سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
آیت الله اعرافی در دیدار با مشاوران المصطفی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه در نشست با روان شناسان و مشاوران المصطفی گفت: باید به اهمیت، منزلت و نقش و جایگاه مشاوره، باور داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله اعرافی در نشست صمیمی روان‌شناسان و مشاوران المصطفی، حوزه مشاوره و راهنمایی را از قلمروهای مهم عرصه تربیت برشمرد و تصریح کرد: ما و همه سیستم جامعة المصطفی در سطوح گوناگون، باید به  اهمیت، منزلت و نقش و جایگاه مشاوره باور داشته باشیم.

وی به مقوله اهمیت مشاوره در تمام فرایند جامعة المصطفی اشاره نمود و اذعان داشت: نقش مشاوره در پرورش انسان های بزرگ و حل مشکلات و تربیت انسان های تراز المصطفی بسیار  برجسته و والاست؛ این آگاهی باید در مدیران ارشد جامعة المصطفی، مدیران میانی، کارشناسان و گروه های علمی و اساتید تقویت شود و بیش از پیش توانایی، سطح آگاهی و باورمان نسبت به این مهم ارتقاء پیدا کند.

مدیر حوزه های علمیه بر اهمیت توجه به ساز و کارهای فهم و درک مشترک نسبت به منزل و جایگاه مشاوره، تأکید نمود و ابراز داشت: از حوزه های علمیه انتظار می رود تا در بخش مشاوره، قلمرو مبانی فلسفی، کلامی و مباحث فقهی مشاوره را بهتر استکشاف نموده، مورد توجه قرار دهد.

آیت الله اعرافی در ادامه به دیدگاه های مختلف در رابطه با حضور و بروز مباحث مشاوره در جامعه اشاره نمود و خاطرنشان کرد: مشاوره اسلامی، برگرفته از اندیشه الهی است و فلسفه، کلام، تفسیر، فقه و اخلاق اسلامی در حوزه مشاوره، از منظومه فکری فعالی برخوردار است.

وی با بیان این که به دستاوردهای بشری در حوزه مشاوره، باید توجهی آگاهانه و نقادانه داشته و از بهره گیری منفعلانه به دور باشیم، خاطرنشان کرد: در حوزه مشاوره، اندیشه اسلامی منظومه فکری منسجمی دارد که باید استکشاف شود.

رئیس جامعة المصطفی با اشاره به این که برخورد فعال و آگاهانه با دستاوردها و تجربه های بشری مقبول شریعت است، تصریح کرد: در حوزه علوم انسانی کارهای مناسبی صورت گرفته و همچنان جای کار زیادی داریم؛ به طور مثال در قلمرو مشاوره با خلاء های مطالعاتی زیادی روبرو هستیم.

وی با تأکید بر این که باید نگاه اسلامی را حاکم بر مباحث مشاوره قرار دهیم، ابراز داشت: نگاه خانواده محوری اسلام، و اهمیت آینده فرزندان، اصولی را در حوزه مشاوره تزریق می کند که باید مورد توجه همگان قرار گیرد.

مدیر حوزه های علمیه ضمن تأکید بر تقویت کارهای مطالعاتی در حوزه های مشاوره، گفت: مشاوره باید در بستر اسلامی شکل بگیرد.

آیت الله اعرافی انس با آیات و روایات و توجه به ابواب خاص کتب روایی را موثر در روابط اجتماعی و مباحث مشاوره دانست و خاطرنشان کرد: ارتکازات عمیق قرآنی، روایی و ابواب فقهی مرتبط با مسائل اجتماعی می تواند مشاوره ما را اسلامی و حوزوی نماید.

وی با اشاره به این که مشاوران نیازمند سلسله ای از آگاهی ها هستند، تا در ارتباط با آسیب ها به صورت یکجانبه خطرات را برجسته نکنند، تصریح کرد: مواجهه شخص با سلسله ای از آسیب ها، نوعی ناامیدی را ایجاد می کند، که باید برای تجلی روح امید در مشاوران اقدامات بایسته ای صورت گیرد.

رئیس جامعه المصطفی با بیان این که دستاوردها و پیشرفت های المصطفی را باید به صورت منظم و سنجیده به مشاوران ارائه نمود، یادآور شد: نگاه جامع مجموعه مشاوره به همه قلمروهای فعالیتی، از ضرورت هایی است که باید بدان توجه شود.

آیت الله اعرافی با بیان این که باید ساز و کار بازخوردگیری و برگشت تحلیل آسیب شناسانه به سیستم های آموزشی در نظر گرفته شود، خاطرنشان کرد: تعمیم مشاوره به همه فرایندهای المصطفی باید مورد توجه قرار گرفته، سازو کارهای آن ترسیم شود.

رئیس جامعه المصطفی تعمیم مشاوره به ساحت های اداری و حوزه منایع انسانی و استادی را اصل دیگری از فعالیت ها برشمرد و خاطرنشان کرد: تعمیم آگاهی های مشاوره به تمام اساتید از دیگر مقوله هایی است که باید در راستای احیای نقش جامع استادی پیگیری شود.

وی بر تعمیم رویکرد مشاوره در سطوح عمومی، به اساتید عضو هیئت علمی و همکار تأکید نمود و اذعان داشت: با توجه به اهمیت فعالیت های بین المللی، نیاز است تا مقوله مشاوره به صورت جدی در مجموعه های خارج از کشور المصطفی نیز ورود نماید؛ تربیت مشاورانی از ملیت های مختلف را باید بیش از پیش جدی بگیریم.

آیت الله اعرافی در پایان ضمن تصریح بر اهمیت ترسیم و تکمیل ساختار مشاوره در مجموعه های المصطفی، بر تقویت گروه علمی مشاوره، خود ارزیابی مجموعه های مشاوره، برخورداری از نگاه جامع به شخصیت، خانواده و شرایط طلاب غیر ایرانی و توجه به فرایندهای پیشگیرانه تأکید نمود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha