. این آیه تفاوت مقدار انجام احکام الهی را برای بندگان مومن خدا ترسیم می کند. چرا که درجه ی ایمانِ هر انسان مؤمنی باعث میشود که چه مقدار توانایی عبادت با حضور قلب را داشته باشد زیرا میدانیم که عبادت بدون تمرکز و حضور قلب نه تنها مفید نیست بلکه جامعه را به معنایی بیشتر سوق میدهد. آیا یک مربی عادل برای سلامتی روحی و جسمی شاگردانش دستوالعمل یکسان صادر می کند؟ آیا یک طبیب حاذق برای شفای همه ی بیماران سرطانی اش یک نسخه با مقدار مساوی تجویز می کند؟
  • ابراهیم RO ۰۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    1 0
    دو حالت داره یا خود اسلام سخت گیره یا بعضی از مذهبی ها سخت میگیرند و به دیگران بهم منتقل میکنند مخصوصا تو اینترنت مثلا تو رابطه زنا شویی میشند کاسه داغ تر از آش
  • علی IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    0 0
    سختگیری در امور دینی سبب خستگی و بی تفاوتی نسبت به اصل دین میشود. یعنی در ریزه کاریها دقت زیاد و برخورد تند و خشن با افرادی که اینگونه موارد را رعایت نمیکنند مصداق سختگیری است. طوری نباشد که برخی افراد سختگیر مدام اطرافیان را زیر نظر گرفته و نسبت به رعایت نکات شرعی امر و نهی کند. انسان در تحولات روزمر دچار تزلزل یا تقویت باورها میشود و انتظار پایبندی ثابت و حساسیت ازاردهنده سبب دین گریزی میشود. خداوند انسان را در معرض خطا و گناه افریده و اگر شیطان را خلق نکرده بود، انسان از بهشت رانده نمیشد.معصیت کار نادم بهتر از عابد مغرور است که به سرنوشت شیطان گرفتار شود. نیازهای جسمی در درازمدت قابل صرفنظر کردن نیستند و میتوانند اعتقادات و باورها را متحول کنند.
  • علی محمدی IR ۰۴:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    0 0
    بسم الله الرحمن الرحیم از نظر من دین اسلام ساده ترین و کاملترین و قرآن دنیای علم و ماورا از هر ابعاد هست در دین اسلام هم راجب موجودی بنام شیطان صحبت شده که به عزت خداوند قسم خورده که نگذارد هیچ انسانی به مسیر حقیقت ادامه بده بجز بندگان خالص خداوند که از پسشون بر نمیاد من فقط وقتتون گرفتم که اینو بگم که شیطان از هر کاری که از دستش بر بیاد انجام میده برای هدفش من در کمال احترام برای اخوندهامون وقتی یه آخوندی میره تو مجلس رفتار و صحبت های عجیب انجام میده که اسلام خودش میگه بسیار ساده است اعمالش مومنین تحت تاثیر قرار میگیرن وای بحال اون دسته از انسانهایی که اطلاعاتی راجب دینمون ندارن پس بنظر بنده فقط کافیست یکم هوشیار باشیم و از خداوند هدایت بخواهیم و تسلیم درگاهش شویم التماس دعا